Viime kesänä näin Ruoveden laivarannassa näin komean köynnökrassin. En tiedä kuinka suuri siitä lopulta tuli, tällainen se oli heinäkuun 19. päivä.
Viime kesänä näin Ruoveden laivarannassa näin komean köynnökrassin. En tiedä kuinka suuri siitä lopulta tuli, tällainen se oli heinäkuun 19. päivä.
Elokuussa tuossa vieressä syötiin tötteröitä eikä näkynyt mimmoiseen pöttiin oli krassit istutettu Siellä on joka kesä ihanan rehevät istutukset...
Kylvin Milkmaidit tasan viikko sitten. Nyt ne on 20-senttisiä. Täytyykö ne tukea ennen ulosvientiä ja koska ne uskaltaisi viedä ulos?
Kyllähän ne tukemattakin kasvavat tahtovat vain mennä niin takkuun ettei niitä saa eroteltua. Itse olen ostanut krassit valmiina ( halvalla saan ) ja siinä vaiheessa ovat n 50-60 cm ja hankalia käsiteltäviä .
Minusta se on ihan makuasia kuinka haluaa toimia, en ole huomannut lopputuloksessa eroa.
Ulos veisin vasta kun yö pakkaset ovat varmasti loppu, on niin vetinen kasvi ettei pakkasta kestä.
Tervehdys, täällä uusi käyttäjä heti kysymyksineen!
Kylvin 1.5 liotetut krassinsiemenet (myyntinimellä koristekrassi ja köynnöstäväksi kehutaan, en nyt löydä pussia, mutta joku Thom Tuhmp tms taisi siinä lukea) multaan, eikä vielä kuulu…tai siis näy mitään. En tosin tiedä, pitäisikö edes, kun en ol aikaisemmin krassia siemenistä kasvattanut (ja aika vähän mitään muutakaan). Mutta huolestuttaa vain, että onkohan jokin mennyt vikaan (mahdollisuuksia on monia, niistä litää tuonnempana ), koska kaikki muut nyt ja aikaisempina keväinä kylvämäni siemenet/pavut ovat lähteneet puskemaan tainta melkein välittömästi. Päivänsinet putkahtivat pintaan vajaassa parissa päivässä ja krasseja myöhemmin kylvämäni auringonkukatkin ovat jo sievällä alullaan -jostain parin vuoden takaisista ruusupapukokeiluista nyt puhumattakaan. Mutta krasseista ei merkkiäkään. Olen jopa varovasti kaivellut muutamia siemeniä esille (heh, varmaan tosi järkevää ja aloittelijamaista hötkyilyä) ja todennut tilanteen totaalisen edistymättömyyden omin silmin.
Nyt sitten mietin, että kuinka kauan noille poloisille kannattaa antaa armon aikaa, ennen kuin nakkaa menemään? En yhtään tiedä, millainen itämisaika krassilla yleensä on, osaisiko joku teistä sanoa? Olen koittanut kahlata vanhoja keskusteluja läpi ja löysinkin paljon asiaa krassista ja sen kasvattamisesta, mutta tuohon nimenomaiseen kysymykseen en selkeää vastausta löytänyt.
Lähinnä sen takia hötkyilen, kun olisi kiva ehtiä vielä laittamaan uudet krassinsiemenet esikasvatukseen, jos tää satsi epäonnistui. Ja en taas viitsi niitä uusia vielä laittaa, jos näistä mahdollisesti vielä jotain tuleekin (ikkunan edustoilla ei ole enää tilaa ja olen jo nyt vähän pulassa noiden kaikkien esikasvatuksieni kanssa, kun on noita viherkasvejakin aika runsaasti ja perheessä lisäksi kaikkialle kiipeileviä kissoja ja kaikkia purnukoita innokkaasti kaivelevia pikkulapsia).
