Muutama vuosi sitten ostin kauniin korkean metallisen tuen, joka maksoi kyllä reilusti, mutta siinä on korkeutta noin 1,5 metriä. Enää ei tuollaisia ole löytynyt mistään. Harmittaa, kun ei tullut silloin ostettua useampaa. Hitsaustaitoinen tuttava on tehnyt vaimonsa köynnöksille tukia betoniraudasta. Ihan mukavia nekin ovat. Pajun ja metallin yhdistelmistä en jostain syystä ole tykännyt. Niitä taitaa olla vähän korkeampiakin myynnissä. Kesällä paikallisessa Prismassa oli sellaisia rautajuttuja, joissa oli lasikoriste siellä huipulla, mutta nekin olivat ihan nysiä. Sopivat lähinnä koristeiksi, mutta ei niistä tueksi ollut.
Heh, minä sain tuliaisiksi harjaterästankoja ja niistä punoin mustasilmäsusannalle köynnöstuen rautalangan avulla, kun en hitsiä osaa käyttää enkä liioin oikein tykännyt raudan ja pajun liitosta. Ajattelin ne latvat tuosta vain tongilla pyöräytän mutkalle, mutta olikin helpommin tuumattu kuin tehty Jäi vähän taivuttelu puolitiehen, kun tarvittiin vasaraa järeämpää nuijimavälinettä ja rautaputkea ja mitä kaikkea...
Noissa kuvissa oli niitä ihania lasikellojakin, joita olen etsinyt jo vuosia. Niissä voisi kasvattaa köynnösten taimia, jotta jotenkin aiheessa pysyisin:) Muovisia kelloja olen kyllä löytänyt, mutta lasinen olisi ihan huippu, jos sellaisen saisi. Täytyy kai vaan jatkaa unelmointia.
Niitäkin katselin himoiten - tuulisella pihalla kanojen ja koirien keskellä on turha muovisia onneksi miettiäkään...
Meille tuki perjantaina tälläinen köynnössäleikkö. Ylhäältä kiinnitetty terassin kattorakenteisiin, joten maahan se on laitettu "kierrejalan" (tai mikä se nyt on) avulla ettei routa riko rakenteita. Kaunis kiitos miehelleni.
Onko kukaan kokeillut laittaa noihin kevyisiin köynnöskaariin verkkoa, esim. kanaverkkoa? Mietin juuri miltä kaari näyttäisi, jos sen kokonaan verkottaisi, silloin kaari saattaisi tukevoitua ja ainakin köynnökset saisivat huomattavasti paremman otteen harvaputkisesta kaaresta.
Vosi tullakin siisti tuolla aitaverkolla, mutten ainakaan itse ole nähnyt verkkoa myytävänä kuin rullina, ainakaan ennen en saanut mistään ostettua metritavarana.
Ota sitä korkeampaa verkkoa, jota voi käyttää myös rusakkosuojana talvella. Ei mene hukkaan, vaikka rulla pitäisi ostaa. Väritön verkko häipyy hyvin maisemaan sekä kesällä että talvella.
Laitan harkintaan. Mutta kun on tuota kanaverkkoa varastossa, niin olis vähän niinkuin luvaton ostos…tuo omatunto kiusaa nääs…
Tein tänään köynnöspinaatilleni köynnössäleikön. Ihan itse rakentelin ja nakuttelin ja olen tyytyväinen lopputulokseen josta tuli mielestäni hauska. Ja eihän tuota kauaa tarvitse katsella jos luova rakentelu häiritsee silmää, sehän peittyy jossain vaiheessa köynnöksen alle. (siellä ikkunan takana ulos kurkkivat chilini)
Tiedoksi että tuollaista kapeahkoa rimaa ei myydä (menin alunperin ostamaan säleikkötarvikkeita) , mutta sitä saa aivan ilmaiseksi hakea noutopihojen roskalavoilta (tai vastaavilta). Sitä käytetään myytävän, jyhkeämmän puutavaran väleissä ja sieltä se siirretään suoraan roskiin menevään kasaan. Se on painekyllästettyä puuta: eri levyistä rimaa, tukevampaa lyhyttä lautaa...vaikka mitä. Senkun hakee vaan, ovat tyytyväisiä kun ei tarvitse kaikkea rahdata kaatopaikalle.
Ihan kiva luomus! Noutopihalla tarkoittanet ? Joka tapauksessa kaikki ilmainen on satakertaa parempaa kuin ostettu. Tuota voisi käyttää vaikka mihin.
Memuli, noutopihalla tarkoitin tässä nyt paikallisen K-raudan ulko-pihaa josta saapi noutaa ja ostaa kaikenlaista tavaraa rakentamiseen liittyen - puuta, rautaa, tiiltä… Eikös niitä noutopihoiksi kutsuta Iso pino tuolla varastossa “noutorimaa” vielä odottaa aikaa ja ideoita…
nuu, “kuka” noista taimista on köynnöspinaatti? - yritän saada silmiini kuvan, miltä siementaimen pitää näyttää sitten, kun se on vähän isompi kuin viisisenttinen:-)
mai-lee, menen ottamaan kuvan siitä, odotapa hetki
Kiitos tiedosta, vaan noutopihoja on myös K-raudalla, Starkilla, Rtv:llä ym. eli tiedän kyllä noutopiha-idean. Jokatapauksessa tuo on oiva idea!
Köynnöspinaatti jolle se säleikkö on laitettu... liittyy siis asiaan mutkan kautta :)
Kuvassa kaksi tainta vierekkäin:
nuu, onko tuo väri oikeasti tuollainen vai voisiko olla tummemman vihreä? Itse vähän mietin, mikä taimenvaihtopäivien jutuista on köynnöspinaatti...
kiitos:-) pst, tee seuraava säleikkö paljon suuremmaksi: yksi taimi on tällä hetkellä ainakin metrin leveä ja kaksi korkea. ja siitä on sentään rapsittu versoja kattilaan ja pannulle eri monta kertaa jo tänä keväänä.
Viherpeippo, jatketaan köynnöspinaatin omalla palstalla :)
Muoks: laitoin sinne sen kuvan ja väriselostuksen. Toivottavasti auttaa sua tunnistuksessa :)
Mä kietaisin rautalangalla muutaman katajan känkkyrän yhteen ja tuli köynnöstuki kiinankeltakärhölle. Tuo vasen haara jatkuu vielä paljon ylöspäin ja osuu männyn oksiin, johon kärhökin saa sitten isona jatkaa jos haluaa...