Mahtava kiipeilijä!
Tämä köynnöshortensia istutettiin pienenä, noin 30 cm kokoisena taimena vuonna 1992.
Alussa se juro aikalailla, eikä näyttänyt kasvavan lainkaan, mutta sitten, kun köynnös sai hyvän otteen männyn rungosta kasvu on ollut luokkaa 30-50 cm lisää korkeutta vuodessa.
- Neuvoksi muille köynnöshortensioiden ystäville: köynnöshortensian oksat kannattaa heti jo taimen ollessa ihan pikkuinen sitoa tiukasti kiinni runkopuuksi valitun puun runkoon, niin että köynnöksen ‘sormet’ saavat puun rungosta pitävän otteen. Kun ote on saatu, köynnös alkaa nopeasti kasvamaan korkeutta.
- Minulla on toinen, pari vuotta sitten hankittu köynnöshortensia yhden toisen männyn juurella, ja se (nyt noin metrinen) alkoi tällä sidontakonstilla kasvamaan korkeutta välittömästi.
Meillä on talon ulkoremontti meneillään ja jouduin irrottamaan kymmeniä vuosia vanhan köynnöshortensian seinästä. Niin paljon olin miestäni ja rakennusmiehiä pelotellut, että sain itse repiä kasvin alas, kun eivät uskaltaneet koskea.Niin tiukasti oli rännien takana ja ikkunoiden välissä, ettei omat voimat riittäneet ja sahaankin jouduin turvautumaan. Runko on käsivarren paksuinen ja väkisinkin oksia meni poikki kun irti revittiin mutta eiköhän tuo siitä toivu. On se vaan upea. Ja linnut tekee keväisin oksille pesiä, joita on hauska lasten kanssa sisältä vakoilla. Hyväähän tuollainen rehevä ja tiukasti kiinnitarttuva kasvi ei laudoitukselle tee.
Köynnöhortensia onkin kaunein noin mäntyyn kiipeävänä. Joskus tyhmyydessäni istutin seinän viereen, silloinhan kaikki kiipeävä laitettiin sinne. Joka vuosi minun on pitänyt ottaa siitä taivukas maahan, mutta on aina vaan jäänyt. Olisi meinaan pihassa yksi sopiva mäntykin.
Puutarhakeiju, minkälaiset juuret sillä oli? Menivätkö syvälle ja laajalle? Saitko suurena paakkuna ja mihin sen siirsit?
En siirtänyt vaan taivutin oksat alas ja rakennustelineet saivat laittaa siihen päälle. Paljon olen irrottanut maatapitkin meneviä oksia, joihin on tullut juuret ja siirtänyt muualle tai antanut pois.
Yritän saada miehen kaivamaan hortensian toiseen paikkaan kun remontti on ohi mutta uskoakseni juuret on syvällä talon alla. Hortensia on n. viisi metriä leveä ja kiertää kulman yli, kolmisen metriä korkea ja toista metriä on syvyyttäkin joten taitaa olla tuhoontuomittu yritys. En kyllä haluaisi pilata uutta laudoitustakaan. Täytyy funtsia rauhassa.
Hyviä vinkkejä jälleen kerran
, toista kesää kasvattelen köynnöshortensiaa ja mittaa sillä on vaaksan verran, käyn heti sitomassa sen hopeapajun kylkeen.
Täällä jo kirjoitettiin että köynnöshortensia on kaunein männyn rungolla, onhan se niin. Tässä on alapihan männyssä yli 15 vuotta kasvanut köynnös. Tänä kesänä kukkii hyvin, kerran oli niin kuiva kesä että se kärsi kovasti.
Laitakukat ovat neuvottomia, valkeita, keskellä olevista pienistä kukista pikku kimalaiset pitävät ja keräävät jalkoihinsa siitepölyä, kimalaisia oli vaikeata kuvata, kultakuoriainen pysyi paikallaan.
Yläpihalla männyssä on myös hyvin kukkiva hortsu, siinä on rungon ympärillä hyvin multaa ja pitääpä kokeilla jos saisin pitkän verson haudattua maahan, painoa päälle, jolloin se voisi saada juuria. Sitten voisi siirtää taimen kallion alle johon olen kantanut multaa, se voisi olla hieno kalliolla jossa on hyvin vähän multaa.
Minulla on ainakin kasvatellut versoja perennapenkkiin, versoilla oikeinkin hyvät juuret.
Tuollainen "pitsimekko" on minullakin tähtäimessä sitten, kun meidän pikkuinen kasvaa isoksi. Meillä se on ollut vasta neljättä kesää kasvamassa haavan runkoa pitkin. Taimi oli tavallista pienempi ostettaessa, koska oli kotimaista tuotantoa. Ne ulkomaan eläjät olivat paljon suurempia. Halusin kuitenkin varmistaa talvenkestävyyden. Hyvin on kestänyt täällä II-III:lla.
Ahaa… Männyn rungolla… No sen minäkin keksin, kun ei muutakaan sopivaa paikkaa ollut. Viime kesänä istutin, joten melko pieni on vielä.
Onnistuisikohan kuusta pitkin? Kuusessa on oksat melko alkaalla, kun on aurinkoisella paikalla kasvanut.
Männyn rungolla kiemurteleva oli sekin k-hortensia, johon minä ekana tutustuin. Nyt niitä alotuksia on omalla pihalla jo viidessä männyssä ja pariin taidan vielä laittaa.
Pakkohan se oli tänään ottaa tämmöinen mukaan, taimi oli hyvännäköinen ja 30 %:n alessa.
Ja selvästi huuteli tahtovansa matkaan ![]()
Mitenkäs tämä hortensia kestää maaperän kosteutta taikka kuivuutta? Mahdollisuus olisi vähän laidasta laitaan järjestää sille paikka. Paikka tulee olemaan suht aurinkoinen.
Meillä köynnöshortensia on auringossa aamupäivään asti (siis jos paistaa). Tietääkseni viihtyy parhaiten varjossa tai puolivarjossa ja happamassa maassa. Kastelusta en osaa sanoa muuta kuin, että ikinä en ole kastellut. Sijaitsee siis talon seinustalla ja ainakin 30 vuotta vanha.
Jep, kuivuutta arvelin sen jonkin verran ainakin kestävän
Onkos kellään kokemusta suht aurinkoisesta paikasta? Maaperä on luontaisesti hapan siellä mihin tuon meinaan tyrkätä mutta jos kestää kosteaa niin aina parempi. Josko aurinko porottelee niin olisi sitä kosteutta, eikä tarvisi letkun kanssa heilua ![]()
Minulla on yksi vähän uudempi tapaus hyvin aurinkoisessa paikassa ja näyttää viihtyvän. Kastele kuitenkin alussa reilummin ja kiinnitä se hyvin puun runkoon tai seinustaan, että se saa siitä mahd.pian hyvän otteen.
Suojatkaa sitten jäniksiltä, tuntuu olevan niiden herkkua, koska minulla alasleikataan se tyveä myöten joka vuosi ![]()
Kiitos, belgi varoituksesta ja muistutuksesta. Meidän "pikkupoika" on vielä niin pieni, että se on hautautunut lumeen vielä edellisinä talvina. Ainakin alkukesän kasvuvauhdista päätellen jo ensi talvena voi suojaukset jo olla tarpeeseen.
Meillä ei ole edes lumi ehtinyt maahan kun kasvi on jo syöty.