Jos olette sitä mieltä, että kannattaa jo kohta luopua toivosta, niin olisinko mahdollisesti ehkä voinut pilata siemenet liian pitkällä liotuksella. Olivat nimittäin melkein pari vuorokautta, kun unohdin ostaa multaa…Ei mitään tietoa kauan niitä pitäisi liottaa, vai kantsiiko näitä nimenomaisia ollenkaan. Muistelen vaan, että useimmat pavut ja muut isot, kovat siemenet siitä pienestä liotuksesta hyötyy ja siksi heitin noikin ensin vesilasiin, mutta tarkoitus oli kylvää ne kyllä jo seuraavana aamuna, mutta…Vai olisiko multani (jota sain ystävältä ensihätään) liian ravinteikasta? Luin tuolta vanhoista ketjuista, että krassin siemenet eivät tykkää kovin tuhdista mullasta. En tiedä tämän mullan merkkiä tai varsinaista käyttötarkoitusta, mutta oli se sellaista muhevan ja mehevän tuntuista, joukossa pieniä valkoisia “helmiä” ja nyt sitten tietysti epäilen, että se on juuri sitä vääränlaista tähän tarkoitukseen.
Maitopurkin puoliskot, joihin siemenet kylvin, olen pitänyt huoneenlämmössä ja ikkunoista lankeavassa valossa. Mullan pitänyt kosteana, vaan en kuitenkaan (mielestäni) liian märkänä.
Minulla krassien itämisnopeus on ollut hyvin vaihtelevaa, mutta yleensä on mennyt ihmeen pitkään, jopa 1-2 vk. En tiedä sitten vaihteleeko siementen laatu. Ja mikä lienee optimilämpötila itämiselle?
Ei siis kannata vielä luopua toivosta.
Jotenkin minulla on sellainen mielikuva, että joillakin olisi itänyt hyvin nopeasti?
Eilen laitoin krasseja ja tuumin samaa. Olen muina vuosina muistaakseni liottanut siemeniä mutta en nyt, ei inspiroinut tai jotain sellaista hätiköintiä…
Joo, no ehkä en tosiaan vielä nakkaa siemeniä menemään, vaan elättelen yhä pientä toivon pilkettä, että ne sieltä vielä innostuisivat puskemaan.
Olen vaan tällaisissa asioissa näitä heti-mulle-kaikki-tänne ihmisiä. Siksipä kuvittelisin, että juuri tällaiset kasvatuspuuhat voisivat kehittää vähän mielenmalttia ja kärsivällisyyttä
Ja ainakaan kesäkukkien siementen itämistä ei tarvitse odotella yhtä pitkään, kuin ihmislasten siementen :D. Raskaana ollessa jos koska sitä joutui malttamattomana odottelemaan, että mitäs sieltä syntyykään. Tää on vähän samanalaista; alkuun odotus on jännittävää, sitten puuduttavaa ja pitkästyttävää. Kun mullan alta sitten vihdoin pilkistää jotain, on ilo suuri ja siitä se huima kasvu sitten alkaakin.
cerasus, minä kylvin pitkäperjantaina tuota samaista Tom Thumbia (vai mikähän se oli) muiden krassilajikkeiden lisäksi. Kaikki muut itivät, ainakin suurimmaksi osaksi, ja ovat kasvaneetkin jo mahtavasti, mutta tuo kurjuus ei. Eilen käytin niiden kylvömullat kukkapenkkien siemennöksessä, en enää jaksanut odotella.
Hmm, oiskohan, Naps, mahdollisesti ollut sitten viallisia siemeniä liikkeellä tuosta lajikkeesta…
Eilen muuten löysin YHDEN ainoan taimen noiden krassikylvöjen joukosta! Sekin jotenkin surkean ja näivettyneen oloinen. Heh, varmaan hädissään päätti edes koittaa punkea pintaan, kun kuuli mun mokomia sadattelevan ja uhkailin jo pois heitolla
No, mä olisin ilahtunut tosta yhdestäkin, jos se ees suvaitsisi lähteä kunnolliseen kasvuun, eikä jämähtäisi tuollaiseksi. Olisi sitten sekin yhden köynnöksen saldo enemmän kuin zero
Minun köynnöskrasseilla meni itämiseen aikaa vaihtelevasti - Milkmaid iti nopeimmin (5 vrk), Black Velvetin kanssa meni viikon päivät. En edes liottanut kumpiakaan. Niin että älä vielä heitä toivoa, cerasus.
