Kouliminen

Ensin irroitetaan taimi toisita taimista,  varovaisesti jotain apuvälinettä (pientä haarukkaa tai tikkua apuna käyttäen) sirkkalehdestä kiinni pitäen.

Tee apuvälineellä kolo kosteaan multaan  (jonne juuri mahtuisi taittumatta).

Istuta taimi sirkkalehdestä kiinni pitäen koloon. Sirkkalehteen saakka, jos mahdollista. Paina varovaisesti multaa juurelle, mutta alä vahingoita vartta.

Noniin, taas tuli Kurpitsalta hienot rautalangasta väännetyt ohjeet, tälläkertaa koulimisesta. Kiitän suuresti hymy!

Vau! Paras ohje mitä olen nähnyt, ja olen parin viimeisen vuoden aikana etsinyt tietoa sadoista eri lähteistä. Kiitokset Kurpitsa!!!

Kurpitsalla on kyllä huiput ohjeet koulimiseen ja latvomiseen!

Kiitti, kun olet viittinyt vaivaa nähdäkukkanen

ilokseni huomasin, että tuon koulutksen oon tehnyt ihan samalla tavallahymy

Muistakaa nyt kuitenkin, ettei miulla ole mitään alan koulutusta. Suhtautukaa neuvoihini aina pienellä varauksella:)

Kurpitsa, eiköhän se vuosien elämänkoulu opeta paremmin kuin mikään oppilaitos...

Kun katselee kuvia noista taimilaatikoistasi niin uskon sovinnolla ohjeitasi oho

Kyllä se juurikin noin opetetaan ihan alan koulussakin ja puutarhoilla. Joitain pieniä eroavaisuuksia on kuten lobeliat jotka koulitaan tuppaina ja joitain kasveja ei koulita ollenkaan. Lähinnä nopeakasvuiset vihannekset... kuka niitä nyt hajakylväisi muutenkaan o.O

Onpa tosiaan hyvä ohje. Simppeli ja tehokas.

kiitos, kurpitsa minunkin puolestani (sinun neuvoillasi ja rohkaisemana minä vanhoilla päivilläni koulijaksi opettelin) sekä loistavista ohjeista että selkeistä jämpteistä otsikoista (myös latvomisen puolella) että uskomattomasta kärsivällisyydestäsi. olet vuosia ja vuosia jaksanut toistaa samaa aina uudelleen. edelliset tietoiskusi ovat kenties olleet otsikon "mitä teen pikkiriikkisille taimilleni" alla, en muista. - itse löysin ihan muuta hakiessani tämmöisen pätkän omasta jutustani "parsakaalin hyvin koulitut taimet *kehuu itseään vasta opitusta taidosta*" ja se oli kirjoitettu 25.5.2004. todennäköisesti ohjeet olin lukenut jo ainakin vuotta aikaisemmin, mutta pitihin sitä funtsia ja pohtia ennen kuin toimeen tarttui:-)

Hyvät viisaammat, kertokaa toki miten koulin auringonkukan. Se on kasvattanut pitkän varren sirkkalehtien päähän. Istutanko vanhaan syvyyteen vai lnostanko uuden mullan aivan sirkkalehden alle? Minulla ei ole koskaan aiemmin ollut auringonkukkaa ja nyt hankin sellaisen jättilajikkeen siemeniä. Tämän lajin pitäisi kasvaa ainakin kaksi ja puolimetriseksi.

Upota vain multaan niihin sirkkalehtiin asti niin ei tule liian honkeliksi.

Kiitos näistä. Multanäpeillä tähän istuin ja totesin että juuri äsken koulin, aika samalla lailla vielä satuin tekemään ja nyt on hyvä mieli kun osasin naurua

Kurpitsan jostain vanhemmasta viestistä minäkin sain rohkaisua ja kokeilin koulintaa viime viikonloppuna. Koulin ihan tosi pieniäkin, joka vain 1 cm kokoisia taimia. Aiemmat hankaluudet johtui yksinkertaisesti siitä, että koulin liian suurena. Pieniä taimia kouliessa tasoitin mullan pinnan sormella, tökkäsin lyijärillä kolon multaan ja taimi sinne. Sittrn vähän painoin multaa ympäriltä jolloin kolo umpeen taimen ympärille. Ideana on just nostaa taimi juurineen kylvöastiasta, ilman mitään multapaakkuja. Taimen pitää olla siksi niin pieni, että vaan ensimmäinen juurenpätkä on ilmestynyt.

Aiemmin koulin isompana ja siirsin lusikalla multapaakussa taimen, jolloin vain osa selvisi hengissä, paljasjuurisena koulituista kaikki. Ja oli todella paljon nopeempaa.

Kiitos, Kurpitsa, neuvoista. Nyt on osa tomaateista koulittu ohjeiden mukaan.

Uskaltaako kouliessa käyttää viimevuotista piha- tai puutarhamultaa, joka on avatussa pussissa? Taimimulta loppui kesken, koulittavaa olis pilvin pimein enkä millään malttaisi odottaa, että kaupat aukeaa huomenna.

Kyllä uskaltaa - minä kylvänkin siihen puutarhamultaan enkä osta erikseen kylvömultaa. Mietipäs - eihän siellä pihallakaan ole eri multaa uloskylvettäville - sinne siemenet nakataan penkkiin missä muutkin ovat

Kiitos, Inki! Ihanaa, pääsee hommiin!

Puutarhamultaan olen myös koulinut, viimevuotista multaa käytän. Olisko jo mennyt noin 200 litraa taimi- ja puutarhamultaa yhteensä. Ja lisää menee koko ajan. Minä koulin kans äsken taimia n. 145 kpl ( sam.kukkia 130, punakaalia), vielä jäi iltatöitäkin, Täytyy välillä pitää taukoa.