Olen tässä viime päivinä pohdiskellut, että minkäkokoinen piha alkaa olla iso.
Vai onko niin, että puutarhurin nälkä se vain kasvaa syödessä, jopa silloin kun ei ole vielä edes aloittanut syömistä. Olemme nimittin muuttamassa ja saamme isomman pihan. Siirtiksenihän oli sellainen mini, 300 neliötä, ja nyt saan 1500 neliötä. Eli tila viisinkertaistuu. Silti tuntuu, että kun tuota uutta (tai siis 60 v. vanhaa, mut mulle uutta) pihaa mietin ja mielessäni suunnittelen, niin se on jo käynyt pieneksi - kolme viikkoa e-n-n-e-n muuttoa.
Noh tuo siirtiksen 300 neliöä oli selvästi pieni ja sai keksimällä keksiä paikkoja uusille kasveille (ns. ahto- ja tunkumenetelmä oli käytössä), et siihen nähden tila kasvaa. Mutta uudessa on paljon isoja puita, ne puolestaan pienentää pihaa.
Mutta vakavissaan, kuinka iso piha alkaa olla niin iso, ettei sitä 1-2 aikuista enää ehdi kohtuudella hoitamaan?
Meidän piha on lähes puoli hehtaaria, siinä on entistä peltoa n0,35ha, lopput sitten vanhaa piha-aluetta rakennuksineen. Mielestäni nyt, kun terveys on huono, on liian iso, mutta vielä muutama vuosi sitten nautin isosta pihasta ja suunnittelin kaikkea uutta ettei olisi niin kamalan paljon nurmikon ajoa, nyt on toisin…
Kyllä se suuren määritelmä kasvaa harrastuksen myötä. Akvaarioita kun harrastaa, niin itselleni iso akvaario on yli tuhat litraa ja "kätevä" on kolmisensataa litraa. Joku pitää satalitraista jo huikean isona.
Samoin käy nyt puutarhainnostuksen myötä, ensin riitti ihan hyvin se laastipalju lasitetulla parvekkeella ja rivarin 4x8m piha tuntui järkyttävän isolta. Nyt se on ihan postimerkin kokoinen ja samalla mökillä takapihan viitisensataa neliötä tuntuu järjettömältä pellolta (mutta se alkaa uhkaavasti pienentyä mielessä…).
meillä on puoli hehtaaria pihaa kahden rakennuksen+ulkorakennusten pihapiirissä, ympärillä naapurin metsää ja omia entisiä peltoja pari hehtaaria pajukkoineen ja kiviaitoineen (rajalla kasassa). Sit on vielä vajaa hehtaarin mettäpala, sekin vanhaa laidunta. Jos ei lainalaiduneläimiä olis, niin se pelto olis metristä voikukka-niittyleinikki-nokkos-mesiangervoviidakkoa, josta kivasti leviää uutta kasvustoa pihapiiriin. Ei tätä ehdi kaks ihmistä hoitamaan kunnolla, jos pitää töissäkin käydä kesällä. Traktori vois kyllä auttaa kaivuuhommissa ja lumenpukkauksessa, nyt joutuu niihin ottamaan tekijän erikseen.
Mun mielestä 1200 neliön kaupunkipiha oli ihan loistavankokoinen, mutta siinä loppu tilat riittäville kasvikokeiluille jo 7 vuodessa, eikä sinne saanut laittaa maakellaria tai huussia, saati savusaunaa ja huvimajaa. Oli vain pakolliset kasvimaa 100m2, kasvihuone, kompostialue, nurmialue vapaaseen leikkiin, omena- ja marjatarha, koristeallas sadevesille, sekä pyykkinarut ja auringonotto-ruusupuutarha. Ei edes autotallia.
Munkii mielest se on suhteellista, meil on vaa 3000neliöö ja sekii on pien ja käyny jo ahtaaksi. Kyl se puolhehtaarii tai hehtaari pitäs vähintään olla. Samoin akvaario. 250l on tavallinen 600l on ehkä iso akvaario. Mulla oli joskus 603l ja 784l isoimmatakvaariot. Isommat on helpompihoitaa ja sisustaa ym. Alix:in kaa oon tuos aika samoillalinjoilla.
