Kriikuna, Prunus domestica subsp. insititia

Kriikunapuussa ekat kukat meillä ikuna, 16 kappaletta kieli ulkoa

Meillä on kriikunapuissa nyt paljon nuppuja ja osa kukista jo aukeaa.

Minkä ikäisenä/kokoisena kriikuna noin yleensä ottaen kukkii? Mulla on 3 keltaisen kriikunan juurivesatainta, (istutettu 2006), joista 2 kurjaa ja se paras on nyt metrin korkuinen ja puumainen. Milloinka pääsee hilloa tekemään....?

Minulla on pihassa liki 6 vuotta siiten istutettu Kriikuna. Se ei ole milloinkaan vielä kukkinut,vaikka muutoin kasvaakin ihan hyvin. Sain alun työkaverini puun versosta. Onkohan tämä Kriikunani “villi” vai miksiköhän ei tule satoa?

En ole tarkemmin seurannut, montako vuotta kriikunalla menee kukintaiän saavuttamiseen, mutta veikkaisin, että noin kolmivuotias juurivesa kukkii ensimmäiset kukkansa. Siirto tietysti vie kukintahalut hetkeksi, mutta kyllä kuuden vuoden jurotus on jo liikaa. Ilmeisesti puun kasvuoloissa on jotain vikana.

Ihan metrin korkuisena kriikuna ei taida vielä kukkia, ehkä sellainen reilu puolitoistametrinen tekee ensimmäiset kriikunat. En kyllä sitten tiedä, onko kukinta kiinni enemmän kasvin iästä, vai koosta. Ehkä vähän kummastakin.

Voisi olla ravinteiden puutos.Heinäkuussa jotain syyslannotetta ja kastelu perään, että menee juuristolle.

Meillä on useita kriikuna- tai luumupuita, en ole ihan varma kumpia ne ovat, olisko neljä tai viisi puuta. Pienin on jotakin kaksi ja puolimetrinen eikä ole vielä kukkinut. Luulisin, että se on ehkä neljävuotias. Kun käytiin taloa katsomassa näytössä ekan kerran heinäkuussa 2006, se oli jo siinä ja sen kokoisena, ettei ihan yhdessä vuodessa ollut ilmaantunut.

Eli kaipa ne voivat aika vanhoiksi odotella ennenkuin lähtevät tekemään hedelmiä.

Kyllä ja jotenkin kriikunat on aika tylsiä…todella monta vuotta saa odottaa edes kukintaa, plääh. Omat pitää varmaan laittaa mäkeen kaikki.:frowning:

Mulla on kriikunapuut hiekkamaassa. Edellisen omistajan mukaan tekevät satoa vain joka toinen vuosi, mutta tätä puutarhaa ei oltu hoidettu kymmeneen vuoteen. Nyt on vuosi lannoitettu.

Toissavuosi oli se “satovuosi”. Edellinen omistaja pakasti niitä sellaisenaan ja mehuina noin 80x80x80 cm kokoisen laatikollisen. Viime vuonna minäkin tein purkkikaupalla hilloa. Siis monta kiloa tuli. Saas nähä mitä ensi syksynä tulee.

Jaa, juu, vanhimmat puut lienee n. 50 vuotta vanhoja. Uusia tulee joka vuosi, mutta niistä selviää ruohonleikkurilla.

Tässä sekä luumupuita että kriikunapuita 8. toukokuuta.

Tässä eri kriikunapuita 29 kesäkuuta.

Tässä vaiheessa on vaikea kuvata.

Onko tosiaan joissakin luumuissa ja kriikunoissa puhtaan valkoiset kukat? Miksi minulla on aina olleet sellaisia hailakan kellanvaaleita ja vain kirsikassa puhtaan valkeat?

Belgi, itsekkään en meinannut millään uskoa todeksi viti-valkea kukkaista kriikunaa. Sellaiset kriikunapuut kasvavat naapurissa. Ovat kuulemma ikivanhaa lajia. Aina niitä ihastelen kun käyn postilaatikolla.

Epistä…

Mulla on kaikki valkeita. Ja vanhoja ovat eikä nimestäkään ole tietoa.

Kriikunat tekee hirveästä juuriversoja.

Valkokukkaisessa pikkuluumussani, joka ilmeisesti on kriikuna, on tulossa yllättävän paljon satoa, vaikka sen kukinta sattui tosi kummille keleille.

Mulla on oikeassa polvessa arpi kriikunapuun piikistä, jonka silloinen Pusulan kunnanlääkäri leikkasi ulos…

Jos linnut saa valita, niin ne syö kriikunat ja jättää luumut rauhaan. Kokemusta on.

On se kriikuna niin paljon luumua maukkaampi.

Ja olisiko se kriikuna luumua pienempänä myös linnun suuhun sopivampi...

Oma sinikriikunani ei ole vielä kukkinut, eikä paljon kasvanutkaan. Se on jo monta vuotta sinnitellyt puutarhassa, mutta on vasta runsaan metrin mittainen pensas.
Alkuun se palellutti aina hangen yläpuoliset osansa, mutta nyt pensasmaisena kasvaessaan se on ruvennut paremmin kestämään talvia. Ehkä se vielä joskus kukkii...

Mulla on linnut asettaneet marjan oksan haaraan, jossa sitä on ollut mukava telineessä nokkia. Vaan lähtee niitä mukaankin.

Kyllä ainakin mulla kriikunan marjat ovat olleet selvästi luumunmarjoja pienempiä - ja makoisampia. Siis omassakin suussa. Harmi kun en tiedä lajeja.

Puina ovat yhtä isoja ja latvoihin ei ole mitään asiaa ilman nosturiautoa.

Ensi keväänä meinaan ruikkia ne kevätruiskytteella niin korkealle kuin mahdollista. Katotaan väheneekö äkämät.

Meillä on kriikunan taimi odottanut istuttamista jo tovin sankossaan, mutta en ole saanut päätetyksi paikkaa. Mistä se pitää? Taimi tuotu etelästä ja asutaan nelosella. Kestäisiköhän se ruukkutaimena? Voisi tietysti yrittää rakennuksen seinustalla, jossa rakennus suojaa pohjoistuulelta… Sukulaisilla josta kriikuna saatiin oli aivan ihana suuri kriikunapuu. Se kuulemma tekee jokatoinen vuosi paljon satoa.