Kotilo ja etana -> Suljettu, jatko: Tuholainen: Etana,kotilo

Äitini, Lahdesta väitti että kahvinporot pitävät etanat poissa, en uskonut mutta kokeilla aion kuitenkin.

Kyllä ne porot jonkun verran auttavat, mutta niitä joutuu sirottelemaan aika usein sitten lisää. Ainakin meidän pihalla porot menettivät taikavoimansa sateen jälkeen tai muutoin kastuttuaan. Siitä on tietty se haitta, että kahvi muuttaa maan ph-arvoa happamampaan suuntaan, jos sitä joutuu paljon käyttämään. Kutteripuru yms. sahausjäte on kans aika hyvää, muttei esteettisesti kauhean kaunista. Ja kokee myös inflaation kastuttuaan.

Kaikkien biotorjuntakeinojen kokeilun jälkeen (kahvi, purut, kananmunanakuoret, olutansat, käsinkeruu.. you name it, I tryed it!) totesin tehokkaimmaksi torjuntatavaksi etanamyrkyn, jota myytiin ainakin Plantagenissa. Nimeä tai merkkiä en muista, mutta se on sellainen sinipohjainen paketti. Aika hitsin kallis oli, mutta eihän ne kasvitkaan ilmaisia olleet, niin ei ole halpaa se etanoiden syöttäminenkään.

Meillekkin on kotilot löytäneet tänä kesänäsurullinen

ei kai myrkkyä vaan luonnossakin esiintyvää rautafosfaattia :)?

Etana syöttejä, niitä rakeita, Ferramol, minäkin lähdin eilen hakemaan, ekassa rautakaupassa oli paketti rakeita mutta tekstiä siitä kyljestä lukiessani totesin että EI NÄITÄ, siinä mainittiin että on myrkyllistä linnuille, hyönteisille sun muille elukoille ja jotain normaaleja suojavaatetuksia ym ym pitää käyttää, melkein menin halpaan kun hain nimenomaan tuotetta joka on täsmä ase etanoille ja muille elukoille vaaraton.

Samanlaisia rakeita olivat väri vaan erilainen, kannattaa lukea tuoteselostukset .

Kalkin ja tuhkan pitäisi olla semmoisia aineita, että niihin kun etana ryömii, niin etana joutuu erittämään tosi paljon sitä limaa päästäkseen etenemään kuivan kalkin/tuhkan yli. Se taas aiheuttaa, että sen pitäisi kuolla nestehukkaan. (Julmaa.)

Minä en tiedä mitä ötököitä olivat kun minun vuorenkilpiäni söivät, mutta tuhkauksen (=tuhkanlevittämisen) jälkeen ei ole uusia tuhoja tullut yhtään. Yhtäkään tuholaista en nähnyt, joten joku yö-öttiäinen siellä on piipahdellut.

Viime syksynä peltoetanat löysivät meille ja alkukeväästä näytti, että tulleeko niitä, kun olen myllännyt kaiken ylösalaisin. Mutta onhan niitä. Tuota Ferramolia olen sitten kylvänyt ja minä kyllä kanssa suosittelen sitä! En oikeasti uskonut, että tehoaa, mutta eipä ole etanaisia näkynyt niissä penkeissä, joihin sitä olen kylvänyt. Pitäisi vain taloyhtiön pihallekin varmaan em. ainetta levittää, kun niitä etanaisia sielläkin "pyörii".

Illalla kymmenen jälkeen kävin etanoita keräämässä. Yli 60 kpl oli metrin salaattipenkissä. Jeeapea

Tillit on jo melkein syöty.

Onneksi meillä ei noita kotiloita ole kovinkaan montaa löytynyt. Näitä hyötyotuksia sen sijaan näkyy joka yö ja viime yönä ihan jonoksi saakka. :)

Jaa-a, kotila ja etana lukee otsikossa. Tämä ei kait ole kumpikaan vaan ihan todellinen järvisimpukka tai jotain. Olisikohan pitänyt perustaa oma otsikko järvielukoille. Siivoan tämän heti pois, jos joku ärähtää.

Anna palaa vaan. Modet on hermolomalla hymy

Alkuperäinen kirjoittaja: Tuntematon tai poistettu käyttäjä

Ov vai?

cool Näyttäis hiukan siltä.

Illakko, nyt joudut kyllä kertomaan hiukan lisää tuosta simpukasta (joka on hiukan pimpsan näköinen). Eikös ne yleensä kulje rako pohjaa pitkin?

Ei tässä ole mitään selittelemistä eli ei ole lavastettu kuva. Tuollain se siellä jorpakossa itteksensä jotain pöpisi ja katteli maailman menoa. Jospa silla oli menossa joku mielenosoitus tai jotain ja oli mennyt päällensä pystyyn. Halusi olla erilainen. Syytön minä siihen olen, samoin kuin sen ulkonäköön.naurua

Pari päivää sitten huomasin ison kotilon kompostorissa, joutunut kai kasvijätteen mukana, en jaksanut tehdä sille mitään. Seuraavana päivänä kun päätin mennä ottamaan sen pois, se olikin finito. Kompostori oli liian kuiva joten sinne oli pesiytynyt mustia murkkuja. Eli olisiko tässä ideaa: järjestää itselleen muurahaispesä ja mätkiä kotilot sinne? Kellään kokemuksia?

Toisaalta kompostorini kuumeni, niin että ehkä se olikin syy.

Rapsakka ukkoskuuri meni ylitse puolen päivän jälkeen, ja sateen tauottua menin puutarhaan ravistelemaan vettä pois nuokkuvista kukista. Keskellä kirkasta päivää kiipesi päivänliljan varsia ylös päin neljä tosi läskiä etanaa. Tähän asti niitä on löytynyt hyvin aikaisin aamulla ja iltahämärissä. Etanoitten pois kerääminen on selvästi vähentänyt lehtien reikiintymistä.

Mitähän lajia tää mahtaa olla? Löysin sen pistelemästä poskeensa tuota sientä... meinasin heittää roskiin kun ei musta ois ollu tappamaan, sit laitoinkin yöks sen säilöön et voisin näyttää naapurin lapselle. No, aamulla se oli karannut ja ennen sitä syönyt ton koko sienen loppuunoho. Sori epätarkka kuva... etana oli vielä pidempi, tossa se on vähän "supussa".

Alkuperäinen kirjoittaja: Kaarina*

Meillä ei ole ikinä lehtokotiloita, eikä oikein muitakaan ollut. Tänään sitten orkidearuukun kaatuessa sieltä putosi tällainen. Luulin, että oli lehtokotilo. En hennonnut tehdä hänelle mitään, mutta hra Nukkajäkkärä murhasi. Olikohan tämä nyt turha murha ???