Ai, kappas, ei pitäisi vastailla, jos ajattelee vaan äkkiä vähän vilkaista
No puuhun kyllä tarttuu ja lujasti. Jos se aita kestää isompien lasten kiipeilemistä, niin kyllä sitten yhden hortensiankin. Leikkaamistahan se kestää hyvin, joten sen saa pidettyä sopivan kokoisena.
No niitä köynnöshortensioita muutti meille nyt se 3kpl, kaksi on saatu multiin asti.
Ensimmäinen muutti tänne takapihan alaportille aidan viereen.
Toinen muutti sitten etupihan portin viereen. En voinut ihan likelle aitaa istuttaa, kun maata oli siinä niin huonosti, mutta tuossa vähän etäämpänä oli oikein hyvä maa jo ja sain kaivettua hyvän kuopan ja laitettua hapanta multaa siihen. Eiköhän se lähde tuosta aitaan kurottelemaan… Takana ei ole taloa, vaan erillinen autokatos ja siihenkin se saa kyllä tarttua. ![]()

Köynnöshortensioita oli -60 %:n alessa K-Raudassa, hintaa rippeet päälle euron. Pakko oli yks napata mukaan, vaikka pentistä sainkin topakat alut kesällä. Ihan vaan testaan onko talvehtimisessa eroa ;D Oikeesti tuo on aivan huikean ihana.
No hitsit, noi mun oli myös -50% alessa (Muhevaisella) mutta maksoivat silti 7,95. Tosin olivat mun mielestä aika isoja kaikki. Toivotaan, että talvehtivat. Olen minäkin aivan hurahtanut ja hortensioihin ylipäätänsäkin. Meillä on nyt syyshortensiaa, pallohortensiaa, köynnöshortensiaa ja kesäkukkana oli ruukussa myös terassihortensiaa. ![]()
Pakko saada joskus johonkin tuollainen, ei ihanampaa olekkaan.
Köynnöshortensian silmut on nyt tämän kokoisia täälläpäin Suomea.
Kamera halus ehdottomasti tarkentaa kaikkialle muualle paitsi silmuun. 

Täällä on myös heräilty kevääseen! Jihuu, kaikki syksyllä istuttamaani kolme tainta ovat hengissä ja näyttävät elinvoimaisilta. ![]()

Meilläpä kohta kukitaan ![]()

Ihan epäreilua
Mun täytyy kertoa se mun omalle köynnöshortensialle, joka ei ole vielä koskaan kukkinut. Moonta vuotta vanha jo.
Oliko jollakin kokemusta tästä kirjavalehtisestä köynöshortensiasta? Onko talvehtinut ja onko joku saanut sen kukkimaan? Ja minkälaisessa paikassa teillä ne on ollut? Polttelee, polttelee…
Minulla on täällä kakkosella talvehtinut nyt kaksi talvea. Pahaa pelkäsin viime talven jälkeen, kun siirsin sen vielä aika myöhään syksyllä tähän nykyiseen (lopulliseen, toivon) paikkaansa. Pieni siis on vielä, eikä ole täällä vielä kukkinut, mutta ehkä vielä.
Mäkin sain vihdoin tuon variegata muodon köynnöshortensiasta, nyt koitan vain miettiä arvoistaan paikkaa sille.
Tavallinen mulla on ollutkin jo monta vuotta ja näyttää pukkaavan nuppuja.
Kaksi talvea on täälläkin variegata talvehtinut. Ei kylläkään mikään rehevin kasvi ole, mutta jospa se siitä piristyy.
Onko variegata sama asia kuin se silver… Jotakin?
Variegata on usein yleisnimitys kirjavalehtisille. silver lining taas kuullostaa keksityltä kauppanimikkeeltä, jolla ei välttämättä ole mitään tekemistä lajikkeen alkuperäisen, oikean nimen kanssa. Esimerkkinä summer snow kärhö, jonka oikea lajikenimi on paul farges
hania -juuri sitä silver liningiä tarkoitin. Sen pitäisi olla suht uusi juttu… harmittaa jo etukäteen jos se on hidas kituuttaja ja pienikokoinen. Tulossa kauppilalta lähipäivinä.
Josko on olemassa myös sellainen variegatamalli jossa on valkoista myös lehtien keskiosassa… tuossa liningissä valkoinen osuus on lehden reunoilla. Onko kuvia noista variegatojen lehdistä? Itseasissa gookkeloin ja olihan niissä lehdissä eroja -toisissa selvästi vähemmän valkoista. Liningissä vain hennosti reunoissa valkoista.
Katsoin myös Kauppilasta tuota ‘Silver Lining’:ia, mutta ostin kuitenkin Türista Hydrangea anomala subsp petiolaris ‘Miranda’:n.
Jep, mulle on myöskin posti tuomassa silver liningiä. eikä se välttämättä tätsy sulla kituuta kun olet siellä panaanirannikolla lämpösessä…
laita pisamakello kuvaa ihanasta Mirandasta nii voidaan vertailla lehtikuvioita=D Ja kun se sulla röyhähtää hervottomaks pehkoks nii sitte ollaan pistokaskerjuulla…
Eikös normaalikin köynnöshortensia jurota pari vuotta istutuksen jälkeen? Sitten vasta röyhähtää kasvuun. Ainakin minun hortensia jurotti aikansa.