Krassi: Pensaskrassi, Tropaeolum majus

Kiitokset taasen hyvistä vinkeistänne. Laitoin jo esikasvatukseen krasseja sellaiseen pyramidiin kasvamaan. Ajattelin siitä salaattiaineksia. Sitten minulta jäi yli vielä valtava määrä krassin siemeniä ja ajattelin jopa hävittää ne. Nyt kuitenkin sain idean kylvää ne tulppaanien joukkoon väriä antamaan ja rikkaruohoja torjumaan.

krassit itää epätasaisesti minullakin, tulee tässä jo mietittyä mitä kaikkea oli jääkaapinpäällä kuivimassa mamaan aikaan: krassi ei idä jos siemenien lähellä on kehäkukansiemeniä, sama olla appelsiinin siementen kanssa, eli itävyyskyky katoaa, -tästä aiheesta sain korvilleni lapsena (tuli kokeiltua isän siemenkuivatuksilla) ja muistan vieläkin.

Sori, tyhjät ja poistetut viestit. Yritin vain lisätä kuvaa siinä onnistumatta. ärtynyt

Ai kehäkukat tuhoavat krassien itävyyden? Vau. Minulla on kyllä ollut samassa laatikossa krassit ja kehäkukat, mutta kuitenkin pusseissa ja purkeissa. Ainakin Empress of India krassi on itänyt kohtelusta huolimatta.

Miten krassien korkeus mitataan? Onko se korkeus maasta ylöspäin?

Apua auttakaa, hoppuhousuna laitoin krasseja jo ajat sitten kasvamaan. Nyt ne on tooosi pitkiä, mutta tietty ohuita honteloita, lehet pikku nyppysiä vain. Vielä ovat sisällä kun on minusta ollut turhan kylmää.Lähteeköhän nämä kasvamaan ulkona paremmin, tekee uutta lehtiä näihin honteloihin varsiin, kukkiikohan edes näistä honteloista vai luovutanko, nypin kaikki pois ja laitan uudet siemenet?

Hoi, onko kenelläkään kokemuksia krassin latvomisesta?

Mutta minä kyllä epäilen että tuuheutuvat kun saavat lisää valoa.

Siirtelin krassin taimet saunan lämpimälle, suojaisalle seinustalle lasien alle jatkamaan kasvuaan. Ovat olleet ankeissa, hyytävissäkin oloissa eristämättömällä avovintillä. Hiukkasen honkkeloita olivat. Sen verran on kokemusta latvomisesta, että hyvältä tuntui honkkelot versot nyppiä pois . Ei varmaankaan tee krassille ollenkaan pahaa. Siis latvominenkieli ulkoa.

Sitä olen aina ihmetellyt, miten saatte köynnöskrassit kiipämään tukea ylöspäin. Mulla menee aina maata pitkin, vaikka minkälaista tikkua ja keppiä tarjoaisin. Ja kukat piiloutuvat lehtien alle.

Vaakasuoraakin tikkua kannattaisi tuessa olla, pelkkää suoraa soiroa pitkin ei kiipeäkkään. Minä olen myös vähän avittanut krassia oikeaan suuntaan.

Nyt tuli kyllä Valtsulta sellasta informaatiota minkä kieputankin hetimiten korvan ympärille!

Syssymmällä kuitenkin sekä krassin että kehäkukan siemeniä otan talteen, niin pitää muistaa varastoida ne ihan eri puolella tönöä...

Miulla kanssa eivät kanariankrassit ota itääkseen, ei niin millään. Ensimmäisestä pussukasta tasan yksi iti, vaikka kuukaudenpäivät odotin. Loput siemenet oli ihan mätiä! Luulin kastelleeni liikaa. Siinä vieressä taisivat kuitenkin kahäkukan taimet iloisesti jo rehottaa. Jospa ne sitten hohkivat sitää pahaa kehäkukkuuttaan ja estivät kanarialaisten itämisen. Pensaskrassi kuitenkin iti samaisella ikkunalla oikein mainiosti, mutta köynnöskrassit ovat vieläkin aika kituliaita...

Toinen pussi kanarialaista on nyt aloittelemassa itämistään, pari hassua niskaa on punkemassa ylös mullasta yli kaksi viikkoa kylvöstä. Kehäkukat on jo ulkoruokinnassa. Jos saisi edes muutaman kanakrassin kiipeilemään seinustalle...

minttumeirami, idätitkö myös krassit siellä vintillä? Mulla on nyt kokeilu idättää krassit sellaisessa
muovihuppu-kasvihyllykössä. Siemenet on minikasvarissa, joka on vielä kääritty
kasvuharsoon. (Eilen viritetty tämä kokonaisuus.) 

Lämpimässä idätin, eli olohuoneen eteläikkunalla.

Jos teillä joskus homehtuu tummanharmaaseen homeeseen ja yhdeksi löntiksi krassin siemenet, ei hätiä, sillä ne itävät siitä huolimatta.

Näin kävi alaskakrassini kanssa (se variegata eli kirjavalehtinen muoto) ja olin jo masennuksen syövereissä. Pistinpä kuitenkin siemenet multaan ja nehän vaan lähtivät kasvamaan. Krassit on kivoja.

Mulla krassin siemenet yhä pusseissa odottamassa. Taidanpa ne nyt viikonloppuna kylvää purkkeihin jahka ehdin ja muistan. Saa ne sitten pian ulos kasvamaan omille paikoilleen, tulee tosiaan muuten niin onnettoman honkkeleita ressukoita kun ovat niiiin kamalan nopeita itämään ja kasvamaan. (Heh, nyt tietysti mulla ei sitten idä yksikään siemensilmän isku).

Ostin pussillisen kääpiököynnöskrassin siemeniä (Black Velvet). Ajattelin laittaa jättiruukkuihin tomaatintaimien alle. Kannattaisiko laittaa enää sisälle purkkeihin vai suoraan ulos?

Suoraan ulos ainakin minusta.

Hei, onko teillä, jotka olette jo kylväneet köynnöskrasseja, siemenet hyvin itäneet? Olin suunnitellut kasvattavani vähän etukäteen jo taimia, mutta eipä ole olleet oikein kasvuhalukkaita. Omia ja ystäviltä, sekä työtovereilta saatuja olen kokeillut tyhjin toimin. Ostosiemenistä sain vain yhden, eipä sillä kovin näyttävää istutusta saa aikaiseksi.

Niinhän se on aina että omat keräämäni omista krasseista (kuten muistakin kasveista) itävät tosi hyvin mutta ostosiemenet paljon huonommin. Syytä en tiedä.

Mutta kyllä ostosiemenistäkin pitäisi itää enemmän...mikä on ollut lämpötila, kosteus, kylvömulta, valo?

Ihan normaali huonelämpötila on ollut, tasainen kosteus, ei märkä. Valoisalla ikkunalla. Taidan vielä joitain siemeniä tökkiä ulos sellaisenaan. kasvaa joskus, jos on kasvaakseen.

Mulla kans lähti tosi huonosti, sit vein ne pihalle ja kas kummaa, ny sielt on sit alkanu nousta niitä. Istutuksesta on jotaa 3 viikkoo ja vkl:na niit sit alko nousee joka purkista. Mut huomattii anopin kaa tänä keväänä, et meil turveruukuista lähti siemenet paljon huonommi ku muovisista. Sattumaa vai mikähä lie?