Köynnöshortensia, Hydrangea anomala

Kiitokset vinkeistä ja varoituksista :slight_smile:

Kumma juttu, meillä kulkee talvella rusakoiden polku vierestä, eivätkä ne ole koskaan poikenneet k.hortensian kimppuun.

Ei ole meilläkään syöty ikinä ja saisivat ihan rauhassa viikolla pistellä poskeensa.

Kirjavalehtinen, saas nähdä miten kestää talven yli?

Hertsileijaa Kermesina, mistä moisen ihanuuden olet löytänyt ???

Paikallisesta oppilaitoksen puutarhamyymälästä jonne se oli tullut isommasta taimistosta, en nyt muista mistä...

Auts kun ihana :-O!

Voi kun se pärjäis talven yli, pidetään peukkuja pystyssä :wink:

Maisematukusta ja alkuperämaa PL. Toivotaan että selviää kukkais pyöritystä

Hortensia kukkii tyttäreni pihamaalla.

Näyttää tosi hienolta :slight_smile:

Minun oma jurotti pari vuotta paikallaan kasvamatta ja tänä vuonna sitten heitti henkensä kokonaan :-S

Tämä komeus kukoistaa äitini oven pielessä...

on kasvattamisen arvoinen köynnös, vai mitä?

On upea

Porin Ruosniemessä Taimimoisiolla kasvoi yksi männyssä. Korkeus oli jotain 7-8 metriä (ainakin). Aivan mahtava! Hankin myös taimen mutta huomasin sen olevan Hollantilaista alkuperää, kannattaako sitä edes istuttaa?

Onko sulla annujoki jo oma siellä metsäpuutarhassa kasvamassa? silmän isku

Omani ei ole kuin pari vuotta vanha mutta teki jo pari ihanaa pitsireunaista kukkaa

Tässä köynnös alkaa peittämään kuusen vaurioitunutta ja kaljua runkoa. Osa versoista kasvaa maata pitkin, kaunis maanpeitteenäkin.

Kuusi on pintajuurinen puu, joten on melko kuiva paikka hortensialle. Olen heittänyt kuivina kausina ämpärillisen vettä silloin tällöin.

Vastaus Miikosin kysymykseen tuli jo ennen kysymystä:=)

Juu, olen kovin tykästynyt myös pensashortensioihin, niissä on samantapainen pitsikukka kun köynnöksessä. Jalohortensiat jotenkin tökkii kun kukka on ylisuuri roikkuva terttu.

reilu 20v. vanha, säästyy talomaali silmän isku

Mahtava, onkos se piippuköynnös taustalla, sitä olen hankkimassa terassin varjoisaan säleikköön.

Puuseinää vasten köynnökset on kyllä ongelmallisia, meillä tuli ehdoton ei kun rupesin moisia visioimaan. Perustelut oli niin pitävät että tyydyn kasvattelemaan hortensiat puun rungoilla, niitä meillä piisaa.

Sama vika rahikaisella:

Tekee täältä vasemmalta täyskäännöksen kohti toista talon sivua.

Meillä siirrettiin suuri köynnöshortensia viitisen vuotta sitten uuteen kasvupaikkaa. Se oli niin komea ja kukki kauniisti, että olin siirtänyt ja siirtänyt päätöstä siitä, mitä koko kasville oikein tehdään. Talo piti saada maalattua, joten jotain oli päätettävä. Kasvi oli tarrannut puuseinään niin pahasti kiinni, että koko suuri seinä oli raaputettava teräsharjalla. Siirsimme kasvin hyvin aikaisin keväällä niin, että juurakko oli kottikärryssä ja koko perhe kannatteli oksia. Köynnöshortensialle rakennettiin uusi ritilä, joka kiinnitettiin noin 40 cm päähän suuren aitan seinästä. Kasvia piti kiinnittää ritilään langoilla, mutta suuremmin se ei muutosta vaikuttanut kärsineen. Jännittävien viikkojen jälkeen kasvi teki uudet lehdet, aivan kuin ei olisi koskaan muualla kasvanutkaan. Olen nyt kesäisin käynyt aina välillä tökkimässä pitkällä sauvalla irti niitä versoja, jotka yrittävät tarttua ritilän sijasta seinään. Saa sitten nähdä, jaksanko tehdä sitä maailman tappiin vai valloitaako hortensia tämänkin seinän jossain vaiheessa. Komea kasvi ja kannatti siirtää!

Kännykällä nappasin tämän kuvan, joten laatu ei ole kovin kummoinen. Tässä tämä kottikärryllä siirretty köynnöshortensiamme kuitenkin on.