Jos saisi puoletkin tuosta noilla omilla kriinumeilla niin tässähän pääsisi salakavalasti vaurastumaan… Yksi on sellainen jota en myy enkä lahjoita -sitten on kaksi erisorttista jotka aina kevään tullen pukkaavat sivusipuleita. Nyt kylläkin jo pistin ne talviunille…
Onko väliä millainen kriinumi? Ostin keväällä kasan valkoisia kriinumeja puutarhamessuilta. Kyllähän ne kaikki kauniisti kukkivat, mutta vaaleanpunaisina. Osasta voisin siis luopua. Ovat vielä parvekkeella ja pikku hiljaa kuivattelevat lehtiä valmistautuen talvilepoon. En ole ruukkuun katsonut minkäkokoista kaveria siellä, mutta epäilisin muutaman pienemmänkin sipulin löytyvän. Voin toki isommistakin luopua, mutta iso sipuli on vaan kallis lähettää…
huitukka, mitä väriä sinulla on? jmi, voisin kyllä ottaa isommankin, innostuin (yllättäen) taas niin kovin. maksan kyllä.
Tarhakriinumi on sitten se, mitä kasvatetaan kesä ulkona ja sipuli nostetaan kuivaan talveksi…
kassikäpp, tarkoitatko daalian tapaan? niin olin ajatellutkin.
miksi muuten viestimääräni on tuo sama 561 vaikka kuinka minta viestiä pistän päivän aikana????
No minulla pitäisi olla tarhakriinumi sekä (muistaakseni) kapmaan kriinumi ja molemmat minä olen aina talveksi pistänyt levolle.
No mikä kriinumi on sitten se joka kasvaa sisällä, oon nyt vähän taas kuutamolla, tänä iltana ei oo kyllä kaikki inkat kanotissa Vai onko se yks ja sama…
No se on se sellanen vanhanajan huonekasvi =), senkin voi viedä kesäksi ulos, ruukussa. Tarhakriinumin voi istuttaa maahan ja nostaa, just niinkuin viherpeippo sanoo, kuin daaliat.
Vanhalla puolella ainakin oli pitkät keskustelut molemmista, muistaakseni raakilla hienot kuvat kukista
kiitos kassikäpp, piti ihan ratakiskosta vääntää =) Eli hakusessa vanhanajan kriinumi =)
Joskus muutama inka tippuu ihan huomaamatta =DDD Jos vielä keväällä oot vailla, niin tuohon omaan näkyy tulevan pari poikasta, on nyt vielä niin pieniä, ettei varmaan kannata irrotella. Toisaalta ne voi keväällä olla kuolleetkin…mutta se on sen ajan murhe
Unohtui tosiaan mainita että nuo minun kriinumit on tarhakriinumeja. Mikäli jotakuta kiinnostaa niin olisi saatavilla…
sitä mie just eppäilin, kun niitä yleensä keväällä on myynnissä...
Ei pitäisi kirjoitella viestejä puoli nukuksissa pitkän työpäivän jälkeen...
keväällä jakelen ihan mielellään poikaset niitä haluaville. Molemmat kriinumini ovat vuosien takaisia Madeiran tuomisia. Viihtyvät komealehtisinä ja tilaa vievinä sisäkukkina talvet ikkunalla, mutta antaakseni tilaa myös uusille tulokkaille olen talvettanut joskus kellarissakin. Yhtä komeana kuitenkin kesäisin lehtiä molemmat pukkaavat. Jadeliinalle voin sen pikkiriikkisen jo vaikka nyt syksyllä lähettää. Se on kyllä ihan pikkanen kirjekuorikokoinen, kun unohtui kesäksi piiloon ihan ilman hoitoa päivänliljan lehtien alle. Laita hölöllä osoite, niin laitan tulemaan.
Jadeliila - irrottelin jo isommatkin jakosipulit nyt, kun kuljetus yllättäen järjetyikin. Vilkaise hölöäsi
Viherpeippo - huomasin, että kyselit kriinumin sipulia. Minulla olisi nyt tuolla emostaan vieroitettuja sipuleita, joten jos et ole muualta vielä saanut ja sellaista vielä halajat, niin laita hölöä. Parille muullekin riittää, jos haluavia löytyy.
Olisko nämä kriinumeja ?
Kuvan laatu kurja, pahoittelen mutta laitan vielä toisen jos näkysivät paremmin.
Tässä toinen otos.
Noissa ei näy lehtiä juuri lainkaan, ja ainakin mun kriinumeissa on ihan valtavat lehdet kukintaan verrattuna… Pitikin just kysyä: voinko leikata kaikki lehdet pois nyt kukinnan jälkeen, kuten oli alkuperäisissä sipuleissa, vai jätänkö yli metriset lehdet ilahduttamaan huushollia?