Krassi: Köynnöskrassi, Tropaeolum majus

Olin yhtenä kesänä näkevinäni naapurin rivarihuoneiston itäikkunalaudalla valkoista krassia. Aikaa siitä on kuitenkin 20 v. En käynyt kysymässä mistä olivat hankkineet, kun pidin itsestään selvänä, että sitä nyt siemenkaupoista löytyy. En osannut ajatella sitä harvinaisuutena. Heh mahtoikohan olla edes krassi;-)

Indy:
Minä roiskin kukkien taimia huolettomasti piittaamatta juurikaan riviväleistä 
Tuossa tuoksuherneen viereisessä krassiruukussa taisi olla 3 tai 4 taimea, jotka kasvoivat ihan nätisti suuriksi ja kukkivat valtavasti. Runsaasti piti kastella ja ravinteita antaa reilummin kuin normaalisti krassille antaisin, koska ahtaassa olivat.
Tuoksuherne taasen oli sellainen "kääpiö" kokoinen, taimia taisi olla 7-10 välillä, joista osa sitten nuukahtikin pois ja säästyneitä vähän latvoin, hänkin kukki anteliaasti läpi kesän 

Tämä kuva on vuodelta 2003, jolloin puutarhakärpänen puraisi ja vauhti kiihtyi. Kuva on valitettavasti heikkolaatuinen… Krassin luonne on minusta aika hauska kun se lähtee ikäänkuin vyörymään… Kasvavat hiekkalaatikossa joka silloin oli täynnä multaa.

Nurmikon väristä ainakin näkee, että kesä oli kuiva, joten paljon tuo istutus vettä vaati.

Trekooli - en ole kyllä valkoista krassia nähnyt missään myynnissä. Mietin, että voisi se naapurin valkoinen kukka olla vaikka vaula?

Ihana krassivaluma, käyn tsekaamassa vaulan.Mulle näin ulkomuistista vähän tuntematon.

Millaiseksi krassi kasvaa amppelissa? Mulla honteloita peruskrassintaimia ikkunalaudalla ja mietin niille jatkosijoituspaikkaa… Keittiön ikkunan takana olisi amppelipaikka vapaana ja mietinkin, että laittaisinko krassin siihen näkymää kaunistamaan… Onko siis soveltuva amppelikasviksi ja ennen kaikkea, onko se amppelissa kaunis? :slight_smile:

En ole aiemmin krassia kesäkukkana kokeillut, joten siksi tyhmät kysymykset…

Mulla ainakin kasvo mahottomaksi puskaksi, se roikku pihilajan oksalla ja ihme kyllä me matoset ei syöneet sitä

Minullakin on ollut amppelissa, mutta koska lopulta ei paikkaa ollut, laitoin kasvamaan parveke hyllykön päälle. Kasvoi nätiksi krassiputoukseksi. Paikka vaan oli huono, kun aurinko porotti siihen kohtaan liian kauan päivän aikana, joten kastella piti monta kertaa päivässä, kun ruukku noin muuten oli suhteellisen pieni. :slight_smile:

Mitä kasvia voisi laittaa aluskasviksi köynnöskrassille, vai menestyykö se vain yksinään? Melko reilun kokoisessa ruukussa on 6 tainta, ja aluskasvi mahtuisi hyvin. Parvekkeelle siis tulossa ‘Spitfire’.

En ole kyllä ollenkaan varma, sillä en ole koskaan onnistunut saamaan köynnöskrassia kiipeämään, vaan on rönsynnyt aina itsepäisesti alaspäin, joten ei ole paljon aluskavista tarvinnut haaveilla :smiley:

Mutta jos sinä siinä onnistut, niin olisiko jokin lumihiutale, hopeavitja tms. tarkoitukseen sopiva vai oliko ajatus jostain aivan toisen tyyppisestä :slight_smile:

Mä jo luulin, että olen ainoa, jonka köynnöskrassit ei tahdo kiivetä. Sellaiseen 60 senttiseen astiaan laitan pari tainta, jotka sitten valuvat alaspäin ja siihen keskelle toivon tulevan taas yrtti-iisoa, se  on itsensä siihen siementänyt muutamana vuotena, saa nähdä tuleeko tänä vuonna pelkkiä krasseja.

Mummun krassit kiipesivät aina kiltisti portaiden vieressä, juurella tai paremminkin niiden edessä oli orvokeita, ahkeraliisoja tai "petyneitä", mitä milloinkin. 

Mulla on ainakin villiviiniä pitkin kiivenneet joskus. Tänä vuonna toivon saavani kiipeämään kanitarhan verkkoa pitkin. Tarkoitus siis olisi laittaa senverran korkeita ruukkuja/astioita etteivät ylety napsimaan ihan alhaalta poikki. Niistä saisi vaan vähän varjostusta tarhaan, ja jos pääsevät niitä nakertamaan, niin eivät ole ainakaan myrkyllisiä:)

Sanotaan nyt, että mikä tahansa kasvi käy minulle. Tietenkin täytyy kattella, josko mun köynnöskrassit kiipeäisivät ensin :slight_smile: Kriteerinä olisi lähinnä se, että se viihtyisi hyvin köynnöskrassin kanssa.

Minulla ongelam miten ihmeessä saan köynnöskrassin edes itämään. Mitä minäkö tumpelo ?

Liota ensin? Ei ne kyllä aina mustakaan tykkää. No, olisiko joku muukin tumpelo, kun oli pikkuiset krassin taimet torilla 2 ja puol euroo?

On liotettu ohjeen mukaan, ja kylvetty rakkaudella ja supistu ja hipusteltu ja katin kontit, tyhjää näyttää. Taidan yrittää vielä lopuilla siemenillä ja jos ei onnistu nin sitten olen ilman krasseja. Torilta EN mene ostamaan.

Kyllä mullon net itäny, tosin aikaa siihen mennee ku non kömmätissä

Itse en ole tainnut ikinä liotella, törkännyt vain hyvin kasteltuun multaan ja aina on melkein kaikki itänyt, mitä kylvänyt olen.

Itse kylvin ekaa kertaa omani, en liottanut. Yksi siemen kahdeksasta jäi itämättä!

Kauanko krassin kestää itää ulkona? Kohta pari viikkoa odoteltu eikä mitään näy…

Mulla itävät aina erittäin epätasaisesti, hitaasti ja epävarmasti… Mikähän niksi niissä on, vai onko siemenissä vikaa.

Kylvöharjoituksia olen tehnyt parikymmentä vuotta :slight_smile: