Ihan outo kasvi.
Ei itäneet mulla siemenöiset, mutta yritetty siis on.
Paulastiina, mistä hankit ko. siemenet?
tuosta life liken esittelystä tulee mieleen, että aina kun lukee "todelliselle harrastajalle", on kyseessä hirveän hankalasti itävä tai hoidettava kasvi.
Tuolta samaisesta Life Likestä oli mun siemenet.
Eli Paulastiina on yrittänyt, muttei ole kokemuksia koskei itäneet. Hmmm…pitää harkita vielä. Olis vaan kiva krassi, joka on sininen. Vaikkei se ihan perinteisen krassin näköinen olekkaan.
Hei, sillä ilmoituksella “todellisille harrastajille” jäävät reklamaatiot pois ja halutessaan voisivat myydä mitä tahansa pikkukiviä…
Mutta mielenkiintoisen näköinen kasvi on kyseessä - ei mikään suuri kokoilmoituksen perusteella ja talvisuojattava.
Luin jo netistä maailmalta, että ihmisillä on vaikeuksia saada yleensäkin noita itämään. Joku oli pitänyt vuoden jääkaapissa siemeniä ja sitte olivat itäneet. Elikkä todellakin “harrastajille” tai pikemmikin jopa ammattilaisille. Mietin edelleen=)
onko "suojattava hallalta" eri asia kuin talvisuojattava??? tai miten se sanamuoto nyt meni. Tuolta life likelta sekin.
Olen minäkin kokeillut tuota siniköynnöskrassia. Laitoin puolivuotta sitten itämään, ensin viileä kausi, sitten lämpimämmässä. Mitään ei ole noussut. Tilasin life likeltä samalla toistakin yhtä haastavaa kasvatettavaa (jonka nimeä en nyt muista), mutta en ole nähtävästi vielä tarpeeksi todellinen harrastaja, tulipahan nyt sekin mitattua.
neuvokaapa minua kokeneemmat, missä ihmeen vaiheessa köynnöskrassin siemenet kerätään, kun ovat olleet jo ikuisuuden tuommoisia ihan vihreitä raakoja möykkyjä???
Sitten kun irtoavat tai suorastaan tipahtavat maahan itsestään. Niin minä ainakin olen ne kerännyt ja kuivattanut sisällä laakeassa astiassa. Väri muuttuu kevääseen mennessä…
karakoo, möykyssä on varmaan useampi siemen yhdessä valkosipulin tapaan vai löytyykö varsinainen siemen sieltä sisuksista? Kun nyt vaan en saisi homehtumaan.
Juu, valkosipuli kuvaa krassinsiementä oikein hyvin, eli siemen on siinä möykyssä tai möykky on siemen Minä olen kuivatellut ne laakealla alustalla, eivät homehdu jos ei ole kasassa.
oukkei! Pyydän vielä rautalankalisäystä, et siis ole tuota möykkyä avannut vaan kuivannut ihan semmoisenaan?
Kun irrotat möykyn se kai jakautuu itsestäänkin, ei tarvi avata tai kuoria mitään. Ei tarvi siis itse tehdä mitään
selvä! ei sit muuta ku nyppimään! Siinä sit selitän siipalle miksi pöydät on täynnä kippoja koko talven...
Voi ne jouluna jo laittaa pussiin tai kirjekuoreen
Ja jos oli liikaa niin mulle voi lähettää… Omat paleltu ennen siemenvaihetta…
vaaleankeltaista olis. haluatko jo näitä vihreitä valkosipuleita?