Kauniin paikan oletkin, Fiore, löytänyt hortensialle! Olisi ollut hauska istua räystäällä katsomassa, miten koko perhe kannatteli hortensian ehjänä perille
Oli se näkemisen arvoista! Harmi, että kaikki käsiparit tarvittiin hortensian kannatteluun, eikä kukaan ollut enää ottamassa kuvia!
Meillä olisi samanlainen siirto-operaatio edessä. Mineriittilevypintainen talomme lautaverhoiltiin , enkä halua hortensian tarraavan uuteen laudoitukseen kiinni. Niin tiukassa oli sileässä mineriitissäkin, ettei minun voimat riittäneet irtirepimiseen. Köynnöshortensia on ollut paikoillaan kymmeniä vuosia ja varret käsivarren paksuiset - juuret todennäköisesti syvällä talon alla, joten ei mikään helppo homma edessä. Kannattaisiko siirto jättää suosiolla kevääseen?
Sain eilen ensimmäisen köynnöshortensiani ja istutin sen männyn juurelle. Lueskelin tätä palstaa ja löysin heti hyvän ohjeen, että köynnös kannattaa sitoa heti kiinni männyn runkoon, niin se saa otteen puusta ja lähtee paremmin kasvun alkuun. Kiitos kaikille ohjeista! Uudet köynnöshortensian omistajat saavat hyviä vinkkejä täällä!
Kiva kuulla, että vanhankin köynnöksen voi vielä siirtää! Minulla on tosin vain 3v vanha, n. 1,5m korkuinen, ei vielä edes kukkinut. Kasvaa pohjoisseinustalla, talon päädyssä joka on kolmen kerroksen korkuinen. Ylin kerros on lautaverhoiltu. Talo on tarkoitus maalata ensi keväänä, joten hortensia saisi sitten rauhassa kasvaa ainakin sen 10 vuotta tai mitä nyt talon maalausten väli on. Tykkään köynnöksen nykyisestä paikasta kovasti, mutta tämän ketjun luettuani olen kuitenkin alkanut empiä, että pitäisikö köynnös siirtää männyn juurelle… Ihmettelen kyllä, miten kasvi on ylipäätään selvinnyt paleltumatta täällä Keski-Suomessa, varsinkin kun kasvupaikallekaan ei kasata edes lunta suojaksi. Olen varmaan tehnyt juuri niin kuin pitääkin: Istutus erittäin vähämultaiseen hiekkamaahan, ei lannoiteta, ei kastella, annetaan vain olla, ja kas, muutaman vuoden kuluttua sinulla on upea hortensia
Olen suunnattoman kiitollinen vanhalle puutarhurille, joka kakskyt vuotta sitten varoitti istuttamasta köynnöshortensiaa talon seinän viereen.
Sinä menee niin laudoitus kun kivipinnatkin pilalle, on sillä niin mahtavat ilmajuuret( vai miksiköhän niitä sanotaan) kun kerran pääsee tassuineen seinään kiinni niin siinä on ja pysyy raplingit tulee alas kun sitä irrottaa.
Mutta eihän nämä ole kun valintoja, se on seinällä kasvaessaan erittäin kaunis, pääasia minusta on että tietää mahdolliset seuraukset niin ei tarvitse harmitella ettei tiennyt.
Minulla kasvaa männyn rungolla, kaunis siinäkin joskus leikin ajatuksella että istutan uuden kasvin seinää pitkin kiipeämään, no se olisi sitten perikunnan murhe mutta jääkööt ajatus leikiksi, en sittenkään.
Köynöshortensian kukat on niin ihanat! Ja sehän kukkii ja kukkii koko kesän (melkein).
Ihana on hän.
Ja päättikin tulla esille vasta parin kokeilun jälkeen :)
Onko joku onnistunut lisäämään köynnöshortensiaa pistokkaasta? Kesäpistokkaani melkein onnistui, vaan ei ihan. Olisiko talvipistokkaista jotain helppoversiota? Jaa, että taivukkaat olis helpompi, no juu, mut jotain peliä täytyy pitää.
