Kotilo ja etana -> Suljettu, jatko: Tuholainen: Etana,kotilo

Kyllä Hra Nukkajäkkärä teki mielestäni aivan oikein. Orkideat ja mitkä tahansa etanat ovat vaarallinen yhdistelmä orkideoille. Täytyy vaan paaduttaa mielensä näissä hommissasilmän isku.

Rva Helmis, tuo ei vissiin ole lehtokotilo, miun mielestä lehtokotilon eläin on musta ja kotilokin vähän toisen näköinen. Mutta etana kuin etana, pois vain kukkien kimpusta!!

Juu, hokasin sen noiden aikaisempien juttujen perusteella. Luulenkin tuntevani lehtokotilon. Onkohan tämä kuvan kotilo yleinen täällä? Tämä varmaankin on tullut orkidean mukana, mutta muistan kun lapset keräsivät joskus muinoin noita kauniita, tyhjiä kuoria pussitolkulla Ruotsin reissullamme. Täällä en ole noita nähnyt.

Liekö Kaarinan etana juuri se ukkoetana, joka on metsässä elävä etana, eikä siitä ole haittaa puutarhakasveille. Tarkista Raakin laittamasta kuvasta tämän ketjun toiselta sivulta, näyttääkö samalta?

Meillä on ihan tavallisia etanoita riesaksi asti, koko kesän olen keränny niitä läjäpäin ja taas parin viikon tauon jälkeen sain taas saaliiksi 150 etanaa. Yhden kiven alle oli ahtautunut yli 50 limalönttiä, yök! Ritarinkannukset eivät päässeet kukkimaan kunnolla, kun nuolivat pirut kuiviksivihainen.

Kiitos muuten Cafeelle etikkapurkkivinkistä, sillä noistä pääsee siististi eroon. Mutta tässä mittakaavassa minunkin täytyy vissiin luovuttaa vuoro sille ferromolille.....

Olen tässä miettinyt miten tämän talven sää vaikuttaa kotiloihin? Lunta ei ole kuin korkeintaan sentti ja pakkasta reilut 10 astette. Ensi yöksi lupasi vielä kiristyvää. Maalaisjärjellä ajatellen maa routaatuu syvään. Onkohan kenelläkään tietoa tai kokemusta,minkä verran pakkasta kotilot sietää.

"Siinä auttaisi oikeastaan vain pitkä, kylmä, lumeton syksy ja vähäluminen talvi. ...toivoa vähintäänkin 18 asteen pakkasta, sen kotilon munat vaativat tuhoutuakseen."
tuon tiedon löysin. liekö etanan muna yhtä sitkeä.

Minä kun kerkesin jo toivoa, että nyt niistä pääsee tai ainakin vähenevät selvästi. Keväällä sen sitten näkee minkä verran niitä taas on.

Jossainhan vasta luki, että etanan munista voi tehdä “kaviaaria”, eiköhän vaan toivota leutoa talvea niin voidaan kohta rikastua kunnolla:)

Nyt kun on pakkasta, muttei juuri lunta, pitänee harata mullan pinta 5 sentin syvyydeltä, kotilon munat kai ovat 2-3 sentin syvydessä. Siis, nyt ne kuolevat joutuessaan pintaan :slight_smile:

Kuulostaa älykkäältä jutulta tuo haraaminen nyt. Tuosta tulikin mieleeni, ettei minulla ole harmainta haisuakaan millainen uudella pihallani kotilo/etana määrä!

Hih, taas saa penttiläisten naapurit ihmeteltävää, toisinaan kylvetään lumelle ja nyt jo harataankin tammikuussa… : D

Naapurit kalpenee aikanaan: haraamattomat kasvit syödään!!!

Hei vaan hei, täällä juuri hankitun omakotitalotontin omistaja, joka kovasti odottaa että pääsee puutarhaansa pian laittelemaan. Pikkasen kauhistuttaa kun alueella on jonkin verran kotiloita/etanoita(?). Omasta ojasta olen nyt lumettomana talvena löytänyt muutamia hylättyjä "kotilon koteloita" ja viime kesänä kun tontilla heinä oli pitkää aina välillä kävellessä kenkien alla kotilot murskaantuivat. Kauhujuttuja olen näistä kuullut. Maa tontilla on savihiekkasekoitetta ja aika kosteaa. Tällä hetkellä tontti on puuton ja pinta on ehjä. Tarkoitus on ajaa kevään aikana tontille täyttömaata jotta saamme tontin tien tasolle, mutta kannattaisiko tässä vaiheessa näitä jotenkin torjua esim. haraamalla rautaharavalla? kalkitsemalla tms.? Ja miten sitten jatkossa.

