Vielä kävin tänään viimeisetkin siemenet, joita oli, viskomassa maihin. Tuleekohan niistäkään mitään,
Hän tuli Annalasta valmiina taimena
Häntä samaa ja samasta paikasta on pari minullakin, kirpanpirut vaan yrittää syödä nekin suuhunsa. Eilisilta kului Toluvettä suihkutellessa
No niin, sitten on krassintaimia ja paljon. Tietysti vielä ihan hullussa paikassakin. Kun en saanut kasvamaan silloin kun halusin, nakkasin ne multaan tien viereen. Nyt on sitten itäneet, mutta eipäs ole ne jotka laitoin ruukkuun..
Niin on minunkin kirjavat krassinsiemeni viimein kasvanneet, vaan otti se aikaa. Melkein jo hylkäsin koko purkit. Nyt ovat mökin kukkamaata koristamassa. Kotoisin nämäkin on alunperin Annalan taimipäiviltä -06. Eli ovat näiden kasvien siemeniä.
Kirjavat tosin kukki huonommin ja siemeten kehittyminen oli melko huonoa.
Joskus aimmin ihmettelin kylväytyykö krassi yhtään itsekseen ja nyt voin kertoa että kylväytyy jopa meillä.
Viime kesän perunakellarin kattotasanteen portaiden vierillä oli krassimassaa hyväisesti ja toki lieruttelivat siemeniään joka koloon. Tänään laskeskelin ainakin kymmenen "spontaanin" krassin itäneen ja olevan hyvässä kasvussa. Sen sijaan keittiöpuutarhan lautalaatikossa olleet krassin siemenet eivät ole tulleet miksikään.
Olisikohan niin että ne "tavalliset" krassit jopa siementäisivät itse, kun taas tuo "Empress of India" on niin herkkä että siemenet paleltuu.
Amppelissa on krassi kukkinut jo kauan, mutta nyt sateiden jälkeen on pihani krassit ikäänkuin ottaneet vauhdin päälle.
Mites siementen kerääminen? Millon ne ovat valmiita? Vai voiko ne jo vihreinä kerätä ja kuivatella sen jälkeen? Epäilen että kerkiivät pirulaiset kadota ennenku kerkiän niihin käsiksi, jos odottelen niiden valmistumista :(
Krassin siemeniä, kuten ei muitakaan, ei kannata kerätä ennenkuin ovat tuleentuneet. Eli siemenet ovat emokasvista saaneet tarvikkeensa ja kypsyvät odottelemaan seuraavaa kevättä.
Krassin siemenet ovat valmiita kun ne irtoavat melkein itsellään. Jos näet että variseminen alkaa voi poimintakin alkaa. Mutta samassa krassissa on raakoja ja kypsiä siemeniä. Ne kypsät ovat paljon vaaleampia.
Onko täällä ketään Milkmaidin kasvattelijaa paikalla? Kukkiiko teillä niin kuin tavalliset köynnöskrassit, eli näkyvästi? Täällä ne tekee kukkansa ja piilottelee niitä tuuhean lehtiröyhyn sisällä. Ne on kiipeilemässä pergolan seinäkkeellä ja ihan ovat molemmin puolin katseilta suojassa. Muuten se on kyllä tosi herkkä ja kaunis kukka.
Tarleena, jospa olet lannoittanut liikaa? Silloin krassille saattaa käydä niin, että tekee hirmuisesti reheviä lehtiä ja kukat jäävät piiloon.
Niin, ensimmäinen kesä kun on käytössä hevosvoimaa. Sen oikeaa annostusta on vaikea vielä arvailla. Saako tilannetta mitenkään pelastettua. Punaiset köynnöskrassit siinä vieressä ovat kyllä näkyvissä joten lannoitus ei ole tainnut mennä tasaisesti.
Tässä piti olla matalaa pensaskrassia reunustamassa kelloköynnöstä somasti. Kovasti on korkeaksi kasvavaa ja nyt köynnösritilässä on kova kilpailu
Välkkeen kuva on nätti. Krassit ja hirret sopivat kummasti yhteen.
Tarleena, ei hevosvoimaa voi laittaa liikaa, sillä siinä on aika vähän typpeä. Juuri typpi ylikasvattaa lehtiä kukkien kustannuksella. Minä epäilen että kyseessä on vain joku lajiominaisuus tai sadekesän kylkiäinen.
Kysymyksestäsi muistin, että minäkin olen esikasvatellut milkmaidia aivan simona, muttei harmainta aavistusta minne olen ne istuttanut. Ei ainakaan ole vielä vaaleita kukkia näkynyt, tai sitten ne kukat ovat tosiaan hyvin piilossa
(Ai että, kun tuossa kuvassani ei olisi tuota päiväystä sotkemassa. En ole vieläkään keksinyt miten saan sen toiminnon kamerastani pois?)
Välke, ihan asetuksissa on se date-kohta (jos valikko on englanniksi) ja sieltä valitset sen niin ettei kuvissa näy. Joissain kameroissa se on on/off toimintona ja joissain pitää valita päivämäärä näkymään modella joka on pelkkiä viivoja, kuin miinuksia.
Milk Maidia on ollut kasvamassa parina kolmena kesänä. Kukintoa olen saanut esille katkomalla turhia lehtiä pois.... jotenkin on se mielikuva, että ensin vähän piilotellen kukkisi, mutta kyllä se kukinta on sitten näkyvämpää. (kirkkaat värit näkyvät helpommin?)
SITÄ minä ihmettelen myös kuinka krassit ovat itäneet ulos karisseista siemenistä: 2006 ainakin minulla ja naapurin vanhalla rouvalla sama ilmiö. Mutta 2007 sateisen syksyn jälkeen ei Milk Maideja ole tullut aidan viereen kasvamaan, ja kylvetyt eivät vielä ruukuissa kuki (Black Welvet kukkii, vähän vettyneen sävyisenä sateiden vuoksi)
Tämän vuoden krassiportaikko on pikku hiljaa muodostumassa.
Pitäisi ideoida jotain noihin kaiteisiin "täytettä" - ehkä betonirautaristikkoa tai jotain. Nyt ovat aivan liian tyhjiä, arempia ihmisiä huimaa tuossa kulkea.
valtsu, ehtisitkö laittaa jossain välissä Black Velvetistä kuvan? Minulla on jo yli puolimetriset varret, mutta kukkia ei näy.
Tässä yksi versio...hitsin vaikee kuvattava, ei meinaan millään toistua kuvassa kunnolla tuo upean syvänpunainen väri.
Niin ja kysynkin samalla, josko joku tietäisi, mistä nuo rumat laikut lehdissä johtuu?
Naapuripurkissa lehdet on ihan OK.
Back Velvet on 20 cm korkeaksi kasvava köynnöskrassi pussin kyljen mukaan. Kukkia ei vielä montaa ole, tässä malliksi. Mietin mistä tuo Black oikein tulee - kukinnossa on kyllä tumma häivähdys nielussa. Ehk silmäni näyttävät sävyn jotenkin oudosti (ja just siksi heitin nimen kehiin...)