En tiedä Iskin viime kesänä useita köynnöshortensian pätkiä sellaiseen paikkaan johon soisin niiden juurtuvan…lumien sulamisen jälkeen tiedän kuinka niille kävi…yritän muistaa kertoa keväällä.
Taivukkaat usein lähtevät helpomin kasvuun kun saavat koko ajan kuitenkin emokasvista “virtaa” ja jos juurtuvan kohdan hautaa maahan niin ehtivät siinä sivutöikseen kasvatella juuriakin.
Köynnöshortensia juurtuu helposti sellasesta kohtaa oksanpätkää, jossa on niitä tarttumisjuuria. Aika helposti taitaa juurtua muutenkin, mutta juurruttuaan kasvaa alussa todella hitaasti.
Tarkoitatko Katariina nyt taivukasta? Kun pistokkaiksi neuvotaan ottamaan latvoja, puutuneita tai puutumattomia, niin niissä ei niitä tarrautujia yleensä ole. Entäs tämä konsti, että tökitään niitä pistokkaita vaan hankeen huilailemaan ja keräillään sieltä jonkin ajan kuluttua purkkiin juurtumaan. Nyt olis nimittäin se hanki meilläkin.
Kreeta-Eulaalia, minä vahingossa katkaisin latvan ja tökkäsin sen vain muurin rakoon ja sehän juurtui siihen heti samana kesänä. Naapurille annoin keskeltä oksaa pätkän ja sekin juurtui.
En usko, että siinä minun katkaisemassani latvassa oli tosiaan mitään tarttumisjuuria vai mitä ne ovat, mutta hyvin juurtu.
Jopa tavallinen Endless Summer juurtui maahan tökätyistä keväällä leikkamistani lehdettömistä oksan pätkistä ja talvehtivat viime talven hyvin. Nyt vain jännitän kuinka pienet taimet ovat menneet talven yli, kun tämä ei ole ollut yhtä lauha kuin viime talvi.
No tämähän hyvältä kuulostaa. Kiitoksia.
Kreeta-Eulaalia, köynnöshortensiassa on usein niitä tarttumisjuuren alkuja ihan joka kohdassa. Ei paljon tavitse juurtuakseen.
Kiva kuulla Katariinan helpoista juurtumiskokeista Uskallan omia hortensioitakin ehkä hieman leikkoa ja pistää uusia taimia kasvamaan…
Meiltä löytyi talon varjopuolelta iso oksa joka oli talven aikana repeytynyt irti köynnöshortensiasta (jäät vei) ja joka oli tullut sulaneen lumen alta esiin. Siinä on aika komeat silmut ja se voisi vielä olla elinkelpoinen. Voisiko siitä saada juurtumiskykyisiä pätkiä? Jos voi niin miten?
jos sinulla on paikka mihin saat sen pitkäkseen hyvään multaan niin peittele siihen kevyesti muutaman sentin syvyyteen - ja muista kastelu kesän aikana. silmujen kohdalle ilmestyy juuria. voit syksyllä jo varovasti katsoa, kuinka moneen kohtaan. parempi odottaa kevääseen ja sitten pätkästä juurtuneet kohdat erilleen uusiksi taimiksi. - minun osaksi maanpeitteenä kasvavani juurtuu huonossakin maassa aika tehokkaasti.
Hortensian juurrutus oksasta onnistui, meillä on nyt ainakin yksi uusi hortensia lehdessä uudessa paikassa. Toisesta en ole ihan täysin varma, koska se joutui olemaan juhannuksen ilman kastelua ja kärsi siitä silminnähden.
Talon seinustalla puolestaan ollaan jo täydessä kukassa:
menestyykö köynnöshortensia tampereella. sietääkö tavallista multamaata?