Hei Tinttura, tervetuloa palstalle.
Minä olen kyllä leikellyt pitkin kesää,kun kasvaa liian isoksi, eikä se ole siitä yhtään kärsinyt.Odottele kevääseen ja leikkaa silloin.
Näin on, minäkin leikkaan keväällä runsaasti. Ja sehän tykkää vain leikkaamisesta. Eli ronskilla kädellä vain.
Minulla on vaahterani alla tänä kesänä istutettu köynnöshortensia. Pitäisikö se suojata jotenkin talven/jänisten/lumen painon varalta? Isoja hienoja köynnöksiänne, joita kuvissa on seinustoilla, ei tietenkään voi suojata. Ajan siis takaa taimien käsittelyä.
Mnun köynnöshortensiani joutuu tyytymään hopeapajuun, kasvaa sellaisen juurella. Olenkohan asiaankuuluvan toteutuksen oikein suunnitellut? - nakkaavan hänelle kasan koivunlehtiä peitoksi, vasta sitten kun oikea talvi tulee ettei homehdu ja myyrän pesäkoloksi päädy. Lehdet on säkissä valmiina odottamassa, ja vielä siihen kasan päälle muutama havu päälle ristikäin, ettei tuuli vie.
hopeapajun runkoa minullakin kipuaa. rontti availee keväällä silmunsa mielestäni liian aikaisin = kovia yöpakkasia aina vielä luvassa. siksipä minä ripustan varjostuksen vuoksi puun oksiin viimeistään helmikuussa pyykkipojilla vanhan lakanan:-)
Jostain luin, että talveksi turvetta juureen ja kuplapussi+säkki suojaamaan ja pimentämään...
pimeetä touhua, laitanpas minäkin säkin päähän helmikuussa. siis köynnöshortensialle ![]()
Kylläpä teillä onkin pimeetä touhua, miksi säkki päähän ?
Vaikka silmut tulee aikaisin ja pakkanen voi ne viedä, silti ne kasvaa uudelleen. Ei ole kyllä koskaan ollut säkkiä eikä muutakaan peitettä ja hyvin ovat pärjänneet. Voihan sille pienelle alulle laittaa havuja, mutta enpä usko että tarvii mitään muuta.
toki kasvaa, mutta voimia se vie kasvilta = hidastaa kasvua, jos joka kevät pitää homma tehdä kahteen kertaan:_)
Voi kun vähän hidastaiskin, mutta ei , kasvaa niin, ettei ehdi kuin leikaamaan ![]()
Luulen, että teen kaikki temput yrittääkseni varmistaa köynnöksen selviämisen. Haaveeni on vaahteran runko ihanasti kukkivan köynnöksen kanssa. Luulen, että laitan mäntyynkin ensi vuonna. Vai olisikohan liian piilossa isojen angervojen takana?
Hyvä idea, Minnimi. Ymmärtääkseni köynnöshortensian menestymisraja menee III:n paikkeilla, joten olet sellainen " rajatapaus". Toki paikalliset olosuhteet ratkaisevat menestymisen lopullisesti. Onnea kovasti kasvillesi! Itse pidän kovasti tuosta köynnöshortensiasta. On vaan niin kovin hidaskasvuinen aluksi.
köynnöshortensia-fanit, hankkikaa kotimaista alkuperää olevia taimia, ulkolaiset kituvat
tämän kuulin ammattilaiselta ![]()
…ja suojatkaa ne keväthalloilta, etteivät joudu kahteen kertaan tekemään lehtiään. sillä konstilla eivät ole hidaskasvuisia edes aluksi:-)
Köynnöshortensia syysasussaan.
Voi kun lehdet olisivat tuon väriset kesälläkin.
kirjalehtiset köynnöshortensiat kunniaan… =OP
http://www.fairweathergardens.com/images/thumbnails/hydmir.jpg (‘Mirranda’)
Hydrangea anomala ssp. petiolaris ‘Kuga Variegated’ toinen moinen…
lisäksi tässä yksi vihreä lehtinen, suurikukkainen lajike mietintään…>>>
Hydrangea anomala ssp. petiolaris ‘Skylands Giant’…
ainakin tuota Mirranda lajiketta on saatavana jo meiltä suomesta…
Selkeänsäänpuutarhat vaikutti aivan liian mielenkiintoiselta - en uskalla katsoa pidemmälle :D.
Missä vaiheessa kevättä suojaus pitää tehdä ja kuinka kauan pitää päällä?
koipioin tuolta päiväkirjani puolelta -> "kirjoista aikoinaan opin, että kasvit
alkavat purkaa talvitorkkuaan helmikuussa. ts syksyllä
"pakkasnesteeksi" muuttuneet nesteet alkavat taas notkistua ja
vähittäinen kasvu alkaa. ja siksi tästä alkaa kasvien tappokausi, kun
maat ovat jäässä, lämpötilaerot huikeat ja aurinko porottaa, pihalla
vielä tuulikin tuivertaa ja kuivattaa."
nyt se alkaisi olla varjostuspeitteiden levityksen aika, ellei jo syksyllä niitä ripustellut paikoilleen. - päällä niin kauan kuin maa on sulanut, on minun aikatauluni.
ps mitään ei "pidä", mutta on kiva tehdä:-)