Köynnöspinaatti, Hablitzia tamnoides

Voi! Olisiko mahdollista myöhemmin joltakin köynnöspinaatin alkua saada ostaa! Äitini on nimittäin vaarassa sokeutua ja siihen tautiin auttaa runsas pinaatin syöminen. (tuli just vähän aikaa sitten telkkarista juttua). Vai olisiko sitä jossain paikassa myynnissä keväällä, onko kellään tietoa? Kaikki keinot täytyy käyttää.

Köynnöspinaatti on ihan eri laji kuin pinaatti, en tiedä onko sillä vaikutusta… Osta ihan pinaatin siemeniä ja kasvata kasvimaalla, voi olla eroa myös lamopinaatin ja pinaatin tehossa. Jos mulla taimia on, niin toki niitä saa jos haluaa…

No voi kakka surullinen. Sellainen köynnös mahtuis pienenpään tilaan. Itelleni ei kasvimaalle ole paikkaa, mutta jospa äitini pihalle saisi mahtumaan. Voisin käydä sen kyllä sinne tekemässä. Mutta kyllä se köynnös kaunis olisi.

mm tällaisia juttuja löysin kuukkeloimalla:

Vanha, kauan unohduksissa ollut, ruokakasvi. Kasvaa köynnösmäisenä. Nopeakasvuinen, joten ei kärsi vaikka lehtiä käytetään ruokana. Viihtyy aurinkoisella tai puolivarjoisella paikalla tuoreessa maassa. Lehdet käytetään pinaatin tavoin.

Vanha suomalainen viljelykasvi. Syötävät lehdet.

Hienoja köynnöspinaatteja :). Nyt jos oikein aivonystyröitäni kaivelen, niin muistelisin, että minulla on joskus kasvanut ruukussa köynnöspinaatti. En ole sitä tiennyt monivuotiseksi vaan varmaankin syksyllä kipannut kompostiin.

Köynnöspinaatin siemeniä saa vissiin vain Maatiaiselta. Laitoin tilaukseen, kun taimia on näköjään lähes mahdoton saada.

Alan alistua kohtalooni. Ei ole köynnöspinaattia vissiin tarkoitettu meikäläisen nurkille kasvamaan. En saanut Maatiaiselta sitten siemeniäkään :frowning:

älä nyt vielä. - hienosti kylvin kylmäkäsittelyyn niitä ja kamalan määrän siemeniä ripsuttelin emon viekkoon. jos niistä tulee taimia niin niitä on sitten paljon. ens kertaa kun yritän niin se on ans kattoo ny niin kuin aiemmin sanoin.

jos niitä tulee niin kerron kyllän. ja etukäteen voi laittaa osoitetiedot jo tulemaan. minulla on olemassa semmoinen luvatut-lista, johon laitan talteen toiveet.

takuuvarmaa toimitusta en voi luvata.

Köynnöspinaatti tekee itävää siementä vasta kun se on riittävän vanha (ovat minulle viisaammat kertoneet) ja siemenen itävyys säilyy vain muutaman viikon joten jos nyt joku jostain köynnöspinaatin siemeniä saisi niin kutakuinkin ihan sama kylvääkö vai ei. Omani oli viime kesänä tämmöinen rötkö:

“riittävän vanha” ei taida sitten vielä olla tuo minun kaksi vuotta paikallaan ollut. - se on kyllä siitä outo, että lähti kasvuun jakopalasta, mitä ei kibuvitsin sanojen mukaan pitäisi ollenkaan tapahtua.

tuon itävyyden olenkin tiennyt (sama kinkkisyys kuin saksankirvelin kanssa) ja aikoinaan pyörittelin päätäni, kun näin pussukoita kauppojen hyllyillä toukokuussa.

Minä sain tuon ihan isona juurakkona, sillähän on jo pienenä julmat juuret. Minun mielestäni jossain on väitetty että tuo juutas lähtisi kasvuun ihan pistokkaastakin? Kiva kasvi se kyllä on, kasvuvauhtia piisaa (välillä ehkä vähän liikaakin...).

niin annoin itsellenikin kerran kertoa:-) yritin, mutta silloin ainakin onnistuin epä. - jääräpää kun olen aion taas yrittää, jospa onnistuisi niin hyvä olisi. lisäysmateraalista ei ainakaan tule pulaa.

Särkältä ostin toissa keväänä köynnöspinaatin, mutta ei talvehtinut ainakaan täällä kutosella. Olis pitänyt istuttaa se lämpimälle seinustalle. Taisi olla köynnöskaari liian tuulisella paikalla.

Mutta hienoja pinaatteja on teillä.

Mustakantinen ruutuvihkoni kertoo, että 27. huhtikuuta 2005 olen saanut jouluruusulta köynnöspinaatin. Onneksi emme tienneet, ettei sen lisääminen onnistu jakamalla :) Tässä samainen rehu 26. toukokuuta viime vuonna, jo metriset kasvannaiset siinä vaiheessa:

sittenpä se minun jakopalani on melkein saman ikäinen: kesältä 2005. eikä meillekän etukäteen kukaan kertonut, ettei palaa saa nirhaista kyljestä:-) ruukussa kasvatin loppukesän ja syksyllä istutin yhden vaivaisen verson säilyttäneen taimen paikalleen. ensimmäisenä kesänään kasvoi isoksi, toisena tuommoiseksi kuvan valtavaksi. ja lähtee todella nopeasi keväällä kasvuun. itse asiassa näinä molempina lämpiminä vuosina on nostanut versonsa pintaan jo syksyllä. hiekalla niitä olen peitellyt.

onko sinulla näkynyt siementaimia ympärillä vai ovatko nuo meidän yksilömme vielä liian nuoria?

Ainakaan viime kesänä en bongannut siementaimia, mutta toivossa elän uuden kesän suhteen. Siemeniä ainakin syntyi monta miljuunaa.

kiitos. - vähintäänkin monta. odotamme sitten vaan ja toivomme.

Paulastiina, lupasitko minulle tuota k.pinaattia…vai muistanko väärin ? Toivottavsti en :wink:

Satues, varmaan oon luvannut. Niin monta farkunperällistä olen tyhjännyt sinun pihaasi :slight_smile:

JEE IHANAA, että oot luvannut,vaikka en muista…hih ;)) Ensi kesänä kukkani kasvaa jättiläisiksi,kun saavat haisevaa namia…kiitos :wink: