Krassi: Pensaskrassi, Tropaeolum majus

Tahtoo köynnöskrassia!

Mutta ei ole siitä mitään kokemusta. Kylvänkö suoraa ulos kesällä? Vai esikasvatetaanko? Mikähän olisi hyvä aikataulu?

Kiitos jos jooku ossoo neuvoo

Aikaisemmin alkaa saada hyvää kokoa ja kukkia, jos esikasvatat köynnöskrassin sisällä. Ihan vielä ei kannata kylvää. Krassi on hallanarka, joten saat sen ulos vasta, kun ei paleltumisesta enää ole pelkoa.

Kiitos Nanna:)

...ja siemieniä kannattaa liottaa yön yli vedessä; pehmenevät pikkuisen ja lähtevät paremmin kasvuun...

Ja pussin kyljessä neuvovat laihaan maahan istuttelusta, mut rajansa silläkin. Mä ekan köynnöskrassini kans nuukailin eka liikaa niistä ravinteista ja oli aika kituliasta touhua. Sit lisäsin varovasti lannottelua, niin alkoi kasvua ja kukkaakin ilmaantua. Mutta aika matala köynnös se Milkmaid oli, joten en taida kasvatella toiste, mieli halajaa jo suureellisempia köynnöksiä. Joo, kärhöholismi on iskenysilmän isku

Kiitos neuvoista!

Näin tuttavien luona viime kesänä kun köynnöskrassi kiipeili ikivanhaa; puista kärrynpyörää pitkin. Se oli upea!

Meillä on tuossa pihassa ikivanha aittarakennus, ja köynnöskrassi olisi sen seinustalla tooosi hyvän näköinen

Ostin tänään pussillisen kanariankrassin siemeniä, suunnitelmissa on tehdä köynnöspylväitä sinne sun tänne. Olen kasvattanut sitä kerran aikaisemminkin, ja minulla ainakin se kasvoi paljon komeammaksi kuin tavallinen köynnöskrassi. Tykkään myös sen puhtaan keltaisista, vähän risasen näköisistä kukista ja siroista lehdistä.

Milkmaidin paras ominaisuus on mielestäni väri...silmän isku

Kuihtuvien kukkien nyppiminen kannattaa myös. Jos niitä ei nypi pois, krassi alkaa kasvattaa marjoja, joita tosin voi käyttää kapriksen tavoin säilykkeenä. Mutta energiaahan se kasvilta kuluttaa, se marjan tekeminen.

Itsellänikin on pari pussia kanariankrassin siemeniä, tykkään myös siitä enemmän kuin tavallisesta krassista. Kukki tosi upeasti tuossa pohjantähtiruusun seassa. Laitan aina siemenet suoraan maahan ja kukkivat kyllä normaaliin aikaan .Ensin liotan vedessä pari päivää. Toukokuun alussa piilotan siemeniä vähän joka puolelle,tulevat sitten kun ehtivät 

Köynnöskrassi tekee kuihtuneiden kukkien tilalle uudet siemenet eikä meillä ainakaan ole koskaan niitä nypitty pois. Ei ole nyppimättä jättäminen saanut kituuttamaan vaan ihan samanlailla on jaksanut kasvaa ja kukkia.

Seuraavalle kesällä onkin sitten jo siemenet valmiina naurua

Katsoin pihakierroksella viimevuotista krassialuetta ja siellä oli aivan kantena siemeniä. Onkohan menneet huonoiksi ne siemenet talven mittaan, vai onko kellään kokemusta krassin siementaimista ilman sekaantumista?

On kokemusta. Viime kesänä pukkasi krassintaimia kurkkupenkistä, jonne olin tyhjännyt edellisenä syksynä parvekelaatikon, jossa kasvoi -yllätysyllätys- krassia. Rapunpieliruukusta änkee par''aikaa krassia apinankukan välistä, mutta se purkki talvehti kellarissa. Oletkos muuten Temsku löytänyt sitä ''Milk Maid''iä. mulla on jo näköhavainto kaupan hyllyltä.

He-he, täälläkin on näköhavainto Milkmaid:stä naurua

Voi kun olisin tiennyt Temskun tätä tarvitsevan, niin olisin laittanut mukaan kirjeeseen.
Vaan saattaapi näistä joku jäädä ylikin...

Minäkin etsiskelin milkmaidia, pensasmallisena. Prismassa ja Plantagenissa ei ollut kuin köynnöksenä. Jälkimmäisessä oli myöskin uutuutena hyvin tummansametinpunainen

pensaskrassi. Olivat vaan siemenet jo hyllystä loppuneet, muuten olisin kyllä ostanut kokeiluerän.

Apua, istutin juuri esikasvattamani pensas- ja köynnöskrassin taimet parvekeruukkuihin. Mulla on tuommoinen yli 35 cm halkaisijaltaan oleva iso ruukku, johon istutin puolet köynnöstä ja puolet pensasta. Tarkoituksena, että takaosa kiipeää seinälle ja etuosa pysyy matalampana. Nyt iski hätä, että istutinko taimet liian tiheään, väliä jäi alle 10 cm (yht. alle 20 taimea)... Voinko kevään mittaan nyppiä heikoimmat pois, jos näyttää ahtaalta?

Tarjuli, aika ronskilta tuo taimi määrä tuntuu, enpä oikein usko että ne siinä kaikki mahtuvat kasvamaan.

Itse olen kasvattanut avokuistille krassiseinän, parin metrin pätkälle n 5 tainta ja aivan umpivihreä seinämä niistä tulee niin että elokuulla täytyy kasvustoa leikellä, lonkerot tunkee katolle ja nurmikolle, ties mihin mittoihin venyisi ellei pakkanen sitä nitistäisi.

Mitäs tuosta huolit ainahan liioista eroon pääsee, lisää ruukkuja niin viidakossa saat kesää viettää

Minulla on kasvanut monta vuotta krasseja perennapenkissä, kun kippasin sinne parvekelaatikon sisällöt yksi syksy. Eli siementävät aina kesällä sinne, ja seuraavana kesänä siemenet nousevat kasveiksi. Kukkivat TOSI pitkään syksylläkin.

Jaahas, taidanpa sitten ottaa krasseille käyttöön myös tuon alunperin herneille varatun pöntön...no-jaa Jos vähän harventaisi tuota tulevaa viidakkoa. Mutta sitten täytyykin lähteä etsimään herneille uutta pömpeliä. Eihän tuokaan riitä mihinkään, jos 4 taimea per pytty pitäis laittaa (pussin ohje taimien väli 20 cm suuntaansa).

Kyllä tuo viidakkokin kuulostaa kivalta, kun nyt tuskastelen tuo niin avonaisen parvekkeen kanssa. Tuleepahan varjoa, eikä naapurit pääse kyyläämään. naurua Se on sitten mun parveke, jos löydätte tästä kaupungista krassia ylipursuavan parvekkeen. Taidanpa ostaa viidakkoveitsenkin jo valmiiksi... täh?

Kansalaiset, kiittäen huolenpidosta ilmoitan, että olen tällä hetkellä onnellinen Milk Maid Krassinsiemenpussin omistaja.

moi. Tein aikonaan kukkapenkki koivun alle. En ajatellu enkä tienny että siellä mitään menesty... Voiko sinne istuta suoraan pensaskrassin.