Köynnöshortensia, Hydrangea anomala

Tänään lapioin siihen juuristoalueelle lunta, ja samalla huomasin, että silmut eivät ole pelkästään pullistuneet, vaan sieltä pilkottaa ihan selvästi jo vihreää. Apua, onko normaalia?

…hiirenkorvat siinä on ollut jo ennen joulua (samoin kävi ed talvena). vanha lakana varjostajana auttaa vähän mutta hidastahan köynnöshortensia kasvu ensimmäisinä vuosina on. varmaan juuri tuon vuoksi, ettei ihan osaa ajoittaa elämistään meidän säähämme.

Voi kiitos, mai-lee. Virittelen siihen jotain harsoa tms… Mulla on 2-3 vuotta ollut se tavallinen, eikä sekään ole vielä mitenkään räjähtänyt kasvuun. Sitä en näin tarkkaan ole koskaan tiiraillutkaan, mutta kun muutenkin vähän jänskättää tuo variegata. Ovat vähän erilaisissa paikoissakin, tämä variegata on valoisammassa.

Kuinka pieni ja minkä näköinen on köynnöshortensian siemen? Onko kokemuksia kasvattamisesta?

Koko alkuvuoden olen lueskellut näitä hortensiakeskusteluita ja himoinnut sekä syys- että köynnöshortensiaa. Eilen sitten ostaa pläjäytin taimen

Ei puutu enää kuin se paikka! Omenapuuvanhuksen juurelle ajattelin, katotaan ny…

Poistettavan omenapuun juurelle minäkin tämän köynnöshortensian aikoinaan istutin, ja enää omenapuusta onkin jäljellä vain runko.

Muistakaa, että pitää varjosta eikä ole paahteisen paikan kasvi ainakaan nuorena. Lähtee hyvin maaversoista, joita ainakin meidän vanha köynnöshortensia-aita tuottaa valtavasti. Se kasvaa pohjoisen puolen aidalla ja vaahteroiden rungoilla, kalliolla, maassa puiden välissä ja kaiteella, kaikkialla, mihin yltää tarttumaan. Ikää on yli 50 v. Ja runkojen paksuus on miehen ranteen luokkaa. Monet pistää liian aurinkoiseen ja kuivaan paikkaan, jossa se kasvaa hitaasti.

Laitan muutaman kuvan meidän aidasta. Se on kaunis kaikkina vuodenaikoina, niin alkukesällä kukkiessaan, kuin syksyllä, kun kukat muuttuvat ruskeaksi pitsiksi. Käytän niitä koristeena kakuissa ja asetelmissa.

Tämä on viime kesältä, hortensia "kakku" kuorruttaa aidan ja kiipeää myös puihin (ja peittää maata molemmin puolin aitaa. Sieltä niitä juurtuneita pistokkaita riittää:)

Portin kohdalla on aukko, jota raivaamme ja ohjaamme kasvua muihin suuntiin.

Hortensian kukkia talvella

Tarhatyräkki, ihana hortensia-aita. Ajattele, että mulla on ollut köynnöshortensia täällä jo yli kymmenen vuotta, mutta se ei talvehdi edes lumen korkeuteen asti. Sinnikkäästi hengissä kyllä :slight_smile: Paikkaa olen vaihtanut muutaman kerran, mutta ei auta. Nykyään se on mäntyä vasten puolivarjoisassa.

Ne juustokakun koristeet oli ihan näteimmät, mitä ikinä oon nähnyt!

Tämä on 4-5 vuotta, ihan pienestä taimesta. Aurinko paistaa täysillä n.klo.17 lähtien, kastelua tarvitsee jonkinverran kun mänty vielä suojaa sateelta.

Tuomipihlajan kanssa olen samaa mieltä kakunkoristeista, ne olivat kauniit!

Ja joutui tämäkin kasvi sitten “must have” listalle… =D

No niin! Siellä se nyt on!

Omenapuu on vähintään 70-vuotias ja köynnöskaverin kunniaksi siitä poistettiin muutama oksa. Siksi tyngät erottuvat niin selvästi. Puusta tuli niin paljon paremman näköinen oksien poiston myötä, että epäröin koko köynnöksen sijaintia vielä kertaalleen. Mutta jos se muutaman vuoden ensin juroo, niin kaipa sen ehtii ennen kasvuun räjähtämistä myös siirtää? Tontin rajalle on suunnitteilla aita, jossa tämä köynnös olisi optimaalinen. Mutta aita elää tosiaan vasta suunnitelmissa. Mutta kun tässäkin ketjussa oli ihan hyviäkin kokemuksia köynnöshortensian siirrosta, niin…

Tyttären pihasta napattu kuva.

Ui miten kauniita. Kävin juuri Muhevaiselta ostamassa ison köynnöshortensian taimen hintaan 7,95e ja pitää varmaan huomenna tehdä toinen reissu ja hakea yksi tai kaksi kappaletta lisää. Meillä on meinaan täydellinen paikka sille useammassakin kohtaa piha-aitaa peittämään. :slight_smile: Rhodomultaan pitää vissiin istuttaa?

Tässäpä kuva vielä siitä. :slight_smile:

pärjääkö köynnöshortensia tuettuna? eikö se luontaisesti hae itse tuen imujuurillaan?

Millaista tukea ajattelit? Köynnöshortensia tarttuu kiinni kaikkeen karheaan, mihin osuu. Aivan sileään maalattuun peltiin tms. se ei tartu. Siitä tulee iso ja raskas, joten mikään kevyt tuki ei riitä.

:_) en ajatellut - katselin tuota rillan kuvassa olevaa viritelmää, että onko siitä mitään hyötyä köynnöshortensialle.

edit - metalliseen muovipäällysteiseen(?) aitaan ei taida tarttumalla tarttua mutta pujottelemalla silmien läpi saanet sen kasvamaan. epäluonteenomainen tapa kun on, saattaa hidastaa alkuun muutenkin hidasta kasvua. kokeile tuolla yhdellä ja osta sitten vasta lisää - vaikka halvalla saisitkin.

Mä toivon, että mun käynnöshortensia lähtee kasvamaan tuohon aitaan. :slight_smile: Istutan sen tuon tuen alle ja toivon, että se tarttuu siihenkin (saan yhden tuollaisen vähän korkeamman tupsun) ja siinä on sitten tuo aita ihan vieressä, mikä on se sen pääkohde. Luulisi tarttuvan. :slight_smile:

Aidassa on kauttaaltaan puukehikko ja se on tosi tukeva, että kestää kyllä raskaankin köynnöksen painon - vaikka saattaa tuossa kuvassa näyttää kevyeltä, kun sitä ylärimaa ja pystyrimoja ei näy.