Kouliminen

Mie ainakin koulisin.

Taimimulta on ihan hyvää.

Jep selvä, kiitos! sydän Tänään illalla onkin sitten koulintapäivä. Kunhan tytön synttärit on ensin vietetty alta pois. naurua

Poppius, kouli jo, minä koulin kukkamultaan viime viikolla, niissä ei ollut kuin sirkkalehdet vasta.Kaikki ovat hengissä ja kasvavat. Ovat helppoja kasvatettavia!

Hilpattihei!

Tässä on kovasti koulittu ja purkitettu milloin mitäkin; MUTTA; kun pussissa lukee että lannoitettuun multaan niin mitä se tarkoittaa? Tomaateille minulla on ihan omaa lannoitetta, mutta miten kaikki muut? Lannoitusasiat ovat minulle ikuinen henkinen taisto. En niistä ymmärrä enkä suunnitelmiani muista. Käykö siivekkäiden kikkareet kaikkeen - syötäviinkin lannoitettaviin?

Kysymykseni siis on, että jos pussissa lukee että koulinta tulee tehdä lannoitettuun multaan, riittääkö tässä aina kanankakat?

Moi, mistähän kasvista on kyse?

Ostettu multa on aina lannoitettua, paitsi jos se on kylvö- ja taimimultaa. Eli useimmille kasveille en lisäisi vielä lannoitetta. Puutarha-, kukka- yms. mullat ovat juuri niitä peruslannoitettuja multia.

Jos käsketään tehdä varastolannoitus eli lähelle purkin pohjaa laittaa ropsaus jotain luonnonlannoitetta, niin se on taas eri.

Muuten, utelias kysyy, mitä lannoitetta sinulla on tomaateille, onko joku hyväksi havaittu??

Heips, hmm… No tämähän oli juuriaan myöten helpottava vastaus! KIITOS!

Tomaateille ostin Plantagenista laatikon rakeita joka käy vihanneksille. En muista nyt merkkiä mutta viime vuonna sitä samaa käytin ja ihan hyvin tomskut kasvoikin.

Kuinkas pian koulittuja taimia kannattaa alkaa lannottamaan?

Taimet on koulittu ihan kaupan kukkamultaan, eli joku peruslannoitus mullassa on mutta kuinka pitkäksi aikaa se riittää taimille?

Viikon kuluttua olen aloittanut laimealla kastelulannoitteella. Nykyisin kaikki kasteluvesi on laimeaa lannoitevettä.

Kylvömultaa voi mielestäni käyttää ihan hyvin myös koulimiseen. Olen käyttänyt jo monena vuonna ja hyvin ovat menestyneet. Pienet taimet eivät kuitenkaan kestä väkevää kasvualustaa, joten on varmempaa aloittaa miedolla ja lisätä ravinteita, kun taimi on juurtunut ja hiukan kasvanutkin.

Siirsin tähän muualle syntyneen (8 edelläolevaa viestiä) taimien koulimista sekä koulintaan sopivaa multaa koskevan viestiryppään sekä suljin sen toisen aiheelle avatun viestiketjun. Eiköhän tämä yksi koulintaa koskeva ketju riitä .

Kiitos taas nopeasta vastauksesta, annankin sitten seuraavalla kastelukerralla laimeaa liuosta niin saavat taimet kasvuvoimaa!

Mullahan suuttui tomaatit, kun koulin heti turvemultaan. Kun siirsin takaisin taimi-/kylvömultaan, alkoivat kasvaa vauhdilla. Seuraava kouliminen olikin jo turvemultaan, ja nyt ne tykkäsivät. Ilmeisimmin pikkutaimille oli liian vahvaa alkuun se turvemulta.

Olen lannoittanut vain kerran viikossa, pitäisiköhän useammin?

Muistakaa nyt malttia siinä lannoittamisessa, ei Tinden mitalla:D

Olin nopsa. naurua Koulin puolet kääpiö- ja puolet pionikukkaisista astereista jo, ennen kuin synttärivieraat tulevat, just ehdin. En millään malttanut odottaa :) Jätin vajaat puolet odottamaan tarvitseeko täydennystä jos joku kuolee, loput menee anopille, koulikoon itse... Molempia on nyt sitten 25 taimea! Hiihaa, ei ole ikinä ollut näin paljon omia kesäkukkia! Ja tupakat ja samettikukat vielä odottavat.. ja köynnökset.. kieli ulkoa

Lisää tyhmiä kysymyksiä allapäin

Saako ne vasta koulitut taimet laittaa heti sinne lamppujen alle, vai pitääkö odottaa että juurtuvat uudelleen...? Kun huonekasvitkin kehotetaan pitämään pois auringosta eka päivät mullanvaihdon jälkeen. Ovat kyllä siellä nyt olleet puoli päivää, mutta alkoi mietityttämään.

Aurinko on vähän rajumpi kuin lamput. Oon aina laittanut lampun alle heti uudestaan kaikki ja eivät ole masentuneet. Koulimisen jälkeen aina kastellaan kunnolla.

Niin miekin olen laittanut.

Voi helkkarin rysät, kun ärsyttää tämä viestien siirtely! Minä en aloittanut tekstiäni KESÄKUKKIEN LANNOITUKSESTA ja sain noottia siitä, että pitäisi harkita mihin viestinsä lykkää! AAARGHH! Joka helkkarin käänteessä sama juttu. Eikö teillä kytillä ole muuta tekemistä kuin käydä läpi viestirakennetta - itse olen täsmälleen eri mieltä siitä, että viestini olisi tänne kuulunut.

Ja vielä, tämä on nyt kesäkukkien koulimiskohdassa, kun ongelmani on lähinnä syötävien rehujen lannoitus. GRRR! Ai että, siirtäkää tämä innonpuuskassanne ärsyttää-osastolle.