Kriinumi, Crinum

Jutita, Raakin kuvassa se sipuli on selvästi syvemmällä. Samaa istutussyvyyttä tässä itsekin pähkään, kun pitäisi tuo Kriinumin sipuli heittää multiin.

Minulla on vielä sekin ongelma, että tällä sipulilla se yläosaan jätetty/leikattu "varsi" (lehtien tuppelo) on todella pahasti kaarella, kääntyy kuin U-käännöksen siellä ylhäällä ja taipuu alaspäin. Mitenköhän päin tuo pitäisi istuttaa, vai pitäisikö leikata vähän pois koko tuppea???

Nobile

Sen voi varmaan leikata aika kovalla kädellä pois… Ainakin olen nähnyt sipuleita, jotka on vedetty poikki ihan sipulin yläpäästä. Alkavat työntää kasvua keskeltä, kaikesta huolimatta.

Jee, kiitos Nopsis. Minpä tutkin tilannetta, kuinka syvälle uskallan leikata.

Nobile

Mullakin siinä on sellainen yli kymmenen sentin varsi, mutta jätin paikalleen. Jospa sitten tempaisen sen poikki ja tungen sipulin syvempään.

Jutita, sinuna antaisin olla sen varren (ellei joku täällä tiedä toisin). Noissa kuvissa se vanha tuppi näkyy muodostavan mukavasti kasville ikäänkuin varren. Sellaisen olisin itsekin halunnut, mutta jos ostaa viimeisen sipulin, niin ei voi valita.

Minkä värinen se kriinumisi on kukiltaan? Minun on herkullisen vaaleanpunainen. En kyllä erityisesti varaudu vielä ensimmäisenä kesänä sen kukintaan, mutta yrittänyttä ei laiteta.

Nobile

Valkoinen sen pitäisi olla. Eurobulbista. Harmittaa kun olin tilannut sieltä myös liekkikrassin ja sitä ei tullut. Laitoin viestiäettä maksu on otettu, mutta bulbi puuttuu. Vastaus tuli heti että ovat ovat palauttaneet viikonloppuna maksun siitä. Saa sitnähdä tuleeko.

Liekkikrassia vähän itsekin keväällä metsästelin, mutta päätin jättää sen myöhempien vuosien iloksi. Tälle keväälle ja kesälle riittää jo kasvatettavia. Ja pitäis kyetä parin viikon ulkomaanlomakin pitämään alkukesästä. Hirvittää!

Nobile

Kuka osaisi neuvoa? Meinasin ihan kokonaan unohtaa tuoda kriinumin kellarin nurkasta sisälle, huh. Lokakuun jälkeen se ei ole saanut tippaakaan vettä, ja koko talven odotin että koska sen varsi kuivuu, mutta vain sen hujopit lehdet muuttuivat kuiviksi. Nyt vaihdoin sen puhtaaseen ruukkuun uuteen multaan, mutta mitä teen sille 40-senttiselle sormen paksuiselle varrelle joka siinä törröttää hennon vihreänä? Leikkaanko poikki ja jos, miltä korkeudelta? Annoin sille nyt ihan pelkkää huoneenlämmintä vettä, milloin uskaltaa alkaa lannoittaa? Sittenkö kun näkyy ihan selvää kasvua?

Jokohan tämä tänä kesänä kukkisi. Oli talven kellarissa, reilu kuukaisi sitten vaidoin mullat ja lisäilin joukkoon vähän kanan kakkaa, ja siitäkös lehdet innostui kasvamaan niin että ovat jo 15cm leveät. En edes tämän juurelta poikasia pois ottanut, kun en arvannut tämän nyt näin innostuvan kasvamaan. Nyt jo tunkee itseään ulos ruukusta, joten täytynee vielä kerran isompaan ruukkuun istuttaa. Toinen kriinumini taitaa pois otettuja poikasiaan surra, kun ei ihan näin komeana vielä, mutta ilmeisesti yltyy sekin samaan kasvuun, kunhan kerkiää

Tyhmä taas kyselee, onkos toi siis joku ulkokasvi, vai? Millainen kukka siihen tulee? No googleettamallahan sen näkee.

kesät pidän ulkona pihlajan katveessa, joskus talvella on ollut sisälläkin, kun kaunis on ollut ihan viherkasvinakin, mutta näyttää kyllä nauttineen viime talven kellarireissusta. Esim. Raakin kriinumeista ollut täällä kuvia. Kauniit kellomaiset kukat. Vähän niin kuin liljoilla.

Maaliskuussa Eurobulbilta tullut valkoinen kriinumi on vihdoinkin alkanut kasvaa reippaasti, mutta samalla on käynnistynyt myös synnytys.

Kyljestä näkyy pukkaavan kahta pientä vihreää lehteä.

Muistinkin juuri kun katselin keskustelua Kriinumista että minun pitää kaivaa toinen kriinumi kellarinkäytävästä ja vaihtaa multiin sekä ottaa taas kanankakat käyttöön. Toisen vein pari viikkoa sitten pihalle (nyt kuitenkin kannettu takaisin verannalle) niin pupujussi kävi syömässä kaikki kauniit lehdetviha. Ei ole kuin sipuli ja noin 12 cm pitkä varsi joka on vielä vaalenvihreä yläpäästään. Pitää yrittää "neuvotella" niitten kanssa taas sopimus että pysyvät hämärän aikaan kaukana meidän pihasta. Tai sitten pitää ottaa kovat otteet että alkaa kasvit säilymään pihassa. Toivottavasti saisin kukkimaan edes joskus. kukkais pyöritystä

Minunkin kriinumi synnyttää, tulee ihan kolmoset tämä emo on jo aika vanha, enkä ole saanut koskaan kukkimaan, jospas nyt onnistaisisydän

Kriinumi yllätti

voi jutita - millä tuon olet saanut aikaiseksi? Minulla pukkaa vallan komioita lehtiä. Ovat kuin palmuja, lehtien kärkien väli lähes metri, mutta kukkia vain ei näy, ei edes alkuja. Syksyllä edes jotain toivoisin kukkarintamallakin tapahtuvan.

Ylätti tämä kasvi koollaankin minut. Sen lehtien kärkiväli on kyllä reippaasti toista metriä. Pitäisi oikein mitata.

Jutita onnea! Muistahan laittaa kuvaa kun kukka aukeaa, niin minäkin voin elätellä toivoa josko minun kaksi ystävääni joskus yllättäisivät yhtä ihanasti…

Enpä saanut mitattua kuin yksittäisiä lehtiä, pisin on 91 cm.

Tässäpä minun "valkoisen" kriinumin nuppu. Lähetin jo Eurobulbiinkin.