Kriinumi, Crinum

Huomenissa aikomus ottaa esille kellarista kriinumit. Kun yhden ison sipulin ympärillä on 7 hentoa poikasta aloittelemassa kasvuaan, niin olisikohan ne jo jokainen erikseen laitettava kasvamaan omaan astiaansa, vai voisiko alkuun pari kolme istuttaa samaan astiaan, kun ei ne varmaan vielä ekana kesänä niin paljoa kasva. Vai kasvaako? Eli olisiko sittenkin parasta jokainen omaan ruukkuunsa istuttaa?

Enpä osaa tuohon mitään sanoa, kun minulla ei noita poikasia kovin paljoa ole tullut. Yhden olen kerran irrottanut ja yrittänyt kasvattaa, mutta se ei säilynyt hengissä.

Tänään otin tuon "kaunottaren" talvisäilöstä esiin. Oli ihan rutikuiva, mutta kuitenkin jo kasvun merkkejä näkyi.

Siinä on myös ruukku ihan täynnä juuria, joten ilmeisestikin on isompi ruukku tuollekin hankittava.

Kävin tuolla vanhalla puolella ihailemassa kuvia kukista. Hienoja! Mistä te olette sipulinne hankkineet?

Minä löysin sipuleita ihan tavallisen ruokamarketin kukkanurkkauksesta, olin kyllä pudottaa silmäni... Mutta tuurillaan näköjään saattaa löytää sellaisestakin paikasta.  Siitä on kuvakin "vanhalla" puolella Surkein huonekasvini-palstalla...naurua  Mutta nyt se on kunnostautunut ja kasvattelee topakasti lehtiään, toivottavasti ensi kesänä muistan kastella sitä enemmän...

Exotic gardenilla (www.exoticgarden.fi) on myynnissä kriinumin sipuleita. Tulee tosin aika kalliiksi, jos ei muuta tilaa.

Minulla oli noita pikkusipuleita 5 kipaletta, irrottelin ne omiin ruukkuihinsa pois jaeltaviksi. Molemmat isommat "emot" ovat jo kiitettävästi kasvuun lähteneet.

siispä Aronjan esimerkin myötä ne pikku mukulat istutan huomenissa omiin ruukkuihinsa. Tiedä sitten kasvaako heistä konsanaan kellekään mitään iloa

Joko aronja jaoit ne kaikki pois??? kieli ulkoa

Lipsahti täälläkin ohi silmien. Onko yhtään jäljellä?

Kaksi noita tuossa vielä on, lähinnä täällä kotikylällä ystäville "yrtti kouraan"-periaatteella noita jaoin.. Mutta pistän hölöä kyselleille...

Tänään vähän kuvailin autotallissa noita esikasvaltuja kukkia. Kriinumikin on jo ihan toisen näköinen, kuin talvisäilostä otettuna, korkeutta jo toista metriä.

Pikkukriinumin onnellisena omistajana kyselen että miltä ne teidän isommat nyt näyttää?

Minulla meni jo ensimmäinen kukinta ohitse ja vain hätäiseen ehdin perhoskuvausten välillä muutaman kuvan salamalla räpsimään. Aika roisin näköinenhän se on kasvina ja siksi sen pidänkin tuolla saunan luona, enkä sitten päivällä muistanut koskaan käydä kuvaamassa.

En kyllä nytkään viitsi ruveta niitä kuvia etsimään ja pienentelemään, kun ne joutuu tuohon omalaatuiseen kokoon tekemään ja nytkin on perhoskuvien lajittelu meneillään ja ne teen siihen vakiokokoon 600 pikseliä leveiksi.

On siihen kukkaan muuten jo uusi kukkavarsi kasvamassa, joten eiköhän sen päivnvalossakin vielä pääse kuvaamaan.

Meidänkin kriinumi (jossa pääsipulin viereen on syntynyt aikojen saatossa ainakin 8 poikasta) on sijoitettu koira-aitauksen ja autotallin väliin ö-paikalle.

Tänään huomasin, että pääsipuli on työntänyt kukkavanan ja ensimmäinen kukka on jo auki.

Olen aina aikaisemmin sureksinut, että kriinumini kukkii vasta, kun joudun nostamaan sen kylmien kelien takia autotalliin, mutta nyt ekaa kertaa se roikale ilahduttaa elokuussa.

Pitäisi kai siirtää se näkyvämmälle paikalle.

Kriinumini ei ole kukkinut ja olen aikonut heittää koko rontin kompostiin. Klematiksen viesti antoi kuitenkin toivoa, joten katsotaan vielä. Josko ensi kesänä vihdoin kukkisi..

Mitä teen kriinumille, joka virkeänä kasvaa muttei kuki ruukussa terassilla? Hautaan maahaan ja peitän havuilla vai vien pimeään ruokakellariin töyhtövanan seuraksi?

Kellariin, sipuli paleltuu maassa. Anna kuitenkin ruukun kuivua, ennen kuin viet sen kellariin ja saa olla kuivana koko talven.

Tänäkään kesänä kriinumini ei halunnut kukkia, nyt nostin sen sisälle ja myöhemmin heivaan autotalliin talviteloille. Jospa ensi vuonna, taitaakin sitten olla hänen kuudes kesänsä no-jaa

meinasin kysyä istutetaanko kriinumi kuten amaryllis, mutta sainkin vastauksen tuosta Sinitalvikin kuvasta.