Köynnöskoiso, Solanum jasminoides

Löysin tämmöisen mahtavakasvuisen köynnöksen ja pakkohan se oli ostaa.
Onko kellään kokemusta talvetuksesta? Ottaisiko sisälle vai viileässä pelakuitten kanssa?
Paras tapa saada kasvi talvehtimaan on leikellä se pistokkaiksi ja jakaa kaikille, joku aina onnistuu talvetuksessa…

Mulla on ollut talvet ihan huoneenlämmössä, lisävalon alla. Kesät aika paahteisella paikalla ulkona.

nyt aletaan käsitellä elämän vakavia peruskysymyksiä: mistä tuollaisen köynnöskoison saa hankittua???

Olen muutama vuosi sitten nähnyt näitä myytävän Tamperella Turtolan Kodin ykkösen vieressä aitauksessa olevalla yksityisen puutarhan kesämyyntipihalla.Silloin ei ollut tilaa sille kun oli vain parveke, mutta kyllä mieleen jäi, että joku kesä pitäis mennä katsomaan onko niitä vielä valikoimissa.

Kävin tänään Mikkelin puistossa ja ihastelin siellä valkoisina kukkivia kaariportteja. Onko kellään pidempää kokemusta Köynnöskoison kasvattamisesta ja talveuttamisesta? Tytöt siellä sanoivat niiden olevan useamman vuoden ikäisiä. Olivat tosi kauniita.

Pari kuvaa viime kesältä.

Oi, tuohan on nätti.Tekikö siemeniä?

Ei tehnyt, pudotteli aina kaikki pois kun kukat kuihtuivat. Pysyi hyvin siistinä :stuck_out_tongue:

Harmi, oisin ruinannu siemeniä. Entä kuinka korkeana kasvoi?

Tää oli pikemminkin lamoava, ei kiipeillyt. Osa varsista kasvoi pystyyn. Pisimmät varret oli semmosia puolimetrisiä. Useamman vuoden ikäiset on sitten jo toista koko luokkaa.

Mulla joku vuosi sitten tollanen oli, mutta yhteen kesään jäi sen kasvatus.

Mikäs koiso se on se ennenvanhanen, joka teki punaisia marjoja - aukkoja muistissa.

Puhutko Vähis ehkä punakoisosta ?? Täälläpäin pohjanmaata näkkyy olevan vähän joka vanhemmassa pihassa.

varmaankin - tuolta löytyy lisää punakoisosta

Joo, varmaan on punakoiso.
Sehän se oli, kiitos.

Eipä ole köynnöskoisot paljoa kasvaneet, mutta kukkimaan alkavat

kuva

Mulla ei näy vielä edes nuppuja :frowning:

Hurraa!!Mulla köynnöskoiso on vahvasti elossa!!!

Käytiin mummolan kellarista hakemassa ja näkyy olevan uutta versoa tulossa useampaan oksaan.Täytyy vielä tarkastella kunnolla mitä hälle kuuluu.

Köynnöskoiso!!! Taas ihan uusi tuttavuus. Mistä näitä oikein tulee? Miten tuota pystyy lisäämään, siemenestä vai pistokkaista? Kiinnostaisi kovasti tuollainen. Ja varsinkin, jos sen pystyy vielä kellarissa pimeässä talvettamaan, niin ei olisi säilytysongelmia talvella.

Mää tilasin kolme Englannista viime vuonna ja yks meni Karvarille. Mulla kahdesta toinen kasvoi hirmuisesti ja kukkikin. Se toinen oli ehkä liian pienessä astiassa eikä kukkinut. Kuitenkin se pieni lienee mulla hengissä, isomman raahasin kompostiin.