Olin illalla viemässä toista kriinumiani kellariin. Vaan sieltäpä löytikin yllätys, kun kiskoin näivettyneitä lehtiä pois. Oli innostunut kasvattamaan siellä piilossa nuppua ja vielä uutta pikkusipuliakin, yhdeksättä vuoden sisällä. Eli aika aikaan saapa tämä yksilöni.
Oi, Huitukka, mie ainakin ootan kukista kuvaa!
Vaaleanpunainen kriinumi kukki kesällä takakuistilla
Valkoinen kukki vasta syksyllä, sisään tultuaan...
no nyt jänskättää. Minkähän värinen kukka tuosta minun nupustani aukeaa. Tuo ei ole aikaisemmin kukkinut. Sen kun pikku sipuleita on esille työntänyt.
Jos keväällä jollakin on punaisen pikkusipulia niin olisin kiinnostunut ostamaan tai vaihtamaan. Minulla ei ole tuota väriä.
Tosiaan… Minulta löytyy ylimääräisiä tarhakriinumin sipuleita. Jollekin taisin jo luvatakin, mutta unohdin ihan täysi. Ovat nyt kellarissa ruukkuineen päivineen, kun en ole vielä keksinyt kuinka saisin sipulit pois ruukusta…
Kunhan muistaisin mikä on punainen, niin pikkusipuleita jakaisin ilomielin. Edelleen ihmettelen, voinko leikata nuo puolitoistametriset lehdet pois…
En ole asiantuntija mutta minä en ole koskaan kriinumin lehtiä syksyllä leikannut. Tarhakriinumi oli kesän kukkapenkkiin istutettuna, nostin juurakon muovikassiin, pyöräytin lehdet kassiin, ja laitoin kaappiin. Näin olen talvettanut aina. Kassia en ole sulkenut. Sivulla 6 oleva kriinumi on ollut suvussa kohta 35 vuotta.
Olen istuttanut samaan ruukkuun muutaman sipulin, ja oletan että ne voisivat talvehtia viileässä sisätilassa, valossa, koko talven. Vai pitääkö viedä pimeään? Kertokaa kokemuksia…
Nopsis - olen tehnyt ihan samoin, ja hyvin meni talvi. Keväällä oikein vauhdilla sitten innostuivat kasvuun
huitukka, leikkasitko lehdet pois? Lehtimassaa on aika paljon…
pikkusipuleissa annoin lehtien kasvaa omia aikojaan ihan huoneen lämmössä. Isot sipulit olen väliin antanut olla viherkasveina huonetilassa, väliin taas antanut lehtien syksyn mittaan pikku hiljaa näivettyä ja vienyt sitten kellariin.
Kohta alkaa tapahtua
Voi sinua onnellista, minulla vielä odottaa kellarinkäytävässä lepoon menoa…
että osasikin juuri jouluksi kukkaansa puhjeta!
Oi, se on valkoinen! Aivan upea! Täytyykin vilauttaa tuota kuvaa tuonne ikkunalle päin…
Aivan ihana!