Ja mulla kun on mennyt vasta vähän yli 60 l, eli eihän tämä näytä yhtään pahalta. (Paitsi, että hirveä määrä taimia odottaa koulimista, mutta nyt on kipot ja ruukutkin loppu.)
Nyt riittää kouliminen tältä päivältä. Laskin kaikki taimet jotka on koulittu, ihan huvikseni vaan, yli 900. Ja ei ne lopu vieläkään. Huomiseksi jää vielä vaikka kuinka paljon. Onneksi multaa on vielä 2 säkkiä jäljellä ja kippojakin riittää vielä toistaiseksi. Niitä olen saanut kavereilta ja ostanutkin. Ne lisähyllyt on vieläkin laittamatta.
900 no johan on markkinat...upeaa...itse en koulinut kuin kymmeniä tänään, mutta meinasi herne mennä nenään niissäkin
Outo juttu. Koulin eilen sitruunabasilikaa, mutta piti jättää kesken. Täytin sitten vaan pääsiäismunakennot mullalla ja kastelin niitä vähän, jotta multa olisi aamulla sopivan kosteaa. Nyt, kun lähdin koulimaan, multa oli läpimärkää! Reikä on pohjaan tehty, vettä ei mielestäni lorahtanut mitenkään kauheasti, mutta siellä ne tänään koulitut nyt ui. Lisäsin päälle kuivaa multaa toivoen, että se imisi ylimääräisen veden, mutta ei riittänyt. Eilen koulitut voi hyvin, saas nähdä, miten nopeasti tänään koulitut tukehtuu.
Ai niin. Ero miesten ja naisten välillä. Minä tein pääsiäismunakennojen pohjaan reiät terävällä metallisella shashlik-tikulla. Laiskana ihmisenä kun halusin tehdä kaikki neljä kerrosta kerrallaan, se oli hiukan hankalaa ja kutsuin miehen apuun. (Sitähän varten miehet on.) Mies teki yhden reiän, sanoi: "Odota hetki", ja haki poran. Reiät tuli hetkessä tehtyä.
Täällä urakka vasta suunnitteilla, tomaatit ja samettikukat vähintään on koulittava pyhien aikaan
Mustasilmäsuskit pitäis koulia, mutta miten oli sen tukemisen laita? Muistan, että vanhalla puolella on ollut juttua köynnösten tukemisesta jo koulintavaiheessa, mutta en löytänyt sitä enkä muista, koskeeko se myös suskeja. Eikö pitkä grillitikku ollut sopiva? (Suskeihin on nyt juuri ilmestymässä toinen oikea lehtipari, tai ainakin jotain pilkistää ensimmäisten lehtien välistä.)
Ihanat ohjeet, Kurpitsa!
Hesarissa 6.4.07 Rea Peltola antaa myös koulimisohjeita. Hän sanoo samoin kuin Kurpitsa, että juuren pitää mahtua koloonsa suorana. Jos on kamalan pitkät juuret, on parempi lyhentää niitä saksilla kuin istuttaa juuret sykkyrälle.
Rea antaa oivallisen taimien harvennusohjeen. Ei olisi pälkähtänyt meikäläisen päähän: liian tiuhassa olevat taimet voi harventaa leikkaamalla liiat taimet saksilla mullanrajaa myöten pois. Minä olen nyhtänyt turkkimaisen tiuhaa narsissitupakkakasvustoa varovasti ylös, ja aina lähtee iso paakku ja sen mukana myös juuri se isoin taimi jonka olen päättänyt säästää. (Pitäisikö avata esikasvatusketju? Eihän tämä koulimista oikeastaan ole.)
Miten juuret voi saada ruukkuun suorana? Eihän niin korkeita ruukkuja edes ole. Suskissakin oli n. 8-9 cm juuret plus siihen koko pitkä varsi päälle, jos pitäis kainaloita myöten istuttaa. Siinähän pitäis olla jo n. 20 cm korkeat ruukut.
Hyviltä kuulostaa Rean neuvot, kunhan vaan raaskisi napsia.
Anita, san takia mie ainakin yritän koulia taimet hyvin pieninä, ettei juuret ole vielä niin pitkiä, tai toisissa lajeissa leveitä.
Kiitos taas. Tarkoittaa sanoa, että kaikki loput taimet koulitaan nyt eikä odoteta niiden voimistumista enää hetkeäkään. Valkoisille suskeille ei vaan taida olla tarpeeksi syviä ruukkuja. Keltaisten juuret menin jo rynttäämään. Sitten viimeinen kysymys, vaikka onkin vähän väärä osasto: kuinka paljon sitruunamelissaa laitetaan per ruukku?
Taitaa noissa kaupan yrttiruukuissa muutama taimi olla. Riippuu tietysti mihin niitä aikoo myöhemmin istuttaa. Isohko kasvihan siitä ainakin kasvarissa tulee.