Olisin kiitollinen pienestäkin neuvosta.

En usko että lehtokotiloihin auttaa haraaminen tai kalkitseminen, pöheikön pitäminen matalana ehkä jonkin verran, mutta kotiloiden kerääminen taitaa olla se tärkein juttu. Minä löysin niitä viime keväänä laumoittain talvehtimasta mm. ison päivänliljapuskan juurelta kuolleiden lehtien alta, kesällä niitä löytyi puiden juurilta mihin oli jäänyt pitkää heinää, eli sopivan suojaisat oltavat. Ne kävivät alkukesästä sateiden jälkeen syömässä kukkapenkkini repalaisiksi. Enin sato kotiloita kuitenkin kerättiin ämpäreillä tontinrajalta vuohenputkipöheiköstä. Eli jos niitä on alueella, niiden pääsyä omalle pihalle on kyllä loppujen lopuksi aika mahdotonta estää, mutta ei ne kuitenkaan saaneet aikaan kovin pahaa tuhoa, eli ne alkukesästä ihan repaleiset malvatkin kasvoi ja kukki sitten myöhemmin oikein kauniisti.

Joltakin pieneltä rajatulta alueelta kotilot ja etanat voi pitää poissa kalkin ja/tai tuhkan avulla. Esimerkiksi salaattipenkin ympärille voi sirotella paksun kerroksen tuhkaa/kalkkia. Sitten kun etana/kotilo siitä ryömii yli, niin sen limaneritys moninkertaistuu sen kuivan aineen vuoksi ja se kuolee nestehukkaan. Ainakin teoriassa. Tuhkan/kalkin pitää olla kuivaa, eli heti kun se kostuu niin tuhka/kalkkirinkula pitää tehdä uusiksi.

Myrkyillä niistä eroon pääsee, jos haluaa/voi niitä käyttää.

Wikipediasta on näppärä tarkistaa muita torjuntakeinoja. Etanat, kai kotilotkin, on hermafrodiitteja, eli yksikin yksilö saatta tuottaa satoja uusia yksilöitä.

Jossain muussa ketjussa kerroinkin, että kannattaa pikku pakkasilla harata multaa/maan pintaa jonkin sentin syvyydeltä, jotta talvehtivat kotilon munat kuolevat kylmään. Ei liene haittaa, vaikka muutamankin kerran tekee tämän “talven” aikana…

Keväällä sitten Ferramolia tontin reunoille ja tontillekin. Se on muille eläimille vaaratonta etana/kotilomyrkkyä. Kotilot syövät sitä ja kuolevat koloihinsa. Tietty jos kuolleita kotiloita löytää (tai tappaa itse tallomalla tai muuten), ne kannattaa kerätä roskiin. Lajitoverit kun syövät ne kuolleet kamut… ja taas lisäännytään… Muistaakseni (ei varma tieto) kotilot alkavat lisääntyä yli +10 asteen lämmössä.

Tänä keväänä on ollut pihalla ihan tolkuttomat määrät kotiloita ärtynyt, vaikka tyttären mielestä ovatki tosi söpöjä ja ihkuja, haluaisi kuitenkin vinkkejä millä niitä torjuisin.

Laita hakusanaksi kotilo, niin löydät sen eläin kaegorian alaisen otsikon, jossa on paljon pohdintaa ja kikkoja niljakkeiden tuhoamiseksi.

(Miksi muuten tarttee tehdä tosissaan töitä löytääkseen tämän, parvekkeet ja yrttiruukut otsikot?)

Hahaa! Kävinkatsomassa millaisia kotiloita teilläon lemmikeinä. Laitan tähän meidän ötön. Pihalla käytin aikoinaan kalja-ansaa. Tuo omenakotilo on kyllä ihan raitis.

Nonnih, päivä pilalla :(, löysin sitten täältä meidän pihalta äsken pari kotiloa, voi masennuksen masennus…