"kaikki [yrtit] olivat aloittaneet uuden reippaan kasvun.
samoin oli tehnyt köynnöspinaatti…" tuskailin viime marraskuussa. nyt on sama
juttu: hienot uudet alut tulossa. samoin kuin viime syksynä tein
nytkin: kumosin kuivaa hiekkaa uusien versojen peitoksi.
haulla löysin juttuja eri ketjuista köynnöspinaatista. nyt olisi pyyntö ensi
kevättä varten. jos joku teistä köynnöspinaatin kasvattajista olisi kuvannut ja ehtisi laittaa kuvan
siementaimista. jos tuo suostuisi kasvattamaan niitä, olisi vallan höydyllistä
tuntea taimet, vaikka aika hyvin kyllä olen oppinut keväisin laiskottelemaan;
kitken ja haraan vain aivan varmat rikkaruohot.
Kyllä sen helposti tunnistaa, lehdet minikokoiset mutta samanmalliset kuin emolla, varsi muistaakseni selvästi punertava.
nopsis = nopea:-)
tuo helpottaa varsi punertava. tätä kun on kuulemma vihreää ja punasävyistä ja minun emokasvini on aivan selkeästi varsin punainen maasta noustessaan. mitään punertavaa ei sitten keväällä kitketä hiekkapetin päältä.
pipun jutusta "itävyyden heikkeneminen kai tarkoittaisi sitä, että siemenet pitäisi kylvää heti, kun ovat kypsyneet eli jo loppukesällä."
noin tein viime syksynä; osan annoin kylväytyä ihan vaan emon viekkoon ja osan kylvin ihan hienosti ruukkuun mökin nurkalle niin kuin muutkin kylmäkäsiteltävät. - keväällä annan kuulua kuinka olen onnistunut. ihan varmasti yritän taas myös pistokaslisäystä, joka senkin kuulemma pitäisi onnistua. kerran olen vuosia sitten yrittänyt, mutta se kerta ainakin onnistui epä.
Minun tekisi mieleni kovasti tuota köynnöspinaattia. Mistähän saisi siemeniä tai taimia? Viherlandia ilmoitti ainakin nettisivuillaan eioota.
Onko tämä köynnöstävä laji yhtä herkullinen ja vitamiinipitoinen kuin tavallisetkin pinaatit.
vitamiineja ja muita hyvyyksiä en osaa siitä laskeskella, mutta sekä soppa että letut maistuvat erinomaisilta:_)
jos onnistuu niin jakoon ainakin minulta ylijäämä menee…
mai-lee, käsi ojossa jos ylimääräisiä riittää! Mulla oli se kerran mutta sain jotenkin palstalla sen hävitettyä, vai varastiko joku kun silloin ei ollut aitaa palstan ympärillä.
Mulla saattaa olla keväällä taimia köynnöspinaatista, ei talvi varmaan kaikkia tapa…
toki giardina. “kuljetuskin” on helppo järjestää. ja jos minulla onnistuu epä, niin nopsiksella on varmasti tarjolla alkuja, eikös.
Minä voisin kanssa olla köynnöspinaattijonossa! Olen pinaattifani ja kyllähän sellaistakin pitäisi kokeilla 
ookoo:_) en kyllä uskalla luvata, mutta ans kattoo sit
Se on ihan syötävää, ei mikään gourmet-herkku mutta menettelee. Ja onhan se komea kasvi, vaikkei sitä koskaan söisi!
Nopsis, luulen että sille minun taimelle kävi köpelösti - vaikka varmuuden saa vasta kunhan kevät koittaa. Taimivarausta kummiskin tekisin siinä tapauksessa jos… Ja tässä sivussa kysäisen että tiedätkö suomenkielisen nimen tällaiselle kuin Agastache rupestris? Joku iisoppihan se on. Ja anteeksi kun väärässä paikassa kyselen, mutta kun asiantuntijaa kaipailen 
Tässä meidän vanha köynnöspinaatti. Kasvaa pohjoisseinustalla, kuivassa hiekassa, mutta on viihtynyt siinä jo kymmenkunta vuotta.

Rupestraa ei vkn:stä löydy, ja Nuu: iiso, ei iisoppi.
Rupestris siis. Ja vähän sitä iisoa murteella väänsin iisopiksi…pieleen meni mutta ei ole hirmu harvinaista 
tässä minun pari kesää kasvanut (noiden vinksallaan olevien lavakaulusten takana) - vasemmalla on muuten ranskalainenrakuuna, joka todella kaipaa pilkkomista ensi keväänä.

Eikä mitenkään vaarallista 
mai-lee, rakuunan suuntaan voisin olla käsi ojossa…
Jeps, kattellaan sitten keväällä miten onnistuu!