Krassi: Pensaskrassi, Tropaeolum majus

Viimmeisiä krasseja viedään. Ulkona ovat paleltuneet jo ajat sitten. Osa oli ihan pakko ottaa sisälle, että saa vielä siemeniä kerättyä. Välkkeellä uskomattoman komea krassipuska! Huh!

Älyttömiä eroja krassien siementen valmistumisessa. Vasemmalla yksinkertaisen punaisen krassin siemeniä tältä päivältä kerättynä, ja vasemmalla puolikerrottujen keltaisen krassien ensimmäiset siemenet. Puolikerrotuista punaisista yksikään ei ole vielä valmis.

Siis tästä pehkosta tulee vaikka kuinka siemeniä:

Ja tästä pehkosta vain keltaisista on muutama valmis, punaiset eivät ollenkaan vielä. Alkuja olis kyllä paljon.

Onpa ihanat kesäkukkapenkit! Voi että kun itse joskus saisin jotain kukkimaan…

Kyllähän kaikilla nyt krassit onnistuu=) Niitäkun ei tarvitse esikasvattaa, ei tarvi hoitaa, ei tarvi lannoittaa, joskus kastella.

Ja minä olen aina esikasvattanut. Olenko tehnyt turhaa työtä? No kaikesta viisastuu, onneksi täältä pentistä löytyy apu kaikkeen!

Niin, kyllähän se tietenkin aikaistaa kukintaa. Itse pistelen suoraan maahan toukokuussa. Eli ei varmaan turhaa työtä, jos haluaa nopeammin kukkia.

“ei tarvitse esikasvattaa, ei tarvi hoitaa, ei tarvi lannoittaa” Sitten se voisi sopia minulle, täytyypä sitten kokeilla ensi kesänä.

Tämä ''alaska'' on ollut kyllä kiitollinen kukkija, vieläkin kukkii ja uutta kasvua on tulossa juurelta. Siemeniäkin on jo tullut ensi kevääksi.

:slight_smile: Olin juuri miettimässä että olisikohan krasseista kirjavalehtisiä lajikkeita kun en oikein pidä tavallisten lehdistä jostain syystä.

On, alaskan krassi.

Jaa, minä pönttö en huomannut, että satues oli laittanut just kuvan Alaskan krassista ja fiora vastasi siihen=)

Minä "esikasvatan" ruukkukrassit kylvämällä ne suoraan kasvuruukkuunsa vappuna. Jos on tiedossa kylmää, nostan ruukut sisälle, jos on lämmintä niin ovat ainakin päivät tuossa avokuistilla. Kukkivat aikaisin ja sitten koko kesän.

Avomaalle tiputtelen krassin siemenet kesäkuun alkupuolella (noin 10.pvä). Hyvin ne ehtivät siitäkin kasvaa ja kukkivat heinäkuun loppupuolelta pakkasiin.

Esimerkiksi tuo kirjava Alaska on niin korealehtinen, että vähän myöhäisempi kukinnan alku ei häiritse. Alaska kukki minulla pottupenkin reunassa potun noston asti ja kompostin päädyssä yhä vielä. Kaikki vähän koristelua vaativat paikat on hyvä kohentaa krassilla.

Nobile

Jos krassin siemenet kerää nyt esim puolivalmiina, valmistuuko ne sisätiloissa?

sanoisinpa että valmistuu - olen kerännyt vihreinä yöpakkasten uhatessa ja kuivattanut jääkaapin yläpuolella kaapissa lautaselle levitettynä. Kosteina siemeninä niillä on taimumus alkaa käydä/mädäntyä tai "palaa" paksumpana kerroksena.

- eivät idä jos samassa säilyttää/kuivaa kehäkukan tai appelsiinin tuoreita siemeniä, lapsena olen ripityksen aiheesta saanut ja muistan tämän asian: jotain itämisen estäviä aineita erittävät!

Eikä tietty auta jos ne ulkona ehtivät pahasti jäätyä hallayönä...

Köynnöskrassi-ketjussa taisi just Euffis krassien siemenien keräämistavastaan kertoilla. Lyhyt matka piipahtaa sielläkin lukemassa, mutta valtsun kanssa samoja asioita kokemuksella kertoilee siellä :slight_smile:

Viime kesän krassit onnistui niin hyvin, että googletin minkälaisia krassin siemeniä maailmalta löytyis.

En edes tiennyt, että niitä on näin paljon erilaisiakieli ulkoa

No piti mennä avaamaan linkki.... tuo viimeinen Milkmaid, josta luki almost white jäi nyt kaihertamaan. Sitä ylempänä olevaa milk maid krassia on ollut eikä se ollut edes kerman valkoinen vaan keltainen, eikä black velvet lähes musta.... Cobra oli erikoisen värinen, muttei punainen nyt oikein passaa.

Kyllähän sinä valtsu tiät, että mitään linkkejä ei kannata pentissä avata :wink:

Empress of Indian-väristä taisi olla I&L-ketjussa. Valkoinen kerrottukukkainen näkyi tuolta puuttuvan…=)

Mie en tiennä. Pitäisi olla -Kyli 18- varoitus.

nyt tiedän.