Krassi: Pensaskrassi, Tropaeolum majus

Pistä kukkapenkkiisi kivikkokasveja ja keskelle nätti ruukku jossa on hyvässä mullassa krassi. Minulla oli koivunjuurella ruukussa viime kesänä Krassi nimeltään Alaska, sellainen kirjavalehtinen.

Nyt tulleekin tyhmempi kysymys:

Voikos krassin kasvattaa amppelikukkana ? Vaikka kuinka mietin, niin mielestäni olen aina vain nähnyt kiipeävän sorttisia lajeja - ei roikkuvia. Onko näin?

On minulla ainakin ollut krassia amppelissa ja ihan hyvin kasvoivat ja nättejä olivat. Pensaskrassia tosin olivat että eivät ihan monimetrisiä varsia kasvattaneet. Köynnöskrassia roikkui parvekelaatikossa aitaa värittämässä. Hyvin kasvoivat nekin, mutta alvariinsa sai olla kastelemassa kun oli iso kasvusto pienessä multatilassa.

kiva tietää...taidan kokeilla parvekelaatikkoon. Mulla on aitan seinällä tuo laatikko, ja krassi olisi ihan hyvä...rupesi vain epäilyttään, kun kaikki valokuvat ovat ylöpäin köynnöstävistä! :)

Oikeastaan se kiipeää huonommin kuin roikkuu, eli ylöspäin sille täytyy olla hyvät tuet ja vielä välillä auttaakin sitä tarttumaan niihin. Sen sijaan alaspäin se kasvaa ihan luonnostaan.

Meillä sitä on ollut monena vuotena isoissa ruukuissa ja se saa sitten kasvaa ensin alas ruukusta ja sitten vapaasti maata pitkin - täytyy vaan vähän muistaa varoa, kun se ei kestä tallaamista. ;)

Tuollaisesta maata pitkin suikertavasta krassivirrasta minäkin haaveilen, mutta kun on vielä näitä pikkujalkoja… :slight_smile: Temskukan maakellarin krassia pursuileva katto on myös ihana. Laitapa Temsku Taikalle kuva siitäkin!

(Ai se on Raakin "näköispatsas", mistä olet ottanut kuvan avattareesi. Minusta kuva on vähäsen pelottavano-jaa) Krassit ovat kyllä nättejäsilmän isku

Kaikkea se Tanu muistaa

Alla oleva kuva on esimerkki siitä mihin vähitellen kasvanut turhautuminen ja paniikki voi johtaa. Teimme portaat meidän perunakellarin katolle mutta niiden vierustojen kuntoon saaminen oli todella ongelma, sillä ne kasvoivat tosi iloisena nokkosta ja balsamia. Sekä tietenkin juolavehnää. Viime keväänä olin tappava katse silmissäni yrittämässä alueiden perkaamista monta tuntia mutta eihän siitä mitään tullut, sillä hiekkainen multa lähti valumaan kun siitä repi rikkaruohojuuriston irti.

Oli kylmä ja sataa tihuutti ja saappaat oli täynä multaa. Raivostuin ja hain tarkasti säästämäni mansikkamuovit, leikkelin ne sopivan muotoisiksi paloiksi ja kiinnitin ne rinteeseen irtokivillä. Kun kelit lämpenivät leikkelin viiltoja muoviin ja laitoin niihin esikasvatetut krassit. Tältä portaikko näyttikin sitten kesällä:

Kaksi kertaa koko kuivana kesänä kastelin nuo krassit letkulla suihkuttamalla, vesi meni kiltisti krassien juurille. Ja mikä parasta - rikkaruohot eivät päässeet kasvamaan mistään. Tänä keväänä talvituulien osittain irtirepimät muovit vain kiinnitettiin uudelleen ja laitan tuota krassia vieläkin - vasta seuraavana keväänä ehkä uskallan ottaa muovit pois ja istutan alueen täyteen jotain perennaa.

Kaikkea se Tanu muistaa

Alla oleva kuva on esimerkki siitä mihin vähitellen kasvanut turhautuminen ja paniikki voi johtaa. Teimme portaat meidän perunakellarin katolle mutta niiden vierustojen kuntoon saaminen oli todella ongelma, sillä ne kasvoivat tosi iloisena nokkosta ja balsamia. Sekä tietenkin juolavehnää. Viime keväänä olin tappava katse silmissäni yrittämässä alueiden perkaamista monta tuntia mutta eihän siitä mitään tullut, sillä hiekkainen multa lähti valumaan kun siitä repi rikkaruohojuuriston irti.

Oli kylmä ja sataa tihuutti ja saappaat oli täynä multaa. Raivostuin ja hain tarkasti säästämäni mansikkamuovit, leikkelin ne sopivan muotoisiksi paloiksi ja kiinnitin ne rinteeseen irtokivillä. Kun kelit lämpenivät leikkelin viiltoja muoviin ja laitoin niihin esikasvatetut krassit. Tältä portaikko näyttikin sitten kesällä:

Kaksi kertaa koko kuivana kesänä kastelin nuo krassit letkulla suihkuttamalla, vesi meni kiltisti krassien juurille. Ja mikä parasta - rikkaruohot eivät päässeet kasvamaan mistään. Tänä keväänä talvituulien osittain irtirepimät muovit vain kiinnitettiin uudelleen ja laitan tuota krassia vieläkin - vasta seuraavana keväänä ehkä uskallan ottaa muovit pois ja istutan alueen täyteen jotain perennaa.

