Kriikuna, Prunus domestica subsp. insititia

Istuta kummulle ja reilusti hiekkaa seuraksi.

Mun ohjekirja sanoo:

• lämmin paikka

• etelä- tai länsiseinusta on hyvä

• multava kalkkipitoinen maa

Huomasin juuri, ikkunasta ulos katsellessani, että kriikunat ovat kypsiä. Loistavat niin punaisena tuolta puista.

Hätäsimmät putoilee jo. hymy

No niinpä! Minä aina jotenkin onnistun unohtamaan nuo kriikunat, ja osa sadosta menee jo pilalle, ennen kuin ennätän paikalle. Vaikka huono sato tänä vuonna tulee, oli niin kylmää silloin kukinta-aikaan.

Jos ei tule syömäluumuja, niin voi tehdä vaikka oman tilan luumuviiniä.

Olen kuullut, että itse tehty luumuliköörikin on hyvää ja hienoa.

Yhtenä vuonna tosiaan tehtiin kriikunalikööriä. Oli se ihan hyvää, muttei kyllä mustaviinimarjan veroista.

Meillä nuo luumut ovat vielä aivan vihreitä. Koko puu on jäänyt melko varjoon.

Kriikunat alkaa olla kypsiä. Osa oksista painuu maahan. Nopeimmat luumut ovat aloittaneet värin vaihdon.

Miten säilötte kriikunoita? Liköörit ei maistu, onko muita hyväksi havaittuja ohjeita?

Mie meinaan tehdä luumuista chilin kanssa liharuuan lisuketta. Luulisin että kriikunoista tulisi myös.

5l luumusosetta

chiliä maun mukaan (hienonnettuina)(itse olen tehnyt aika tulista)

15kpl valkosipulinkynsiä (hienonnettuina)

5dl sokeria

1dl etikkaa

3rkl suolaa

säilettä ohjeen mukaan.

ai että, just jotain tällasta ajattelin. Oletko tehnyt ennen, säilyykö jääkaapissa kauan? Luumusose = siis tuoretta, ei keitetä? eli kivet pois ja soseeksi? Meinaan kokeilla tätä! KIIITOS!

Keitetty luumusose. Keitetään kokonaisena, siivilöidään tai myllätään kuoret ja siemenet pois. Siitä tulee upean väristä. Itse olen purkittanut hyvin pieniin purkkeihin ja säilyy (jos säilettä laittaa) avattuna jääkaapissa viikkoja. Meillä oli miesväen kesken varsin suosittua, purkillinen hävisi nopeasti.

ok. Luulen että juuri näin tulee käymään täälläkin :-), menee tosiaan tulisemmat sörsselit aika liukkaasti kaupaksi. Kiitos vielä!!

Lötyykö muita hyväksi havaittuja ohjeita kriikunoista? Ruoka, leivonta säilöntä ym?

Tein kokeeksi muutaman purkin pitkästä aikaa. Valkosipulit ja chilit kannattaa laittaa luumujen/kriikunoiden kanssa jo kiehumaan, siivilöityvät sitten samalla kun kivetkin. Aika reilusti voi chilejä laittaa kun makeus vie siitä terän.
Eikö olekkin kauniin väristä?

nam! (Tietääkö kukaan tuleeko chilistä sappikohtauksia? )

Jos saat paprikasta sappikohtauksen, se tulee varmaan chilistäkin.

Tänään tuli pelkästään maahan pudonneista priimakriikunoita 10 litraa.

Temskukka, eihän chiliä paljoa laitetakkaan, siis syödä siinä määrin kuin paprikaa. Minulla paprika närästää (vaikka siitä huolimatta sitä syön) muttei chili tee yhtään mitään. Mutt sappikohtaus on kyllä eri juttu… sanoo hän joka on senkin kokenut…