Kiitos neuvoista munkin puolesta.Nyt siis tiedän mikä meni viime vuonna vikaan kun taimet ei kasvaneet. Kouin ne liian myöhään multatukon kera, olisko se ollu syy!?
Munkin pitäs koulia muutamia taimia mitkä suostu kasvamaan. Espanjanneidot ei vaan suostu itämään, eikä japaninakileijat myöskään. Mikäköhän vois olla vikana?
Onko kouliminen välttämätöntä? Jos onnistuu kylvämään vain pari siementä per ruukku (isot siemenet, tai esim amppelipetunian siemenpusseissa oli alle kymmenen siementä per pussi), niin voiko niiden antaa kasvaa siinä ja siirtää sitten paakkuineen isoon ruukkuun? Entä, jos lisää koulimisen sijasta vaan multaa tyville?
Ei ole välttämätöntä. Itse olen tehnyt juuri niin että pari siementä per purkki ja sitten tarvittaessa olen vain nyhtänyt pienempikasvuisen pois.
Toki silloin jos on taimi kasvattanut ihan liian pitkän varren niin se olisi hyvä syvempään istuttaa.
Minä kylvän kurpitsat ja tomaatit sekä basilikat suoraan purkkeihin, sillä niiden itäminen on pomminvarmaa. Kouliminen puolustaa paikkaansa silloin, kun kylvöhetkellä on tilan määrä rajallinen, mutta säiden lämmittyä saa lisää tilaa (vaikkapa kasvihuoneessa), jolloin pienet kylvökset ovat ainoa mahdollisuus.
Anita - voisit kokeilla tehdä sanomalehdestä pyörittämällä taimiruukkuja. Kokeilin itse tänään ensi kerran ja olen tosi tyytyväinen niihin. Silloin voit tehdä "ruukusta" vaikka kuinka korkean. Taita sopiva pala sanomalehteä pituussuunnassa puoliksi, kierrä muotin ympäri, kiinnitä maalarinteipillä jos haluat, taita pohja ja kiinnitä teipillä, lusikalinen multaa perään, sitten vaan taimi sinne varovasti ja alat täyttää niin että saat sen "kainaloihin asti" multaan. Jos kylvet isoja taimia niin ei ehkä tarvii olla ihan kainaloihin asti multaa. Mulla muottina toimi hiushoitoainepullo, ja sopiva pala oli Hesarin aukeaman neljännes. Näistä poteista tuli 14 cm korkeita ja 5 cm halkaisijaltaan. Loppuilta menee pyöritellessä näitä huomisen koulimisia varten. Potit laitoin neliskanttiseen karkkipurkkiin jossa on vähän reunaa että pysyvät pystyssä. Potit voi täyttää aika tiiviisti sillä sanomalehtipaperi laajenee kostuttuaan.
Kiitos, puuhapetenvaimo, taimipurkkiohjeista. Suskeille löysin jo purkit (kyselin naapureilta tyhjiä maitopurkkeja ja pistin oman porukan kittaamaan maitoa oikein urakalla.) Onneksi suskeja ei ollit kuin 10. Nyt olen kerännyt jo kaikki tyhjenevät maitopurkit tomaattien varalta ja kauhulla olen ajatellut, että hukumme niihin kohta (tomaatteja on ehkä n. 60-70 kpl). Eli taidanpa kokeilla neuvoasi.
Kyselkääpäs päiväkodeilta ja muista paikoista missä menee paljon maitoa, mehua ja jugurttipurkkeja koulinta-astioiksi. Minä olen saanut kyseisistä paikoista. Ei tule puutetta kasvatuspurkeista. Omaa porukkaa ei tartte juottaa ja syöttää sitten niin paljon.
PUISTOLEMMIKKI: pitääkö lemmikki koulia yksitellen vai saako olla muutama yhdessä. Pahus, kun tuli kylvettyä pieneen astiaan, kun oli puute niistä...
Kannattaa koulia tupsukoita - kyllä kasvatus noinkin onnistuu. Istuttaessa maahan jaat juuripaakun repimällä, ei leikkaamalla, että juuret eivät niin vaurioidu ja lemmikki kyllä lähtee hyvin kasvamaan.
Huomasitteko Iloa puutarhasta -ohjelmassa, kuinka puutarhuri isot - siis tosi isot, kun kukkivat jo - kosmoskukatkin vain repimällä irrotteli toisistaan?
Puistolemmikin voit koulia pieninä sormenpäämyttyinä. Ulos istuttamisen jälkeen voit sitten rauhassa jakaa mättäitä edelleen. Itse olen kyllä vaan kerran kauan, kauan sitten kylvänyt sitä johonkin kukkapenkkiin ja sen jälkeen sitä on ollut kaikkialla mukavasti. Sitä on helppo siirrellä haluamilleen paikoille.