Kaksi Honkkarin alesta viime syksynä ostamaai k-hortensiaa ovat molemmat hengissä, eli kolmas kerta toden sanoo. Kaksi edellistä yritystä päättyi heti seuraavan talven kourissa. Laitoin nämä nykyiset mäntyjen juurelle, kummallakin on oma mänty kiipeilytelineenä, eikä haittaa jos tarraavat lujastikin kiinni. Yhdellä ystävälläni Vihdissä olen nähnyt upeat hortensiamännyt ja siitä saakka himoinnut itsellenikin.
Poistin, kun kirjoitin väärin, nyt yritän uudestaan.
Köynnöshortensialleni oli tehtynä säleikkö, kun se oli vielä pieni. Ei vaan ole yhtäkään oksaansa siihen puuritilään kiinnittänyt, vaan se on tarrautunut tiiliseinään kiinni kuin tauti. Sitä ei tahdo jaksaa millään repiä irti seinästä, niin lujassa se on. Eli kannattaisi siirtää muualle varsinkin puisen seinän viereltä vielä kun se on nuori ja helposti siirrettävissä. Vanhempana sitä ei pysty mitenkään hallitsemaan ja ohjailemaan, sillä sillä on todella vahvat puuvarret ja oksissa on koko matkan imujuuria ( onko oikea nimitys?), joilla se saa seinäpinnasta tms hyvän tartunnan. Se menee minne tahtoo.
Nyt se on ottamassa otteen jo talon sivusta ja tarrautunut kaikilla voimillaa ränniin. Pari oksaa on jo tiilitalon etupuolen seinässä. Siitä huolimatta tykkään siitä niin paljon, että en aio sitä hävittää, on niin kaunis silloin kun on täydessä kukassaan.
Nyt näytti jo paljon paremmata kuin keväällä.
Luin jostain, että Köynnöshortensia irtoaa alustastaan melko hyvin, mikäli katkaisee syksyllä sen oksan, jonka haluaa irroittaa. Tarttumakarvat ilmeisesti kuivuvat ja irtoavat helposti sen vuoksi..
Nyt kun vaihdan kasvuvyöhykettä, niin kysäisen, että mahtaako köynnöshortenssialla olla mahdollisuuksi kasvaa ylöspäin nelosvyöhykkeellä vai paleltuuko aina lumirajan yläpuolelta? Olisi niin kiva laittaa se uuden kotini männynjuurelle kasvamaan.
Tervetuloa belgi tänne IV vyöhykkeelle. Kyllä täällä köynnöshortensiat hyvin menestyvät. Itselläni ei noita komeuksia ole, mutta tässä kuvia tyttäreni puutarhasta.
Nyt on köynnöshortensia täydessä kukassa. Miten se onkaan kaunis! Sain kuvaan vain osan, sillä se kasvaa miltei koko seinän leveydeltä jo. Taisin kuvata sen liiassa auringonvalossa..
Kiitos vain Maire` tervetulotoivotuksista, tulen mielelläni maakuntaasi . Hienoa että köynnöshortenssia kasvaa sielläkin noin mahtavaksi, on tuo yksi taimi tulossa mukaani.
Voi luoja! Mun on pakko saada tuollainen. Myydäänkö niitä ihan yleisesti puutarhoilla? Olenko mä tähän asti kulkenut laput silmillä, vai?
Nyt oon kyllä tosi kade : ) Miten saatte köynnöshortsun kukkimaan. Minulla on ollut jo useita vuosia eikä ole kukan kukkaa tehneet. Lannoitatteko minkä verran ,kuinkas kastelu. Minä joudun vain uneksimaan kukista. Tää on miusta tosi epistä!
Se kukkii siten, että istutetaan se ensin "väärään paikkaan", eli seinänvierulle, räystään alle, johon ei sadevesikään taivaalta yllä.Ja Annetaan olla vuosikausia samalla paikalla. Eikä kastella ollenkaan, ei olenkaan, vaikka aurinko paistaa siihen suurimman osan päivästä. Eikä lannoiteta. Ei muuta kuin katkotaan välillä oksia maljakkoon. Ja ihmetellään, miten ihmeessä se jaksaa vuosikaudet kukkia komeammin ja komeammin ilman minkäänlaista hoitoa.
