Tän vois tietenkin laittaa tonne harmitusosioonkin, mutta löytyi tuo lajikohtainen niin tulkoon siis tänne. Syksyllä siirtelin talvisäilöön mm. köynnöspinaatin pienen aidan viereen ja näytti ihan oikeita elonmerkkejä ennen "talven" tuloa. Muistutin kanssaihmisiäni kyseisestä välivarastointipaikasta ja viimeviikonvaihteeseen asti kaikki oli kunnossa. Tänään menin lastenlasteni kanssa pihapuuhiin ja IIK.... Koko paikka oli myllätty Pikkumiehet olivat keksineet tehdä autoradan juuri tuohon mun kukkieni paikalle. Siellä oli kukkasipulien paikalla syvälle haudattu ämpäri, kaikki pienet "reunakukan" taimet oli siivottu roskana pois moottoritien tieltä ja se köynnöspinaatti...sitä ei ole koko autobaanalla! Lapsilla oli varmaankin hauska päivä kaivuuhommissa. Paulastiina avunhuuto sinulle, löytyisikö minulle uutta pinaattia?
Kattellaan Türiltä, ellei muuten löydy…
Katselin Köynnöspinaatin juuria tänään, ja sieltä voisin muutaman ison taimen lähettää niille, jotka ekana oli jonossa. Ja siis toki, jos myöhemmin tulee siementaimia, niitä saa… Nämä, mitkä nyt ovat näkyvissä, ovat isoja taimia…
Hei nopsis, minä ilmaisin aikaisemmin halukkuuteni tuohon köynnöspinaattiin. Onkohan kaikki taimet jo varattu?
koitin taas pistokaslisäystä. lopputulos: dynollinen turve/hiekkaseosta kompostiämpäriin. eikä mitään punasävyisiä pikkutaimiakaan ole kummassakaan paikassa näkyvissä:-(
Meillä näyttää tältä:
Minä sain pari vuotta sitten kaksi tainta. Varmuuden maksimoimiseksi annoin toisen äidille. Tänä keväänä näyttäisi siltä, että kumpikaan ei enää nouse!
aronja, onko sinulla siementaimia tuon viekossa? - V ja II ero näytäisi köynnöspinaatilla mitaten olevan noin 30 senttiä:-)
Mai-lee, ei ainakaan vielä ole silmään sattunut siementaimia… Tuo vanha juurakko jerhistelee aina etuajassa -meillä on luntakin vielä pihalla.
siis,köynnöspinaatin pitäisi olla jo näkyvissä,siis ei sitten talvehtinut minulla.voi ei.odotan vielä,ennenkun alan parkumaan.muistaakseni nopsis lähetti sitä minulle syksyllä.laita nopsis minut sinne jonon hännille.!
vähintäänkin näkyvissä, kun minulla on melkein puolimetrinen ja aronjan lumisella pihalla tuon korkuinen, kuin kuva näyttää. - itse asiassa se aloitti kasvunsa jo ennen joulua. eikä taaskaan pelästynyt talvea - tai “talvea”.
kai alan parkumaan!!
Neljä näppärän kokoista köynnöspinaattia joutavana.
kerrothan, siementaimiako? voiko toivoa, että niitä edes joskus tulee?
Minulla ei sitten köynnöspinaatin pikkuinen alku pärjännyt talven yli - olin jo luulevinani että sieltä kasvua alkaisi pukkaamaan mutta ei sitten tullutkaan. Nyyh! Jos vielä taimen sellaisesta saan, niin takuuvarmasti teen sille sellaisen kohopenkin ettei seisova vesi ainakaan sen talvehtimista tule häiritsemään. Vuoren pykään pystyyn…
Siemenestä on ainakin minun taimet kasvaneet. Nuo neljä ovat pari vuotta vanhoja, sitten on vanhoja juurakoita jotka siementävät perennapenkkiin. Vähän riesankin paikka…
Riesa…?? riesa???.. Tiedän paikan jossa ei olis riesa Matkaisikohan sellainen riesa kenties kirjekuoressa muualle… voin antaa osoitetta jos reissulle mieli tekisi riesarassukan
kiitos korpikello. niin olen toistenkin sitä kuullut sanovan: riesa. odotan sitten vaan kärsivällisesti, koska tuo minun nuoreni vanhenee tarpeeksi tehdäksen riesavauvoja. - ja niin odottaa iso joukko naapureitanikin…
Kulkee kirjekuoressa, lähetä vaan Nuu osoitetta, niin saat riesan ihan iki-omaksi…
Korpikello, hölöä tulossa