Krassi: Köynnöskrassi, Tropaeolum majus

Kyllä minä olen krassin siemenet vuosia, etten sanoisi: vuosikymmeniä, kerännyt ihan hyvissä ajoin ja usein jo vihreinä… sitten vain tosi pitkäksi aikaa kuivumaan laakeaan astiaan, lootaan tms. Jos ne pussittaa liian varhaisessa vaiheessa, voi tuloksena olla homeinen puuro - eipä muuta. Eikä itävyys ole siitä sisällä kuivattelusta tietääkseni koskaan kärsinyt.

Pitäiskö mun kertoa mun krassille, että ulkona on just satanut reilut 10 cm lunta ja että tähän aikaan ei kuulu enää kukkia...? pomppivaa hymyä Vettäkään ei ole raasu saanut sitten syyskuun. Kukkia löytyy viitisen kappaletta. kukkanen

Onko kukaan saanut "Milkmaidista" ns. oikeanvärisiä (kermanvaaleita) kukkia? Jos niistä tulee helposti keltaisia niin taidan jättää kylvämättä. Mieluummin katselen sitten perineistä keltaisesta punaiseen -skaalaa kuin pelkkää kirkkaan keltaista surullinen.

Mun viimekesäiset milkmaidit oli vaaleankeltaisia kaikki. Kai niitä olisi voinut joku sanoa kermanvaaleiksikin, mutta siis aika kellertäviä minun makuun.

eihän ‘milkmaidin’ pitäisikään olla väriltään ‘valkoinen’… tosiaankin enemmän vaalea keltainen

Ok, olen kuvitellut niitä tosiaan kermanvärisiksi mutta ehkä tuo vaaleankeltainenkin menee. Kuvia olisi kiva nähdä jos joltakulta löytyy

Oiskohan aronja joskus laittanut…?

Hahaa löytyihän siitä kuvia täältäkin kun vähän selaili.

Tuossa mun viimme kesän milk maid. Toissa vuonna ostin siemeniä, ja niistä kasveista keräilin näiden viimme kesäisten siemenet.

Samanlaisia kuvia on mullakin ja suurimman osan siemenistä jätin maahan että nousevat sieltä omia aikojaan vahvempina kuin esikasvatetut. Kauniita joka tapauksessa olivat ja toivon että niitä nousee tänäkin keväänä. Varoiksi ostin kuitenkin pussin siemeniä. Laitan vaikka parvekkeelle jos ovat muuten turhia. :slight_smile:

Milk maid siemeniä tilasin minäkin tänä vuonna. Ihanan näköinen se on :slight_smile:

Minä en ole koskaan kuullutkaan, että krassin siemenet voisi jättää maahan. Poimin ne vihreinä ja kuivattelen laakeassa astiassa. Enään en viitsi esikasvattaa, kun tulevat niin honteloiksi. Laitan kesäkuun alussa suoraan kasvupaikalleen.

Annabella, täällä on keskusteltu siitä aiemminkin ja kun ne itää täällä ei-pääkaupunkiseudullakin, ne itää sielläpäinkin. Annan siementen rauhassa putoilla pergolan reunan kukkapenkkiin, sitten siihen päälle putoilee syksyllä koivunlehtiä ja muitakin tuulentuomia, ja vielä ravistelen päälle konkun kesäkukkaruukun mullat. Keväisin ne sieltä lähtee nousemaan ihan omatoimisesti. Tuntuu että keräilen siemeniä ihan turhaan kun muutenkin kasvavat. Kokeile!

Kiitos Tarleena! Minähän kokeilen.

Hei!

En jaksanut todellakaan lukea koko viestiketjua, joten minulla on kysymys...
Ostin eilen sellasen kaarisysteemin, sellaisen minkä voi laittaa mm. oven eteen.. toivottavasti joku tajusi... Nyt olisi sitten kesällä ajatuksena laittaa köynnöskrassi siihen kasvamaan, mutta kiipeääkö se omin voimin ylös vai pitääkö sitä auttaa? Siinä on kyllä muutamia ''palkkeja'' kaaressa, joten niistä se varmasti ottaa tukea.., mutta pitäisikö sitä jotenkin yrittää sitoa siihen?
olen todellakin tietämätön, joten tarvitsen apua!
(Anteeksi epäselvä selitys :( )

Eiköhän tuo sinne kiipeä

Kyllähän sitä voi vähän nähdä vaivaa vaikka onkin ns. noviisi. Tässä ketjussa sentään VAIN 6 sivua. Toivottavasti kukaan ei imaise palkokasvia nenään mutta ei kaikkea voi odottaa saavansa valmiina silmän isku

Palstaan kannattaa tutustua ja opetella käyttämään haku toimintoa. Tottakai saa ja pitääkin kysyä mutta vinkkinä vastaisuuden varalle kukkais pyöritystä

Mulle heti kaikki nythymyä

Sinäkin hymyä

Ei sentään Brutukseni vaan kiurunkannukseni hymyä

Mun pitää vaihtaa toi avatar, loppukin uskottavuudesta on mennyttä pomppivaa hymyä valvontaa

Kaikki muut köynnökset mitä olen kokeillut (kelloköynnös, hajuherne ja kiinankrassi) on kiivenneet paljon paremmin kuin köynnöskrassi, ja korkeammalle.

Olen yrittänyt saada köynnöskrassin kiipeämään metallista pyöreää köynnöstukea pitkin. Vähän vastaavasta on kuva ekalla sivulla, erona se että kuvan tuki on tehty oksista. En sitten tiedä, onko metalli liian liukasta. Yritin jopa kieputtaa krassia tuen ympärille, mutta se vain valui alas, ja halusi kasvaa maata pitkin.