Kiitos memuli! Mie yritän nyt näillä sinun ohjeilla. Jos vaikka joskus pääsis niitä oksia maljakkoon laittamaan ja kukkia ihailemaan. Jos niihin sattuu joskus kukka ilmestymään niin mie varmasti pyörryn siihen paikkaan . On sen verran pitkään tullut kukkia odotettua : )
Varmasti voit vielä nauttia niistä kukistakin.
Muistaakseni köynnöshortensia ei tee ihan ensimmäisinä vuosina kukkia, ja kukkii paremmin, jos sitä vain rohkenee leikata keväisin ensi alkuun.
Silloin kun (nuorenpana ) istutin tuon, niin sille tehtiin oikein puinen köynnösristikko (näkyy kuvassa takana. Tarkastelin tuota ristikkoa lähempää, ja se on siinä ihan turha, siihen ei ole yhtään oksaa kietoutunut, vaan kaikki oksat on imujuuristaan kiinni seinässä. Ja köynnös on levinnyt pitkän matkaa kummallekin sivulle.Varmaankin hoyabella, sinun köynnöksesi tykkäsi vähän kyttyrää, kun irrotit sitä?
Nyt hortensia on kääntymässä tälle etusivunkin puolelle.
En tiedä niinkään niistä kosteusvaurioita, mutta kun tuo kasvi tarraa niin kovasti kiinni seinään, niin herää kyllä myös muita kymysyksiä; sitä irrottaessa se jättää pahoja jälkiä seinään, miten tehdään seinän huoltomaalaus, entä levän/homeenmuodostus siitepölystä? Minä (vähän viisastuneena) ehkä siirtäisin hortensian kasvamaan vaikka männyn tms. juurelle kiipeämään puun runkoa pitkin nyt kun se kerran vielä on pieni ja siirrettävissä. Seinän viereen kannattaisi mieluummin laittaa sellainen kasvi, joka kiipeää sitä varten tehtyä ritilää pitkin, eikä kasva kiinni seinään. Ihan seinän vierelle ei suositella kyllä laitettavaksi mitään kasveja.
Noin isoa, kuin minulla on, ei enää siirretä mihinkään, eikä se ainakaan tiiliseinälle ole tehnyt mitään vahinkoa. En ole uskaltanut kastella koko kasvia lainkaan, sillä joskus nuoruuden innolla kun sitä istutin, niin ihmettelin kovasti, miksi kuoppaa kaivaessani tulee styroksi vastaan: ei muuta kuin reikä lapiolla siihen ja jatkoin kaivuuta... -että tällainen tapaus. (Onneksi ei vedet valu siihen mistään ja kuivana on pysynyt. -Olisipa silloin ollut joku, keltä kysyä)
Mulla on nyt olleet pistokkaat mullassa ruukussa reilu 3 kuukautta. Vihreitä lehtiä on edelleen. Utelias kun olen niin uskallanko jo katsoa onko niitä juuria siellä vai ei? Saisi siirtää kasvamaan jonkun männyn kylkeen, niitä täällä riittää....
Kuinkahan tuon Köynnöshortensian saisi menemään talven yli kun on ollut kesän isossa saviruukussa, kauniina, isona ja vihreänä, mutta hitaana ei nyt vielä ensimm.kesänä kukkinut. Maahanko vaan ennen pakkasia? On käsittääkseni monivuotinen?
Minulla on 3 tainta ollut koko kesän ruukuissa, ja nyt havahduin siihen mihin ensi kerran havahduin jo aikaa sitten! Mihin ihmeeseen ne laitan? Talon seinään sitä en laita, pihassa ei ole mäntyjä - vain koivuja - varmaan koivut vievät kaikki vedet? - Sitten on omenapuita ja yksi jättimäinen pihlaja jäljellä sireenien lisäksiä. Mitä ihmettä heille teen!?
Maikku2007...laita se siihen pihlajaan, jokusen vuoden päästä on pihlajasi vihreä, alhaalta asti
bdfhjlnpr, millä vyöhykkeellä mahdat asua ? Laita se maahan kasvamaan, et sitä ruukussa kuitenkaan voi montaa vuotta kasvattaa , kasvaa niin isoksi. Kyllä se on monivuotinen köynnöskasvi ja pituutta tulee monta metriä. Kestää myös monta vuotta ennenkuin kukkii.