Köynnöshortensia, Hydrangea anomala

Menestyy hyvinkin Tampereella,nelosellakin menee talvet hyvin.

Köynnöshortensia on happaman maan kasvi,ei siedä kalkkia.

Laita rodomultaa ja männynneulasia ravinnoksi.

Tykkää olla männynjuurella,kiipeilee siinä itekseen.

Onko kukaan kasvattanut tätä kaunista köynnöshortensiaa, Hydrangae anomala petiolaris ‘‘Mirranda’’ , jos on, kuinka on talvehtinut ?

http://www.willowaymarketing.com/index.cfm?fuseaction=plants.plantDetail&plant_id=102268&typeID=

Onpa kaunis! Vyöhykkeen mukaan vois pärjätäkin, USDA hardiness zone 5-7.

En tiedä onko tuo sama, mutta mulla on variegata köynnöshortensia, kylläkin tänä vuonna hankittu, ettei ole vielä kummoisia kokemuksia.

tyrmäävän upea.  mistähän tuollaisen sais? jenkeistä eivät kai lähetä kasveja?

Noita näyttää olevan ihan Suomessakin myynnissä, esim. Paratiisin taimitarhalla :wink:

Minä ostin omani (vaikkakaan en ole varma onko sama, mutta kirjavalehtinen kuitenkin) Porista Paratiisin Taimitarhasta tänä kesänä.

muoks. Miikos oli nopeampi…

kumma kun en oo huomannut. sinne suuntaan siis keväällä.

Tuo on kyllä niin upea, että sitä pitää kokeilla.

Katsotaan ja toivotaan, että Havinan kirjava säilyy talven yli, sitten vois kokeilla täällä kolmosellakin :slight_smile:

Köynnöshortensia variegatana on kokeilussa minullakin. Laitan pakkasturvetta suojaksi jos se sitten säilyisi.

Mulla oli jo köynnöshortensia variegata kädessä, mutta päätinkin alkaa säästämään. Kuinka tyhmä ihminen onkaan. Säästää ihan väärässä paikassa.

Viippu kyllä sie ootkin ollut ihan uuno nyt kuinka sä tuollai pihiksi aloit höh
En olisi sinusta uskonut

No, älä sure, kyllä sinne niitä varmaan vielä tulee.

Tää oli nyt tälläinen pohjakosketus, koitan parantaa tapani.

Mun normi köynnöshortensia kuitenkin voi hyvin. Se kasvaa ison männyn rungolla ja saa verhota rungon kauniiksi.

Ja onhan se tavallinenkin syksyllä aika variegata  Meillä on ainakin ollut tänä vuonna upea syysväri. ihan kirkkaan keltainen vihreillä reunuksilla, on kyllä ollut näyttävä.

Hei apua, muualla vielä puolmetrinen hanki, mutta mänty minkä juurelle laitoin sen variegata köynnöshortensian on loivassa rinteessä, ja siitä juurelta on jo kaikki lumi sulanut. Hortensia siis vailla lumen suojaa. Pitäisikö sitä jotenkin suojata?

Silmutkin siinä jo pullistelevat, paleltuukohan pikkuinen?

Mun tavallisessakin köynnöshortensiassa on silmut pulleat. Se kait kuuluu asiaan.

No niin, kirjoitin pitkän tarinan ja johonkin se kesken kaiken hävisi, siis meillä samanlainen tapaus kuin havinalla, nyt hortensia on hitaasti mutta varmasti jo kasvanut noin 5-7 metrin korkeuteen. Sen juurelta sulaa aina lumet ensiksi ja käyn päivittäin lapioimassa kasan lunta sen juurelle, siihen asti kun lunta löytyy…samalla autan kevään tuloa muualle pihamaalla :slight_smile: eli mun kokemuksella, lunta juurille vaan…

Sitä lunta ajattelinkin, mutta kun siitä vierestä pilkistää myös tämän pihan toistaiseksi ainoat sipulikukkien piipat (muut ovat vielä lumen peittämänä). Täytyy yrittää jättää niitä kuitenkin näkyviin, että näkisi kukkiakin kohta…

Viippu, juu, taitavat tehdä silmut jo valmiiksi. Ajattelinkin, että jos on tavallista arempi, kun on vielä niin tuore tapaus.

Ehkä lapioin sitten siihen ihan juuriston tuntumaan lunta.