Onkohan meillä sitten samanlaiset:) Laitan huomenna kuvan kun saan paikoilleen.
Kyllä on Euffiksen kaari kaunis. Voi, kunpa minullekin joskus ilmestyisi edes jonkinmoinen kaari pihaani. Innolla odotellaan lisää kaarien kuvia. Saapa edes ihailla niitä täällä pentissä.![]()
Ei tämä nyt niin kummonen ole, mutta juuri oikean kokoinen tuohon rakoon. Yhden osan vaan kokosin väärinpäin. En taida viitsiä purkaa. Sinisen jälokärhön ja köynnösukonhatun meinaan tuohon siirtää, kunhan teen niille ensin tilaa.
Hyvähän tuo on! Vaikuttais vähän samalta, mistä isäni soitteli kun oli yhdestä kaupasta bongannut jotta sopisiko meille
Tuohon yläpömpylään olis muuten oiva paikka jollekin kivalle koristeelle, itsetehdylle tietenkin, tai lyhty tai joku…
Hieno on, ottaisin minäki mielelläni moisen tuon mun vihreän rimpulan tilalle!
Amppeli mahtui juuri yläosan rimpulaan. Saas nähdä kuinka kauan siellä pysyy.
Juu, amppeli tietenkii! Tästä kuvasta kun katsoo niin kovin ilmavasti näkyy amppeli paikallaan leijuvan ![]()
Kaunis kaari Kurpitsalla. Amppeli sopiikin tuohon tosi hienosti.
Nätti kaari on Kurpitsalla ja viisas mies vallankin. Kukkamaat näyttää myöskin kukoistavan kauniilta.
Jesss. Mies tuolla väsää meille ruusuporttia.
Ei mulla ollut sen kanssa mikään kiire, mutta kun kysyin tässä yhtenä päivänä että voinko istuttaa ruusun jo, vai onko se sitten tiellä porttia tehdessä… (ajattelin että se portti tulee ensi kesänä tai sit sitä seuraavana…) Sai varmaan siitä innoituksen tehdä sen nyt!
Jaa-a. Minä sain pojan kanssa kuuden metrin mittaisen ja kaksi metriä korkean raudoitusverkon helposti pystyyn, mutta en ole vielä keksinyt, minkä tai mitä köynnöksiä siihen siirrän tai hommaan
Tuli muuten hassu efekti: se tontin koilliskulma tuli jotenkin huolitellumman oloiseksi pelkällä tyhjällä ja korkealla verkollakin.
Ja sama juttu toisenkin samankokoisen verkon kanssa takapihan altaalla. Molempiin haluaisin jotain tuulta ja aurinkoa kestävää, vähän runsasta, mutta kuitenkin kevyttä…
Kärhöille kumpikin paikka on vähän riskisijoitus uhkaavan kuivuuden takia. Altaalle lievästi jopa olen harkinnut ihan vaan tuota punakoisoakin, mutta en ole varma pärjääkö se suorassa auringossa.
Tästä se lähtee. ![]()
Yläkaari on puretusta kasvihuoneesta... (taas kerran, sillathan meillä on tehty myös kasvihuonekaaresta, isommasta vaan) Portista tulee tällä kertaa valkoinen, sopii paremmin tähän yläpihalle.

Siis minähän olen sitä mieltä, että köynnösportti ei sovi kuin kahden pensaan tai pensaikon väliin... tässä pensaita on vain tuossa oikealla puolella, ja vasemmalla on kivikkopenkki... mutta jospa jotenkin pääsen yli tästä kauneusvirheestä. Plääh. Ehkä pitää siirtää siihen portin kohdalle kivikkopenkkiin jotain korkeampaa kasvia, nyt siinä on kissankäpälää. ![]()
Sand ja Poppius, oikeita onnenpekkoja olette! Minä vaan fundeeraan ja suunnittelen eikä säleikköä eikä porttia ala syntyä mistään!
PS. mulla on kuopat kasveille kaivettuna.
Voithan Poppius siihen kaaren katsesuuntaan vähän taaemmas heittää jonkin ison pensaan tai pienemmän puunkin kasvamaan. Hyvä paikka tuo, kun siitä alkaa reitti alas ja lammellekin.
Merlin, mieti sinäkin raudoitusverkkoa yhtenä vaihtoehtona. Ei ole vaikeaa pystyttää, eikä kovin kalliskaan.
Mäpäs laitan tännekin kuvan kotikutoisesta köynnöstuesta. Hieman matala, mutta kaupassahan verkot ovat tuplasti tämän korkuisia. Tukipuut puuttuvat vielä ja lankojen päät käännetään.
Raudoitusverkko on pop. ![]()
Minä tässä mietin, että osaahan kärhö nousta puuristikkoa pitkin…? Kun tuohon portin vasempaan reunaan ajattelin kärhön laittaa, enkä ehkä ollenkaan ruusua. Tai sitten laitan molemmat.
Vähän se tönöttää tuossa keskellä näkymää kun rantaan katsoo hiekkapihalta, mutta eiköhän siihen totu. Sitten kun se on valmis ja maalattu ja ruusukin siinä kasvaa… ja vieressä olevat ruusupensaat ovat isompia. Tuo ruusurivistö tulee jatkumaan oikealle päin koko talon matkalta, joten portista on pakko kulkea puutarhaan, jos ei meinaa kiertää kaukaa.
Yksi tuttu puheli, että hänellä on yhdelle kärhölle tarjolla sekä puu- että metallituki. Kärhö on valinnut puisen, eikä vuosiin ole kiivennyt ollenkaan metallista tukea pitkin :o
Nyt on ruusuportti valmis! Ruusukin on istutettu tuohon oikealle puolelle, vasemman puolen kasvi on vielä mietinnässä. Kärhö tulee vielä ruusun kaveriksi ensi keväänä. (Ehkä toiselle puolelle tulee samanlaiset kasvit, tai sitten pelkkä kärhö.)
Tuo portin juuren heinikko saa väistyä kiveyksen tieltä ja ruusualueelle tulee kate (se jatkuu tuosta teresanruususta oikealle.) Ei noita jaksa muuten siistinä pitää. Kun keksisi että miten sen kiveyksen laittaisi loppumaan, rantaan asti ei viitsi kivipolkuja tehdä.![]()

Vau! Onpa tyylikäs ja huolella tehty. Itse suunnittelitte? Mistä kivestä kiveys?