Krassilla on myös helppo peittää narsissien ja tulppaanien kuivettuvat lehdet.

Upea tuo Temskukan portaikko krasseineen.

Tykkään niin krasseista hymy

Tavaton! Mitähän varten en saa krasseista ikinä kuin pieniä näivetyisiä vain??? Viime kesänä taas yritin, ja jäivät 20-senttisiksi ruipeloiksi, joiden päissä oli yksi kukka no-jaa

Onkohan sinulla Rvahelminukkajäkkärä käynyt samoin kuin minulla? Ostin viime vuonna varta vasten kasvimaan viereen kolmemetriseksi kasvavaa krassia männynjuureen kiipeämään. Ihmettelin alkukesän, kun ei veny niin ei veny.... loppukesällä löysin krassin siemenpussin ja siinä luki: korkeus 30 cm!!!!!!!! (Ei ole muuten ensimmäinen, eikä varmasti viimeinenkään kerta, kun nappasen pussin juuri siitä vierestä.....) Nyt ostin postimyynnistä... eipähän tartte itteänsä syyttää jos huonosti käypisilmän isku!

Mutta kyllä on Temskukalla komiat krassiportaatkieli ulkoa! Noitahan juoksee ihan huvikseen ylösalas!

Minä en suunnitellut esikasvattavani tänä vuonna mitään. Mutta kun ihaillen olen katsellut teidän kylvöksiänne, niin sormia jotenkin alkaa syyhyttämään, ymmärrättehän? (Olette te muuten kekseliästä porukkaa!) Kokeilin siis minäkin ja laitoin niitä krassin siemeniä wc-paperirulliin, en laittanut mitään pohjaa, mutta kun 12 rullaa ahtaa puolentoista litran leveästä sivusta aukaistuun maitotölkkiin, niin on sen verran ahdasta, että mullat ei valu pohjalle. Sitten vielä toinen samalla tavalla leikattu maitotölkki päälle niin siinä onkin hyvä pieni idätyshuone. Näin saan minäkin jotain kasvamaan vähän etukäteen, kun meillä ei oikein mikään ole vielä noussut.

Jösses mitkä krassit Temskukalla ja onpa muuten hyvä vinkki tänne nokkosten ja juolavehnän luvattuun puutarhaan niin

Tosi makeet portaat. Hyvin hokattu Temskukka kieli ulkoa

Korjaan vielä että niitä rullia mahtuikin siihen purkkiin vain kymmenen (jatkan silläkin uhalla että asia on ihan väärällä palstalla)silmän isku.

Hei kaikki ihanat viherpeukalot!

Kertokaahan mulle missä on vika, kun mun kanariankrassit ei idä. Laitoin 2 siementä per ruukku 12 ruukkuun kaksi viikkoa sitten. Viisi tainta on noussut, ja ne on n. 7 cm pitkiä jo, muita ei edes näy.
apea

Tuolla pensaskrassi-otsikon alla kyseltiin sen laittamisesta isoon parvekelaatikkoon ja sinne vastailin näin (kunnes huomasin että kyse oli tosiaan pensas-, ei köynnöskrassistanaurua) :

Mä laitoin viime- ja toissakesänä krasseja ulos pihalle parvekelaatikkoon ja amppeliin. Kylvin siemeniä noin 5 cm välein ja esikasvatin kasvihuoneessa/sisällä. Sitten vähän harvensin ja laitoin muutamia taimia pihalle aurinkoiselle seinustalle maahan kasvamaan ja täytyy myöntää, että ne muutamat yksittäiset taimet kasvoivat isommiksi kuin ne ruukuissa ja purkeissa olevat monet taimet! Mulla oli köynnöskrassia.

Tänä vuonna koitan "vahingosta viisastuneena" malttaa mieleni ja kylvää ne siemenet vasta jonkin ajan kuluttua että saan mahd. aikaisin ulos, jolloin ne kasvavat paljon paremmin ja nopeammin. Lisäksi istutan taimet koulimisvaiheessa mahd. harvakseltaan.

Voithan sä laittaa laatikkoon jotakin muuta aikaisin kukkivaa sekaan ja sitten kun ovat kukkineet, niin nyppäät ne pois jotta krasseilla on tilaa ja voimaa kasvaa. Muuten kyllä tulee sun ruukussasi todella ahdasta eivätkä krassit tule niin muhkeiksi.

Hei,

Ihan uutena täällä pyörin ja vähän ehkä hukassakin, mutta tuli tuosta mahtavasta krassi/porraskuvasta mieleeni, että menestyisikö tuollainen pienten (vielä harvaoksaisten) pensaiden juurella aurinkoisella paikalla vai näivettyisikö siinä?

Avoppi ainakin istutti puskien juureen (pensashanhikki ja euroopanhernepensas) ja hyvin röyhysivät. Tuppasivat vain kurottelemaan ylöspäin.