Kouliminen

Käsittääkseni taimet ei vaan vielä pysty käyttämään kaikkea tuhdin mullan etuja hyväkseen. Ei siitä pitäis muuta haittaa olla. sisko on monta vuotta jo koulinu kaikki suoraan mustaan multaan ja hyvin on kaikki kasvaneet.

Niin on, tulipa uteliaana kurkittua, mitä Pirkkis kasvattelee…

Kiitos lohdullisista kommenteista - ajattelin että ne nyt viimeistään heittää veivinsä, pudottaa lehtensä ja saa jonkun lannoiteinfarktin. Olen pälyillyt koko päivän niitä taimia, että joko notkahtaa joko notkahtaa. Jatkossa kyllä hellitän vähän sen pollenpuskeman annostelun kanssa kun olen sitä laittanut aina sekaan sinne ja tuonne.

Kaikenlaista kavatetaan, mutta ne ovat niin pieniä vielä. Vieläkin oikeastaan harmittaa kun tuli sinne reissuun lähdettyä, kasvit olisivat paljon isompia jo. Viime vuonna kukki osa kasveista jo. Mutta vahingosta viisastutaan.

No, niin, Pirkkis… ei sitä puutarhuri jouda matkoille…

Moi osaako kukaan kertoa minkä kokoiseen ruukkuun laitan mun parvekekurkun taimeni ? se nimittäin kukkii jo ja pitäis ilmeisesti laittaa isompaan ruukkuun. Entä joutuuko parvekekurkkua pölyttämään ?

Mikä on parvekekurkku, ei tiiä? :o0

Jos parvekkeelle pääsee pörriäisiä, ei tarvi pölyttää. Samoin on olemassa itsepölyttyviä kurkkusortteja.

Eiköhän lopullinen sijoituspaikka ole n. ämpärin kokoinen, tai sitten kasvusäkkiin 3 kpl!

Lisätilaa piti saada ja hätäkös neuvot keksii. Pojan entinen laveri sai uudet asukit ja kierrätyssohvalla ei voi vielä istua vähään aikaan.

Huh, oletko Pirkkis laskenut työtunnit?

Pirkkiksellä on taas niin sotilaalliset purkkirivistöt. Niitä on ilo katsella :slight_smile: Olethan jo muistanut laittaa lähettämäni kirjavalehtiset päivänsinet?

On kylvetty ja koulittukin jo.

Koulintaa pitää lähteä jatkamaan, rapealehtinen keräsalaatti, sitä tuli taas laitettua runsaalla kädellä. Eikä hukkaan voi taimia laittaa.

Työtunteja ei viitsi laskea. Aamupäivän koulin, tulin huilaamaan ja lähden taas koulimaan salaatintaimia.

Pirkkis, mihin noi kaikki mahtuu pihalla? :o0

P.s. Ei tietenkään voi laittaa hukkaan taimia. Oikeaa puhetta!

Ne lähtee ystäville, sukulaisille (siskoille, veljelle, isälle), miehen sukulaisille, naapureille, työkavereille, taimienvaihtopäiville ja jotakin jää itselle.

Pirkkis on syönyt muutaman purkillisen viiliä ja jogurttia ihmetys hymyä

Pirkkis, sinulla on paljon pitempi tuo “jakelulista” kuin minulla… minun listani käsittää vakiona oman tarpeen - siis vaikkapa sen tehdyn sellaisen - lisäksi vain kolme muuta pihaa. Satunnaisesti sitten joitakin muitakin.

ok - rupesin vaan miettimään, kun joka vuosi kasvatat TOSI paljon, että mihin ihmeessä ne mahtuu, tarvii olla hehtaaripiha?

No sitten, juu!

Oon minäkin jotain luvannut muille kasvatella, mutta khm hiukan pienemmissä mittasuhteissa.

Muuten tomaatteja taas laitoin isompiin ruukkuihin eilen, voi hyvä tavaton kun joillain oli valtavat juuret! Yleensähän oon tottunut, että siellä on semmoinen ohut rullaantunut juurien rihmasto ympäri purkkia, no Stupicella oli tosi paksut, valkoiset juuret, ja joka puolella ruukkua oli “avoimina” ne juuren päät sojottamassa, ihan kaikki!

En nyt osaa selittää, mutta melkein järkytyin, en oo moista nähnyt. Ne kaikki oli paksuja ja niin kuin ulospäin kyttäämässä, että lisää tilaa! Lisää multaa! Ne ei olleet yhtään kiertyneet sillain kiltisti purkin muodon mukaan.

(Pihalle kuljettelu siis entistä vaikeampaa, kun ruukkuja on aina vain enemmän ja painavempia.)

En ole syönyt paljoa mitään, olen ostanut purkit, siis kertakäyttömukit. Minusta ne on hyviä tähän tarkoitukseen.

Teetkö Pirkkis noihin mukeihin reikiä pohjaan vai oletko täsmäkastelun mestari?

En laita reikiä, olen hyvin saanut tuolla systeemillä pelattua jo monta vuotta.

Parvekekurkkuni on Cucumus sativus Bush Champion. Mistä saisin tietää ton pölytys homman? (pussissa kun on niin surkeet ohjeet) Mulla on parvekkeella lasit joten tuskin ampparit pääsee sisälle :wink: Olenko aivan väärässä kun olen luullut että jos nimi on parvekekurkku, parveketomaatti ym että olisivat pienempiä? parvekkeelle sopivia? ja etteivät tarvitsisi yhtä isoa ruukkua kuin normaalit tomaatit ja kurkut?