Mulla iti myös sisällä hieman epävarmasti, ne jotka iti, iti suht nopeaan.
Laitoin ulos aika monta siementä, joten ehkä niistä joku itää…?
Minä en uskonut yhdenkään siemenen itävän ja sieltä nousi kauheasti isoja taimia… Sen siitä saa kun “varastetusta” kasvattaa, mies keräsi innoissaan syksyllä siemenet jonkun maankaatopaikalle heittämästä kasvista
Aina hän onkin halunnut krassia, mutta vastustaa ostamista.
Minä en ole kymmeneen vuoteen köynnöskrassia kylvänyt, mutta joka vuosi sitä vain penkistä nousee. Kylväytyy siis itsestään.
Täälläkin on muutama krassintaimi ilmestynyt itsekylväytyneenä:)
Oliskohan siementen tuoreus tässä ratkaisevinta?
Täällä pohjoisempana krassi ei ole koskaan kylväytynyt itsestään.
Kyllä se täytyy olla lämpötila, krassin siemenethän ovat tuoreina tosi kylmänarkoja, paleltuvat joskus jo kasvissa kiinni ollessaan. Kasvaakohan Zibulin krassit siellä Keski-Euroopassa?. Itselläkin on joskus harvoin putkahtanut kutsumaton krassi esiille (ja ollut aina tervetullut), mutta yleensä ne juurelle pudonneet paleltuu talvella.
On kylväytynyt omine lupineneen täälläkin.
Leudohkossa ilmastossahan nuo minulla kasvavat. Mutta kyllä pakkasta talvella on reilustikin ja siemenet jäätyvät varmasti. Voisiko olla, että jos siemenet ehtivät kypsyä hyvissä ajoin ennen pakkasia, ne saattavat talvehtia? Eli kasvukauden pituus vaikuttaisi.
Luulisin, että juuri niin se juttu menee. Itsekin säilytän sisällä kuivatut siemenet ulkovarastossa ja hyvin itävät. Sittenhän se taas on kylmälle arka, kun on kiskonut itsensä täyteen vettä itääkseen ja se selittänee sen, miksi spontaani itäminen on harvinaista tässä ilmastossa.
Tänään ilmeisesti voimakkaan UV-säteilyn takia muutama krassin lehdistä paloi, yksi oli palanut ns. karrelle. Huomenna saan sitten varjostaa hieman ![]()

Näin se kiipeää
Muut yksilöt piti vielä sitoa keppiin kiinni.
En kylvänyt tänävuonna krassia.
Mutta toissa iltana huomasin, että meidän poika oli toiminut avustavana parveketarhurina ja kylvänyt tomaatin juurelle pari siementä, jotka nyt ovat nousseet pintaan ![]()
Tuskin ehtivät kukkia, mutta kasvakoon siinä, kun kyseinen tomaatti alkaa olla kohta keruu valmis. ![]()
Krasseja tulee kylvettyä joka kesä.
Milk Maid
Kanarianköynnöskrassi. Varjoisessa paikassa on, joten kukinta jää varmaan aika vähiin. On se muutamia kukkia avannu ja nuppuja kyllä on.
Hakemalla hain valkoisen krassin siemeniä. Ja mitä niistä tuli! Ei ainoatakaan valkoista vaikka muuten nätti ja erikoinen väri onkin.
Kiitos peukutuksista. Tuo ei siis ollut Milk made vaan joku muu, pussia en löydä mutta löysin keväällä netistä sen kuvan ja siinäkin se oli ihan valkoinen, sain siemenet jenkeistä. Tuo on muuten vähän kuin Pink Salmon mutta lehdet ei ole kirjavat ja ovat pienemmät kuin muilla. Taidan ottaa syksyllä pampuloita talteen.

ikivahoista siemenistä tuli tällaisia…tykkään.
kastehelminen… onhan sinulöla upean väristä krassia… löytyisipä tuollaista siementä oikein saatavaksi asti kaupasta!!! :O)
Tämän kesän krassikasvatus lähti vähän huonosti käyntiin, mutta lopulta niitä pikkutaimia löytyi vähän joka ruukusta
.
Ja nyt elokuussa on kukinta parhaimmillaan.
Minun krassini on tuottanut valtavasti siemeniä, ne ovat vihreitä ja tippuvat maahan. Ovatko ne ns. "valmiit"?- siis jos minä nyt kerän näitä siemeniä onko luultava että ensi kesänä ne lähtevät kasvuun ?