Vakka taimesta sain viime kesänä omani tuliaisena. http://www.saunalahti.fi/vemr/
Tästä kuvasta saa vähän käsitystä kukkien koosta. Köynnösukonhattu on todellakin perenna, eli se kasvattaa joka kesä uudet köynnökset. Kukinta alkaa suhteellisen myöhään, mutta kestää sitten koko syksyn. ( Tämä kuva on otettu 13. 9. -06. ) Olenkin istuttanut joka kesä köynnöstelineen toiselle puolelle elämänlankaa, sitä on kiva katsella, kun odottelee tämän ihanuuden kukkia.
multamanta!miten köynnösukonhattua lisätään,siemenistä vai juurakoista!jos jotain,siis siemeniä tai juurakoita on ylimääräisiä niin olisin kovin kiinnostunut!!!!
Miten on tuon köynösukonhatun taudin kestävyys ? Onko yhä herkkä niille mustille itikoille ( nimi hukassa , jäi johonkin aivojen ruttuun), kun ukonhattu?
Sen verran sain eilen selville, että viihtyy lievästi happamassa maassa. Onkohan näin ?
Tosi savisessa maassa kasvaa tuo minun köynnösukonhattuni, eikä siinä kyllä ollut ötökän ötökkää viime kesänä, vaikka noin kolmen metrin päässä tavallinen ukonhattu menehtyi kesken kasvukauden ötökkähyökkäykseen.
Olen koettanut tätä lisätä siemenistä. Siemenet pitää saada maahan mahdollisimman tuoreina, mutta siltikään en ole montaa tainta saanut aikaan. Nyt on taas muutamia kylvöksiä tulossa, saa nähdä nouseeko mitään. Jos joku haluaa koettaa onnistumistaan, voi siemeniä kysellä minulta sitten syksyllä.
Kirjataan muistiin .
ei kellään sattuisi olemaan kuvaa köynnösukonhatun siemen taimesta, olisi kiva nähdä minkä näköinen on etten rikkaruohoja sitten istuta jos itää nimittäin, mulla on nyt ollut 2 talvea siemenet ulkona. toivossa on ainakin hyvä elää.
Minua myös kiinnostaisi nähdä kuva köynnösukonhatun taimesta.
köynnösukonhatun taimi on samannäköinen muiden ukonhattujen taimien kanssa
kiitos kibu. nyt tiedän seurata koska aarteeni nousee.
Tähän väliin on pakko laittaa multamantalle tiedote, että ne toissasyksyiset siemenet itivät tänä keväänä loputkin.
Nyt mulla on seitsemän uutta vauvaa sen yhden lisäksi, joka kiirehti kasvamaan jo viime keväänä. Ai onnea!
Kiva kun itivät, minulla iti viime vuonna yhdeksän. Niistä kolme ei tosin nähnyt tätä kevättä. ( Kuiva kesä ja märkä syksy ) Tänä keväänä samaan kylvövakoon on noussut vielä viisi tainta . Kannattaa vaan odotella rauhassa, "ihmeitä" voi aina tapahtua.
Minun köynnösukonhattuvauvani selvisi hyvin ensimmäisestä talvestaan, vaihtelevasta keväästä jopa kymmenen asteen “halloineen” ja kiipii nyt jo puolen metrin korkeudessa kiivasta vauhtia tukea pitkin ylöspäin. :)))
Ja vieläkin lisää vaatimuksia ukonhattuparalle: kestäisitköhän talven Rovaniemellä paksun hangen alla??
Minä ostin tänä keväänä köynnösukonhattua Blomqvistilta ja hyvin on lähtenyt kasvamaan.
Tuossa kukkapenkin keskellä se hojottaa.. Kukintaa odotellessa..
Hän kiertyy sittenkin .
Kääk, Merlin, jos hän tekee siemenöitä, niin iloiten ottaisin vastaan niistä pari...
nimim. "ensi keväänä en kasvata mitään siemenestä (paitsi köynnösukonhattua ja ja ja...)"
Ok Valmu, jos hän vielä innostuu kukkimaankin. On vasta näes polvenkorkuinen .
No niitä nuppuja minäkin käyn aina kuikuilemassa vaan ei vielä.Hirveä on kyllä kasvuvauhti, minulla se on jo yltänyt tuon kuvassa olevan oksankäkkyrän latvaan, saa nähdä minne se siitä suunnistaa (ja tuolla on korkeutta n.170cm)