Löysin merenrannalta semmoisen tukevan, todella kauniin muotoisen parimetrisen merestä kai ajelehtineen “karahkan”, on sellaista kelohongan tapaista rakenteeltaan, ja (suolanko värjäämänä) ihan valkoinen. Ajattelin sen ympärille virittää jotenkin köynnöstuen vaikkapa päivänsinelle. Mutta kuinkakohan tuon virittelisi, täytyy vähän miettiä… Laitan loppukesästä kuvan jos siitä jotakin kaunista kehkeytyy!
Viime viikon Pionissa oli hyvä idea siitä köynnöspuusta. Toteutus ei nyt mielestäni ollut hyvin nätti, eikä kasvivalinta (olisi mielestäni pitänyt olla joku itsestään kiertyvä/tarttuva, eikä ruusu). Näytti lähinnä tolppamalliselta naulakolta. Itse haluaisin tehdä sitten joskus sellaisen puolitoista metrisen tolpan, johon sitoisin lempiköynnökseni kiinanlaikkukäynnöksen rungoksi ja sitten antaisin levitä tuuhean latvuksen.
Vanhalla puolella on kuvia kaariköynnösporteistani myös. Meillä on puusta tehty humalaportti, ostoportti joka on musta ja koukeroinen ja sitten betoniverkkoportti.
Halvin ja tukeva, ei siis ole heilahtanutkaan meidän pohjanmaan tuulissakaan, ollut se tiheäsilmäisestä betoniverkosta väsäämämme portti. Isäntä hitsasi betonirautapuikot maahanpistettäviksi ja tuin portin vielä pariin heinäseipääseen.
Koynnöksen kanssa erilaiset tuet ovat yllättävän painavia, varsinkin jos tuulee ja sataa.
Märkä lehtimassa ja tuulen riepotus yhteistyössä vaativat tuelta yllättävää tukevuutta.
Seinään kiinnitettävät tuet eivät ole aivan yhtä kovasti tuulen armoilla mutta kyllä meidän pohjantähti köynnösruusu on retuuttanut irti yhden ostotuen, vaikka se nauloilla naulasin kiinni seinään.
Ohuesta rimasta on tehty itse kaikenlaisia tukia ja maalattukin mutta eivät ole vaivaan nähden kovin pitkäikäisiä. Eniten tykkään juuri betoniverkosta.
Tänä kesänä raudoitusverkkokaari on tässä kunnossa.
En saa auki tuota Inkin laittamaa linkkiä Plantierin kaariporttivinkeistä. (palsta pyytää kirjautumaan)Haluaisin kuitenkin nähdä sen. Vieläköhän se olisi jossakin nähtävillä?
Voisiko joku kertoa, mitä tuo kaariporttivinkkilinkki sisälsi? Kiinnostaisi kovasti.
plantieLiina, anteeksi kun en tarkistanut tuota linkkiä - se meneekin tosiaan Klorofylliin eikä Plantierin omille sivuille. Kun nyt malttaisin tässä etsiä hänen kotisivujensa osoitteen... Hänen ruusupporttinsa on tehty niin, että pitkät harjateräkset on taivutettu kaarelle ja sitten yhdistetty betoniraudoitusverkolla. Ne ovat juuri minun makuni mukaiset, kun tykkään ruosteisesta raudasta. Köynnösruusut sitten peittävät Plantierin pihalla koko komeuden.
Inki,
Eipä mitään, hyvä kun huomasit huhuiluni. Minua nimittäin kiinnostaisi kovasti nähdä tuo kuva. Olen huomannut täällä palstalla, että meillä on monessa kohtaa samanlainen puutarhamaku ja ruosteinen rauta kuulostaa tosi hyvältä. Sen vuoksi kiinnostukseni heräsi. Suunnittelen myös parhaillaan jonkunlaista köynnöstukiviritelmää pihaani ja materiaalina ajattelin käyttää ainakin tuota betoniverkkoa.
Hei Liina, laita tuohon vapaasanahakuun vasemmalla Plantierin pihalta -sanat, niin löydät vanhan pentin puolelta ainakin kuvia niistä... En nyt onnistunut jostain syystä tekemään linkkiä sinne... tai kokeilen vielä laittamalla vaan osoitteen tähän, ehkä tämä muuttaa sen linkiksi - http://puutarha.net/index.asp?s=/keskustelukanava/viestiketju.asp?id=1769&vnro=54936&index=3 - eipä muuttanut kuten teki ennemmin näihin sisäisiin osoitteisiin:/
No voi kökkö, en onnistunut löytämään kuin yhden ketjun vanhalta puolelta, mutta en nähnyt niissä kaariportteja Ja tuo osoitekin linkkaa tähän samaan keskusteluun. Menipä tämä nyt hankalaksi.
Olisikohan tässä ketjussa mieluisia kuvia? Sen ekan viestin alussa on toinenkin linkki kaariporttiaiheeseen.
Heh, no nyt löytyi. Turvauduin sitten Googleen ja sehän löysi heti kaipaamani keskustelun, johon pentin oma haku ei pystynyt. Yritän laittaa linkin tähän: http://puutarha.net/index.asp?s=/keskustelu/keskustelu.asp?id=14582
Kiitos nanikallekin linkistä
Ruosteista rautaa, muutakin kuin köynnöstukia kylläkin, mutta ihania kaikki.
Oletteko meillä nähneet jossain myynnissä esim. tällaisia? Tahtoo heti sinne...
mahtaako olla samasta paikasta nuo ihanaiset kuvat?
ja mistä päin maailmaa, Tanska, Hollanti??
Saksalaisista blogeista - tässä vielä yksi rautatuki, joita heidän kuvissaan näkee. Tämä ja edellinen ainakin ovat blogista Mein garten und ich - saattoi olla ensimmäinenkin, en nyt ole ihan varma:] Kauniita kuvia ja kivoja, erilaisia juttuja kuin meillä olen nähnyt. Vielä lisää ihanuuksia blogista Neues vom Lindenhof, ruosteisia köynnöstukia eikä niitä Lidlin vihreitä kammotuksia.
Sipuleita myyvät berliinin kielellä taustalla, joten Saksasta on kuva. Sinivalkoisin siivin noita on vain hieman vaikea kuljettaa, pitäisi käydä autolla mutka. Ukko käy työreissulla tuon tuostakin siellä, ja kyllähän siellä kaikenlaista olisi, mutta se kuljetus ...
Lidlin vihreät kammotukset ovat ihan hyviä, kun köynnös on niin tuuhea, että se peittää koko kehikon. Ostan mieluummin tuollaisen kammotuksen kuin sellaisen rääpäleen, jonka varassa ei pysy minkäänlainen köynnös. Ja nuo matalat, mitäänsanomattomat rautahökötykset kehtaavat maksaakin yleensä hävyttömän paljon:)
Mutta missä niitä myydään? Minulla ei lidlin köynnöstuki kyllä kestänyt tuulisella paikalla köynnöksen ja tuulen painoa, vaan ruuvien kohdalta napsahteli poikki - vihreys kyllä vähän hilliintyi parin kesän aikana, jonka se kesti. Tuommoisten hitsattujen juttujen luulisin kestävän - minusta moni noista kuvissa olevista näyttää ihan tukevalle...