Köynnöshortensia, Hydrangea anomala

Pirttikylän taimistolla kertoivat, että kun repivät köynnöshortensiaa irti lautaseinästä lähti isoja paloja puuta mukaan.

Joten minä istutin omani sitten männyn juureen.

mitä varten köynnöshortensia pitää repiä irti?

oikein tehty terve hengittävä vanha talo ei kärsi kiipeilevästä hortensiasta

Joskus se pitää tervekin talo maalata.

miksi se pitää maalata sieltä köynnöksen kohdalta?

tilanne kolme vuotta sitten, kuten näette ei ihan nuori ole tuo köynnös

(ei kaikkien tarvitse tietenkään elää näin rennosti) :D

Jos vaikka tahtoo vaihtaa torpan värin? :wink:

Ja komiahan tuo rotjake on… huoh… ei onnistuisi täällä…

Vaan on se komia; siitä ei pääse mihinkään…

Köynnöshortensia niinkuin muutkin seinää pitkin kiipeävät kasvit ovat kosteita ja siirtävät sitä kosteutta myös seiniin, ja sateen jälkeen se kosteus pysyy siellä vaikka kuinka kauan. Puuseinä mätänee pikkuhiljaa kun se ei pääse tuulettumaan kasvin kohdalta. Ajatelkaa vaikka jotain hisritaloa, kun sellainen lähtee pilaantumaan, pitää purkaa koko seinä kun ei voi vaihtaa hirrenpätkiä.

Olen nähnyt mitä imukärhövilliviini teki sekä puuseinälle että rapatulle seinälle ja aika kalliiksi tuli niiden korjaaminen kun koko ulkokuori piti vaihtaa. Tuttavallani kasvoi rivitalossa katoksen tolppaa vasten köynnöshortensia ja se oli siihen vuosien aikana kasvanut niin tiukalle sykkyrälle että kun ottivat ja harvensivat kasvia, huomasivat että sen sisällä oleva tolppa oli aivan laho. Joutuivat itse maksamaan korjauksen ja koko yhtiössä on nyt kielletty kiipeilevien kasvien istuttelu seinää myöten. Aika monessa taloyhtiössä on otettu jo sama linja.

Ennenmuinoin töissä ollessani kasvoi eräässä huoneessa muratti joka kiipeili seinää myöten. Vaikka pyydettiin että poistaisi / siirtäisi muratin vaikka ikkunalle amppeliin, se ei vaan käynyt. Huoneenvaihdon yhteydessä kasvi ihan oikeasti revittiin seinästä irti ja samalla lähti aika palat kipsilevyäkin. Vaikka ne on kaikki kauniita, on terveen järjen käyttö täysin sallittua varsinkin kun tietää riskit.

Silloin, kun k.hortensia kiipeää jo räystäänaluslautoihin ja ränniin, on sitä pakko lyhentää, ja katkaistuja oksia on silloin revittävä irti seinästä, ei ne muuten sieltä lähde. Ovat siis tosi tiukassa.
Se on semmoinen asia, että yleensä ajatellaan, että kasvi ei kasva suureksi, mutta kun se saa olla samassa paikassa monen monta vuotta, niin yllättävän suuria niistä vaan tulee. Eikä ole mukavaa, jos rännit ovat täynnä kasvia. Se ottaa hyvin kiinni peltipintoihinkin. Tässä vain yksi kasvi siis.

Pärskis, ei mitään paineita sulle, mutta odotan, että antamistasi aluista kasvaisi tuollainen matto metsäpuutarhaan…:wink:

Mitäs paineita minulla, minä olen antanut tarveaineet, sinun vastuulla on valmistus.hymyä

Miten tuo komistus kasvaisi maan pinnalla? Minulla on tontilla yksi ongelmakohta ja siihen sopisi köynnöshortensia. Paikka on suurimman osan päivästä varjossa.

Istutin keväällä köynnöshortensian puuta pitkin kiipeämään. Olen nyt reilusti kastellut taimea, että juurtuisi kunnolla.

SariW , se sopii hyvin maanpeitekasviksi, omani kiipeää puuhun, mutta muu osa menee pitkin nurmikkoa ja sitä saa leikata, kun yritän pitää sitä suht''koht '' omalla paikalla.

Valtavan kaunis noin istutettuna! Miten olet saanut kaivettua sille kuopan, kun maa on täynnä puun juuria? Tuo voisi olla hyvä idea siihen minunkin ainokaiseen mäntyyni. Mutta se kuopan kaivuu?

Memuli, kyllä sen kuopan sinne jonnekin juurien väliin saa mahtumaan, eikä tarvi olla mikään kamala kolo, kasvaa pienessäkin , sieltä se itsekseen menee minne tahtoo.

Muistan että laitoin vielä kuoppaan ison määrän kanankakkaa, vaikka sitä ei kuuluisi laittaa, mutta siitä luin vasta jälkeenpäin , eipä se siitä pahaa tykännyt....päinvastoin kieli ulkoa

Minä laitoin köynnöshortensian istutuskuoppaan palanutta lantaa ja turvetta. Olen kastellut aika ahkerasti, jotta lähtisi kasvuun.

Sopisiko myös koivun seuralaiseksi

Minäkin sain köynnöshortun lahjaksi, enkä tiedä minne sen laittaisin… koivun kylkiä piisaisi kiivettäksi, mutta kun koivu imuttaa kaiken veden maasta…

Minulla oli tuo koivun seuralaisena, kastelin paljon ja kasvoikin ihan kohtalaisesti. Valkoiset kukat eivät vain tahtoneet erottua kylkiä vasten.Nyt kasvaa hevoskastanjan kyljessä.