Minulla on piha sananmukaisesti puutarha, sillä siellä ei kasva kuin koivuja ja alla (kuhmurainen) nurmikko ja sitähän riittää, kun on leikkaamisen aika. Tai on yksi iso paju, luumupuu ja kaksi omenapuun hujoppia. Koivut ovat tosin kauniita ja ehkä kahdesta luovun, jos alan jotain istutusalueita kaivamaan. Joudun kuitenkin kaikki laittamaan koivujen alle ja ainakin osittaiseen varjoon.
Nämä oli toukokuun alussa oikein terhakoita, mutta sitten tuli kova halla. Onkohan mitään toivoa, että heräisivät vielä henkiin?
Oi voi kun halla tekee ikäviä tekosia…Mustatulppaani, luulisin että lähtevät kyllä vielä, juuresta ainakin.
Pitäsköhän niille tehdä jotakin? Kastella, riipiä paleltuneet tai jotakin muuta.
Mustatulppaani, meillä vie lehdet melkein joka kevät, kun ne ilmaantuu niin aikaisin, mutta joka vuosi se tekee uudet lehdet, niinkuin tänäkin vuonna. Odottele rauhassa, kastele jos on kuivaa, kyllä ne sieltä ilmaantuvat .
Kiitos satues enpä sitten hötkyile, vaan odottelen, josko ne siitä vielä innostuu.
Olen istuttamassa köynnöshortensiaa männyn juurelle. Männyn juurella on kivikasa ja raivasin siihen paikan hortensiaa varten. Tein siihen pienen kohopenkin. Mutta nyt rupesin miettimään sitä, että eikö se mänty rupea tunkemaan juuriaan siihen penkkiin!? Ja jos se näin tekee, niin onko hortensialla mitään mahiksia kilpailla ravinteista männyn juurien kanssa ?
Hei snorkföken minullakin kasvaa männynjuurella köynnöshortensia ja
hyvin elävät sovussa.Köynnöshortensiahan on happaman maan kasvi jolle
kerään neulasia juurelle.
Mäntyhän tekee juurensa kauas ei sillä ole pieniä juuria puunvieressä
ollenkaan.Anna olla vain siinä paikalla.Pari vuotta se kasvattelee
juuria ja sitten vasta kasvu kunnolla alkaa.
Hei snorkfröken ja tervetuloa penttiin! Terveisiä myös Röykkään, ehkä ollaan joskus kävelty toistemme ohikin......sukulaisia asuu nääs siellä.
Itselläni köynnöshortensia kasvaa männyn juurella kolmatta kesäänsä ja hyvin voi! Minäkin kerään neulasia juurelle, mutta laitan myös lehtiä yms. penkistä tulevaa siivousjätettä juurelle ja tuntuu tykkäävän. Ja tosiaan...jurottaa pari ensimmäistä vuotta ennen kasvuunlähtöä - kukki tosin jo seuraavana vuotena istutuksesta.
Kiitos vastauksista ! Köynnöshortensia on kyllä niin kaunis, että jaksaa pari vuotta odotellakin että lähtee kasvuun. Iso mänty tiputtaa niin paljon neulasia ja roskaa, että niitä onkin helppo keräillä köynnöksen juurelle.
Hydrangea ! Kiitos, Vihdoin tulin mukaan keskusteluihin, salaa olen tähän asti lueskellut palstaa. Röykkä on niin pieni kylä, että eiköhän olla törmätty. Törmäillään taas
Köynnöshortensia loistossaan.
Onkohan ollut huono idea, kun olen istuttanut männyn juurelle kohopenkkiin kaksi köynnöshortensian taimea? Ajattelin lähennä, että edes toinen alkaisi kasvaa… Ja Ahoselta ostettu onkin alkanut jo tehdä uutta kasvua, Minimanin yksilö ei ole ihan yhtä elinvoimainen. Mänty tuskin niihin kuolee, mutta varjostavatko toisiaan liikaa? Ovat noin puolimetriä korkeassa isossa kohopenkissä.
Äkkiseltään ajatellen ja kun katselen noita kuvia mahdottoman kookkaista vanhoista köynnöshortenssioista, niin tuntuu ettei siinä voisi kahta mahtua kasvamaan yhden männyn juurella. Laitaisin itse toisen johonkin toiseen paikkaan. Josta tulikin mieleeni, että se rusakon viime talvena tyvestä asti syömä, mutta paljon uutta kasvua kasvatellut omani, on edelleen maanpinnalla ilman uutta paikkaa :(. Mäntyjä kyllä riittää parisenkymmentä, kai se johonkin on kuopattava.
Tää mun köynnöshortensia kuukahti keväällä, on yhä vaan tällänen.
Otanko sen ylös ja tutkin juuret, jos kuolleet niin roskiin vai odotanko ihmettä??
Jos ei siitä ole tuossa haittaa, niin itse odottelisin sitä ihmettä. Jos näen oikein, niin siinähän on aiemmin kasvaneet jo lehdetkin, mikähän kumma sille tuli kesken kasvun? Paleltuiko?
Paleltui pi.u vieköön. Minä sen jo kaivoin ylös ja juuret oli mun mielestä ookoo. Istutinkin jo uuteen paikkaan ja leikkasin maata myöten. Toisinaan toimin hätäisesti ja joskus saatan pähkäillä pientäkin asiaa päivä kaupalla… Nyt sitten odotellaan ihmettä…
Belgi oli sitä mieltä, että on huono idea, mutta onko joku muu toista mieltä? Ollaan kuitenkin IV-vyöhykkeellä, joten se kuoleminen ei ole ollenkaan mahdottomuus… Ehkä annan olla ja katson kuinka käy.
Odottele rauhassa, ethän ainakaan menetä mitään. Muista kuitenkin kastellakin, kun nostit ja istutit uuteen paikkaan, ettei sitten lopulta kuole kuivuuteen. Jos ensi keväänäkään ei mitään uutta tapahdu, niin voit luopua toivosta. Omani on ollut jo kuukauden tuolla maapinnalla, pitäisiköhän lopultakin istuttaa se jonnekin ennenkuin juuret kuivuvat…
Miten on, voisiko köynnöshortenssian istuttaa vanhan omenapuun juurelle, kärsisikö omenapuu siitä? Olisi pari mukavaa paikkaa tarjolla.
Kuka osaa auttaa....... muutimme kesäkuun alussa ja pihallamme on aivan ihana köynnöshortensia, mutta se tuppaa leviämään liikaa terassille, joten kysynkin koska ja miten sitä saa leikata. en ole hakemisesta huolimatta löytänyt näitä tietoja mistään.