Köynnöstuki, säleikkö

Ehkä tällainen keskustelu jo jossain onkin, mutta en löytänyt...

Haaveilen laittavani köynnöksiä kukkapenkkiin koristeeksi, ja nyt pohdin yöt minkälaisen tuen siihen laittaisin... Kukkapenkki on "keskellä ei mitään", eli siinä ei ole seiniä/aitoja tai muita luontaisia köynnöstukia.

Yhdessä Pionissa oli harjateräksestä tehty obeliski, se jäi vähän mietityttämään, mutta en ole ihan varma...  Samoin pystyyn ja poikittain laitetut heinäseipäät olivat jännät, mutta rapatun modernin talon pihalle ei ehkä ykkösvalinta... Perinteinen puusäleikkö taas tuntuu ainakin sellaisenaan vähän pliisulta vaihtoehdolta, ehkä joku uusi malli siitä, kunhan keksisi...

Minkälaisia tukia köynnöskasveille teillä muilla on?

Pajuista punottuja köynnöstukia saa hienoja moderninkin talon pihaan.

Tänä vuonna näyttäisi tuleen markkinoille tosi hyvän näköisiä metallikehikoita köynnöksille. Itse kuolasin niitä eilen kotiin kannetusta Multas:n mainoksesta

Tällaisen pajukehikon poika osti kotinsa seinälle, ihan kivan näköinen, kunhan ensin kasvaa siihen jotain 

Minä ostin kooraudasta vihreällä muovilla päällystettyjä metallisia köynnöstukia. Eivät
ne ehkä kovin monta vuotta kestä, mutta ovat ainakin nyt hyvän näköisiä. Juuri nyt ei ole kuvaa. 

Jännän kolmiulotteinen on satues:n pojan köynnöstuki.

Mainioita köynnöstukia näin nimimerkki omiT:n pihalla viime kesänä. Hänellä kun niitä klematiksia taitaa olla sadoittain, niin köynnöstukia oli kätevä mies rakentanut vaikka peltiputkesta. Hauskan näköisiä olivat.

Eikö metalliset köynnöstuet kuumene liikaa auringonpaisteessa?

nemesialla näin kivan oivalluksen. Vanha, iso ja kuivunut syreenin runko oli laitettu maahan upotettuun ja (valettuun?) rautaputkeen. Kärhöt näyttävät luonnolliselta kiipeillessään oksilla.

Kannoin metsästä  vanhan kuivuneen kuusen , josta otin kaarnan pois ja isäntä lättäs sen maahan. Siinä kasvaa  alppi -ja siperiankärhöt sulassa sovussa. Oksat ovat tarpeelliset ,että on jotain mihinkä voivat tarttua kiinni.

Olen jossain (täällä?) nähnyt kuvan, jossa heteka oli nostettu pystyy hajuherneille kiipeilypaikaksi.
Näytti todella hyvältä.

Jossain oli patjan jousitus, tosi upea idea.

Satuesilla mukava tuo puun runko. Minun viritys vielä vaiheessa. Tien varrella oli tosi suuria käkkyräisiä männyn oksia.Myrsky oli pudottanut melkein puolet männyn oksista alas. Pitkän ja hartaan maarittelun jälkeen isännyys suostui kaveriksi niitä roudaamaan. Otti jopa moottorisahan mukaan ja kysyi, mistä sahataan. Siinä vaiheessa kyllä sanoin isoilla kirjaimilla, että ei mistään, en tullut hellapuita hakemaan. No nyt vaan on kehiteltävä miten saan ne pystyyn ja hyvän näköisen asetelman.

Äiteen yrttitarhalta tuo jousitus näytti mielestäni oudolta, etten sanoisi rumalta. Mutta muutenkin savinen rikkaruohikko, ainakin toistaiseksi...

Köynnöstuet

Vanha purettu joustinpatja on tosiaan mainio köynnöstuki, jopa talvellakin ihan hauskan näköinen.

Merlin, tuolla vanhalla puolella on kokonainen ketju hetekasta ja sen moninaisista käyttötarkoituksista. Mutta varaa paljon aikaa, jos aiot sinne kurkata. Ja parempi olisi, jos ei kukaan olisi vieressä ihmettelemässä, mitä naurat itseksesi. naurua Minä ainakin nauroin katketakseni ja uskon, etten ole ollut ainoa.

heips!

Ostin tänään lidlistä köynnös tuen keskelle kukkapenkkiä ajattelin sen laittaa... Olikohan hintaa huimat 6,99e. Saas nähdä mitä kestää... Siellä oli vaikka minkälaisia ja muotoisia tukeja ja halpaa oli!

Ostin myös itselle kaariportin 7,99 ja köynnösruusun taimia...Saas nähdä mimmosia ovat!

Kanattaa käydä katsomassa jos kiinnostaa...

t.sanny1980

L.....n köynnöskaari on sen verran huteraa tekoa, että se kaatuu talvella lumen ja tuulen painosta ja alin liitoskohta murtuu. Näin käy varsinkin, jos sen köynnöksen annetaan olla kiinni kuivuneena talven yli. Sen vuoksi kannattaa talveksi iskeä kaaritolppien viereen tukevat rimat, jotka sidotaan kaareen kiinni. (nimimerkki monet kerrat jo koettu sama juttu)

Köynnöstuki on myös kaariportti, joten laitan tähän linkin Klorofylliin, josta kannattaa katsoaSivun alareunasta Plantierin kaariporttivinkit , jotka soveltuvat myös pienempien köynnöstukien valmistamiseen. Minä tietysti ruosteisen raudan ihailijana erikoisesti niistä tykkään

Sen verran vikkelästi tuntuvat kasvavan keijunmekot, että piti ruveta suunnittelemaan niille kiipeämistä. No tänäänhän passelisti tuli multasormen mainos, jossa kolme erilaista obeliskia valittavana. Ostan kaksi isoa ja tyrkkään ne tuolta navetan takaa löytämääni (älyttömän järeään) teräslaatikkoon (se on kuulkaa sievä; punamullan värinen ja kapeissa päissä jotain aika tiheää verkkoa, mikä lie alunperin ollutkaan. Multatilaa vähintään kolme puutarhamultasäkkiä.) Ihan hyvin voisin siihen kuvitella keijunmekot ja obeliskit.