Voi ei - toisen kliiviani yllätyskukka katkesi. Sen varsi oli jo lähes metrin mittainen, kun sitten varomattomasti siirtelin ja kallistelin sitä ja HUPS. Pari nuppuakin meni, mutta yritän kuitenkin varrenpätkää vesiastiassa kukittaa. Lopun kasvin vien nyt viimeinkin ansaitulle talvilevolle.
Siis tarkoitin tietysti kriinumin eikä kliivian
piti tämäkin jo nostaa länpöön ja valoa saamaan kun ovat jo nyt kovassa kasvussa ,liekkö vähän liian aikaisin en tiedä.sain nämä syksyllä joten ei kokemusta hoidostakaan.
Raili-45, löydät Kriinumia koskevan viestisi nyt täältä sen omasta ketjusta. Laitan sinulle myös hölöä tulemaan
Kiittu Nuu! ilmanks en sitä löytänyt kun oon luullut et kuuluu huonekukkasiin.
Apua mitä ötököitä mun kriinumissa on ovat pieniä mustia ,luupilla kun katso niin muistuttavat vähän niinkuin muurahainen mutta tuskin ovat murahaisia.
Jokohan kriinumi pitäisi tuoda kellarista sisätilaan? minulla on vain yksi sipuli isossa ruukussa ja kateellisena katselen kun muilla on oikein leegio vierekkäin ja että niitä voi olla erivärisiäkin. En edes tiedä mikä omastani pitäisi tulla, mutta varsi on metrinen ja taipuu jo kellarin ylähyllyllä kattoa myöten.
Olen pyhästi vannonut etten enää yhtään kasvia kotiini tuo, mutta jos tietäisin mistä saisin ruukkuun kaveriksi toisen sipulin, ne voisi vielä kasvattaa lehtien lisäksi kukkiakin!
Jos et muualta Tarleena ennätä aikaisemmin saamaan, niin minulta kyllä saat vähän myöhemmin. Omani kukkivat juuri jouluksi ja joulun jälkeen ja ovat siksi vast’ikään päässeet kellariin ansaitulle talvilevolleen. Toisessa on pikkusipuleita lähes kymmenen, joten kyllä niistä joutaa jakoonkin. Emosipuli on yksistään jo niin valtaisa, että pelkästään sillekin on tuska kyllin isoa astiaa löytää. “Lapsukaisetkin” ovat osa jo tavallisen sipulin kokoisia.
Odottelen huitukka josko jaat keväämmällä. Laitan sitten vaikka postareita vahtoon! En ole vielä kolmena vuonna törmännyt kaupoissa kriinumin sipuleihin. Ilmiteeraan jos löydänkin.
palaillaan asiaan. Kysele, jos mitään ei ala kuulumaan
Huitukan valkoinen kriinumi on taivaallisen upea näky! Ostin juuri (toivottavasti) samanlaisen messuilta ja nyt kääntelen sitä jättiläistä käsissä että mitenkäs sen istuttais ja kuinka syvään. Näyttäisi noista kuvista että kaulaa myöden? Siinä on tosi paljon niitä pieniäkin, pitäiskö ne irrottaa ennen istutusta? Minkä kokoisiin ruukkuihin olette laittaneet?
Nykyiset emosipulini ovat jo niin suuret, että pakosta ruukunkin on oltava aika kookas. Jos jätät ne pikkusipulit siihen isoon sipuliin kiinni kasvamaan, niin kyllä siinä ruukku pian pieneksi käy. Olen irroitellut tavallisesti pikkusipulit erikseen kasvamaan, mutta viime vuonna toinen isoista sipuleistani kasvatti kymmenisen pientä sipulia kuin varkain ympärilleen. Osa ennätti kasvaa jo kananmunan kokoisiksi. Jos yleensä haluaa ne irroittaa, niin pieninä kyllä irtoavat nätimmin joskin taas ison sipulin kupeessa kasvavat näköjään nopeammin kokoa. Irroittaminen on vain sitten sellaista repimistä, että mieluummin olen niitä pieninä yrittänyt nätisti irti saada. Ja kutakuinkin puoleen väliin olen multiin istuttanut, vaikka eihän nuo pahaa tykänneet, kun ensimmäisenä vuonna ihan kokonaan tietämättömyyttäni sipulit umpsukkeliin laitoin.
Kiitos huitukka. Jos olen saanut jokun oranssin version niin sitten olen käsi ojossa vauvoja saamaan… Valkoisena se myytiin.
Minäkin ostin messuilta 2 (vaaleanpunaisen?) tarhakriinumin sipulia: Nyt ihmettelen millaiseen purkkiin ne oikein laitan ja koska. Ollaan Tipilinnun kanssa oltu selvästi samoilla apajilla...
Joo, eikö valtavan kokosia! Mä irrotin yhden sivusipulin ja laitoin erikseen kun oli niin iso. Se “pikkunenkin” tarvi jo tosi ison ruukun. Jätin kaulat esiin reilusti ja leikkasin tummunutta pois.
Minä toimin sitten samoin. Kuinka isoon ruukkuun sen ISON sipuloisen laitat?
Oisko korkeutta niin että sipulin alle mahtui viitisen senttiä multaa ja multaa tuli kaulaa myöden. ELi aika syvä ruukku. Se on ylöspäin levenevä eli varmaa 40cm leveys ylhäältä.
Minulla on ollut itse tehtyjä ruukkuja, jotka ovat tavallista syvempiä. En tiedä onko juuret juuri sen vuoksi innostuneet kasvamaan suuriksi. Toinen, se poikasten tekijä, oli jo viime kesän mustassa halpahallin laastisankossa. Siihen mahtui hyvin niin emo kuin poikasetkin.
Mä joudun leikkamaan kaikki vireän osan pois oli niin paljon musta ötököitä et kuhina kävi .lähtekö vielä kasvuun vai onko entinen.
lähtee kasvuun. Omani ovat vielä kellarissa ja aion vielä nekin pätkäistä