Voihan se olla että jotain vielä kukkapenkistä nousee Tom Thumbin muodossa, mutta niitä tyhjiä multa-astioita en enää jaksanut kuuden viikon jälkeen sisällä katsella. Kaivelin muistiinpanot esiin ja pieni korjaus tuohon kylvöajankohtaan: vasta toisena pääsiäispäivänä pistin liotetut siemenet multaan.
Eli kylvöpäivä oli 24.3. ja näin kävi kylvöille (itämisaika ensimmäisten taimien):
Pensaskrassi Alaska, 2 pussia (Suvipiha), itivät 28.3.
Köynnöskrassi Glorious Gleam, 2 pss (Suvipiha), itivät 28.3.
Pensaskrassi Juwel Mix, 1 pss (Hammenhögs), itivät 28.3.
Pensaskrassi Alaska Mix, 1 pss (Hammenhögs), itivät 29.3.
Pensaskrassi Mix, 1 pss (Hammenhögs), itivät 29.3.
Pensaskrassi Tom Thumb, 5 pss (Suvipiha), eivät ole itäneet ollenkaan, mullat nakattu pihalle 4.5. eli kuusi viikkoa kylvämisen jälkeen.
Kaikki siemenet käsittelin täysin samalla tavalla, kaikki kylvin täysin samalla tavalla samanlaisiin astioihin. Pussin mukaan Tom Thumbit on pakattu 11/07, parasta ennen -päiväys on 11/2011. Itävyydeksi ilmoitetaan 85 %.
No nyt on mullan pintaan pukannut taas kaksi uutta taimen alkua! Katsellaan siis vielä, josko noihin muihinkin jotain ilmaantuisi. Kävi miten kävi, taidan silti pistää korvan taakse, että jos ensi keväänä vielä krassia halajan, niin etsin käsiini jotain muuta lajiketta.
Oh, onhan noita näköjään kokonaiset 10 kappaletta itänyt. Ei se nyt kyllä vielä taida ihan 85 % pussin sisällöstä olla, mutta ihan hyvin kuitenkin. Osa on saanut jo sen verta kokoa ja mittaa, että pitänee ruveta miettimään jatkosijoitusta. Montakohan tainta kannattaisi lykätä yhteen, 55cm pitkään parvekelaatikkoon?
Muutama nuppu auennut nyt on näissäkin.
ihan tyhmää...odotin innolla koska milkmaid alkaa kukkimaan,kun oli kuvissa niin kauniin vaalea.Ja pyh,nyt kun kukkia on auki niin vain yksi suht vaalean keltainen ja loput keltaisia ja oransseja.Nyyh,minua on vedetty nenusta!
Lissu85! Minäkin valittelin pettymystä milkmaidistani tuolla kesäkukkat → krassi -puolella. Keltaiset lehdet ja keltaiset kukat. Kukkia on melko paljon varren kokoon nähden, mutta kun näin silmissäni vaalean kukan tummaa tiilieinää vasten. Enkä edes erityisen kovasti pidä keltaisista kukista! Tai oikestaan tuo minun milkmaid ei ole minkään värinen, on ikään kuin auringossa haalistunut keltainen.
Taisi milkmaidin hermostua, kun valitin sen kukkia haalistuneen värisiksi. Nyt sitten puhkesi kukkaan oikein kunnon keltainen. Haluaisin nähdä sen puskan, josta siemenpussin kuva oli otettu! Harmittaa joka kerta, kun näen krassini. (Ja etuoven edessä sen näkee aika usein.)
No mutta eihän siemenistä koskaan tiedä tasan tarkkaan, mitä niistä tulee…