Kiitos vinkeistä toivottavasti olen tarpeeksi helläkätinen, etten vaurioita juuria. Siinä ohjelmassa se kävi näpsästi!
Entä belliksen eli kaunokaisen kouliminen, päteekö samat "tuppaina" -ohjeet?
Kyllä kannattaa kaikkia mattomättäitä muodostavat mieluummin koulia pikku myttyinä, ettei mene ikä ja terveys. Karpaattienkello myös.
Ilmankos karpaattienkellon minitaimet nuupahtivat, osa onneksi jäi koulimatta, etten kaikkia tappanu
Voi että on kaunis lemmikkimeri Sandilla!
Eilen vihdoin sain koulittua tomaattien taimet. Kaksi sain katkaistua kun koitin istuttaa niitä mahd syvälle Harmittaa kun toinen niistä oli pihvitomaatin muhkea taimi joita oli vain 2 kpl. No, istutin purkkiin sitten sekä ne juuret, että sen taimen. Luuletteko että ne siitä vielä kasvattaa uudet juuret tai sitten että siitä katkenneesta juurakosta nousisi uusi taimi?
Ja oisko niitä hyvä kastella paljon että tulis uudet juuret vai mahd. vähän vettä niskaan??
Itse olen latvonut joitain tomaatteja ja latvan tökänny multaan. Lähes aina olen onnistunut. Mullan olen pitänyt kosteana.
Koulin äsken taas tomaattejani, tai oikeastaan istutin suurempiin astioihin. Ja mitäs tuli sieltä, ainakin 25 yllätyskukkaa, eikä ole tietoakaan, mitä ne olisivat. Mutta näille yllätystaimille voisi olla oma otsikko jossain, mutta missä? Avaiskohan terävimmät sen oikeaan paikkaan. Modeille töitä?
Nostanpa tämän ajankohtaisen aiheen näkyviin. Sivun alussa on ohjeita koulimisesta.
Kiitos kurpitsalle hyvistä ohjeista ja kuvista sekä koulimisesta, että latvomisesta!
Kysymys: Voinko koulimisen yhteydessä istuttaa petunian taimet biolanin mustaan multaan, kun minulla on sitä aika paljon vai onko se liian “väkevää”? Eli minkälaista multaa pitäisi olla? Olen ihan aloitelia näissä hommissa. Kurpitsalle suuret kiitokset mahtavista koulimis ohjeista! Siemenet kylvin kekkilän taimi- ja kaktus multaan. Hyvin itivät ja nyt innolla odotan kasvua
Minä ainakin koulin kaikki siihen multaan.
Tämä ei nyt liity koulimiseen, mutta meillä kaupungista, keskustasta siis, ei saa kuin yhden valmistajan taimimultaa ja yhtä 6 litran säkkikokoa. Hintaa tuolla pikkusäkillä on 3 euroa, huh. Miksi “köyhempi” multa on puolta kalliimpaa kuin parempi ja rikkaampi multa? Joskus olen joutunut hätätapauksessa nappaamaan tuollaisen ryöväyssäkin.
Saa olla vaan vähän tarkempi kastelun kanssa, ettei kastele liikaa, kun minusta se on vähän tiiviimpää tavaraa.
Olenko koulinut väärin koko ikäni? Nyt vasta upposi kaaliin, että muut koulivat paljasjuurisina. Minä tumelo olen aina paloitellut alkuperäisen ruukun mullan osiin, joissa kussakin kasvaa taimi (chili, tomaati tms) ja siirtänyt koko kökön uuteen, isompaan ruukkuun.
Juuri kun kerkisin ajatella, että mun tarvisi päästä oikein läheltä ja selkeästi katsomaan, miten ihmeessä se oikeaoppisesti tehdään, niin enkös nähnyt linkin tähän selkeään ohjeeseen! Kiitos Kurpitsa!!
Kyllä minäkin koulin möykkynä, jos se vain sattuu onnistumaan. Yleensä kuitenkin koulin niin aikaisessa vaiheessa, ettei mitään isompaa kökköä ole ehtinyt muodostua. Parempihan sen luulisi olevan, jos onnistuu koulimaan niin, ettei häiritse juuria lainkaan.
Sanoisin, että oikea tapa koulia on se, millä kukakin parhaiten onnistuu! Mutta voihan välillä kokeilla muitakin tapoja.
Kukin tekee niinkun parhaaksi näkee:)
Tosi vähäinen on hävikki ollut yksitellen koulimisessa. Kunhan sen vaan saa onnistumaan, ettei taimi vahingoitu.
Yleensä on taimia sen verran liikaa, ettei muutaman kuoleminen mitään haittaa.
…ja tämmöinen koppakoura, joka vasta sinun opetustesi rohkaisemana uskalsi edes yrittää, tekee vain sillä yhdellä ainoalla oppimallaan tavalla. - isoiksi ehtineitä en yritäkään enää koulia. juuri ja juuri osaan, kun sirkkalehtiasteella olevia istuttelen kaulaansa myöden.
Jaa niinkö aikaisin ne pitää koulia? Siis pitääkö nämä koulia nyt jo? Tässä on asterin taimia.
Olen tosi vähän koskaan kasvatellut siemenistä kun ei ne ikinä onnistu... nyt on lisävalot ja kaikki, niin jos nyt osais kouliakin nämä oikein! Eikös taimet voi koulia taimimultaan, vai pitääkö sen olla lannoitettua? Mulla on iso säkki Kekkilän taimimultaa odottamassa... jäi yli siemenkylvöistä.