Meillä on vajaa 8000 neliötä, josta 5000 on varsinaista piha-aluetta. Piha on liian pieni… Varsinkin kun haaveilen vielä alppiruusumetsiköstä, arboretumista ja ruusurinteestä… Lisäksi kärhökäytävä ja humalasalkoja… ja… ja…
Meidän tontti on tuhannen neliötä, talo ja autotalli vie siitä osansa, samaten kulkutiet. Jääköhän puolet sitten vaan kasveille. Nurmikkoa ei laitettu yhtään, kun mies ei ehi hoitaa ja minen viitti. Piha on kaksi kesää vanha vaikka pieni osa kasveista tuli jo vuotta ennen. Vielä on kaikki mahtunut, tilaa on, varsinkin rikkaruohot tykkää. Nyt tänä syksynä on ilmestynyt aika runsaasti sammalta, olen kyllä kalkinnut ja viskonut tuhkaa, ilmeisesti en kuitenkaan tarpeeksi. Voipa maa olla paikoin liian tiivistäkin. Alanko minä sitten joskus tulevaisuudessa tuskailemaan ahtauden kanssa, no en usko, kun en varmaan isompaa pihaa jaksaisi hoitaa.
Tontin koko on n. 1000 neliötä, josta talo vie aika siivun, joten ei varmaan kuin 800 neliötä tms ole pihaa ja siitäkin iso ala autotallin edustaa joka on ja pysyy soralla. Haaveissa olis joku 3000 neliön piha tai Nalle Puhin piha, eikös se ollut puolisen hehtaaria.
Meillä on 1,65 ha, mutta suurin osa on / jää luonnontilaiseksi (metsänpohjaa). Silti tuntuu, että vaikea enää löytää puille paikkaa, kun kallio on niin pinnassa. Mies jo “kielsi” ostamasta uusia puita…ja kellarissa niitä on jo useampi säilytyksessä, kun myöhäissyksyllä niitä halvalla sai. Kohopenkkejä täällä harrastan ja kaikki multa täytyy kärrätä muualta, kun täällä sitä on luonnostaan aika ohkasesti.
Tähän mennessä tulleet vastaukset vahvistivat käsitystäni, ett’ sellainen puolen hehtaarin metsä saattaisi olla passeli. Juurikin siksi, että saisi sen alppiruusumetsän ja ruusurosarion ja ja ja… Nyt pitää toteuttaa joko vain osa haaveista tai sit kaikki, mut minikoossa.
Meillä on varsinaista pihaa se puolisen hehtaaria. Pihassa ei ole metsää, joka olisi nättiä ihan siltäänkin, joten nurtsia on täytynyt vähentää tekemällä istutusalue toisensa perään Raja alkaa tulla vastaan siinä, mitä ehtii, se mitä kohtuudella ehtii on jo entistä elämää :DD. Vieläkin on kuitenkin aina vaan uusien istutusalueiden himo. Selittelen itselleni, että tehdään jotenkin helppohoitoisempaa (ei taida sellainen kovin helposti entisellä nurmettuneella pellolla onnistua?)
Kerran kun olin ääneen valitellut pihan pienuuttaa ja haaveillut suuresta tontista kysyi mies, että olisitko sitten vähemmän väsynyt kun nyt. Sehän se, kun pienikin piha on usein rikkaruohoinen ja kaikki vaiheessa.
Kun päässäni vertaan mökkipihaa Tuomipihlajan puutarhakaunistuksen kokoon (mun hehtaarilaskuosaaminen on vajaavaista ja Tuomipihlajan pihan nähneenä pystyy edes vähän arvioimaan kokoa) niin mein mökkipiha on melkein samankokoinen, vähintään 2/3 siitä, mutta puoleen ei olla kyllä (vielä) koskettu. Lisäksi on yhtä paljon metsää, mutta sitä en oikein osaa laskea puutarha-alueeseen… Ja itse olen vakaasti sitä mieltä, että “iso” saa olla kullekin se oma määritelmä. Se, minkä kerkeä/jaksaa hoitamaan on sopiva, mieluummin vähemmän hyvin hoidettuna kuin enemmän puolihoidolla. Itsekin akvaarioharrastuksessa piti käväistä “liian ison palan” puolella, että osasi vähentää sopivaan kokoon ja samoin käy satavarmasti puutarhan puolella!
Mulla olisi varaa laajentaa pihaa enemmänkin, pellon keskellä kun asutaan, mutta ei auta, taitaa täytyä mieluummin kutistaa.Pienen rivitalopihan voisi pitää täydellisesä kunnossa, ehkä. Kyllä mulle silti taitaa sopia paremmin iso piha, joka on hoidettu vaan joten kuten, vaikka sitten vähän harmittaakin.