Aamulla kun oli vielä pimeää ja makasin sängyssä vällyjen alla, tulin miettineeksi omia matkailujani. Sormia apuna käyttäen aloin laskea sitä, että miten monessa maassa olen matkoillani käynyt ja ihan noin silmät kiinni sain tulokseksi 29. Voi siitä jotain puuttuakin mutta en ole vielä karttaa apuna käyttäen suorittanut tarkistuslaskentaa. On siitä pari sellaista tuplaa mukana kuten esimerkiksi Neuvostoliitto ja Venäjä, jotka voi hyvällä syyllä laskea eri maiksi. Sitten on ihan erikoisuutena bongattu Liechtenstein, jonne poikkesimme kun sattui kerran sopivasti matkan varrelle. Pääkaupungin Vaduzin turistitoimisto löi pienestä maksusta passiin komean leiman. Eniten harmittaa kait se, että itäinen Saksa DDR jäi uupumaan, siellä en koskaan tullut käyneeksi vaan yritin automatkoillakin aina välttää. Ja kun muuri sitetn kaadettiin, niin oli jo liian myöhäistä.
Kuinkas monen maan puutarhoja penttiläiset ovat käyneet tiirailemassa?
Täys kymppi! Kreikka, Unkari, Englanti, Viro, Ruotsi, Espanja, Marokko, Gibraltar(jos se lasketaan kun on britanniaa periaatteessa), Norja ja Tanska ehkä joskus pienenä.
Tätä on monen kolleegankin kanssa laskeskeltu ja aina on sitten alettu keskustella "säännöistä". Eli mitä lasketaan mukaan? Kuinka kauan pitää maassa olla, että se lasketaan käymiseksi? Mulla on laskutavasta riippuen 16-19 maata.
"Kiistanalaiset" kolme maata ovat: Hollanti - 6 tunnin pikavisiitti Amsterdamin keskustassa Belgia - noin tunnin-kahden kävelyretki Belgian puolelle kahville (Saksan puolelta) Kanada - noin 5 tunnin visiitti Niagaran putouksille.
Laskeskelin, että 15 maassa olen käynyt. Eläkkeellä ollessa vain Ruotsissa ja Virossa. Talo, kissa ja kasvit… eihän täältä mihinkään toistaiseksi pääse
Kyllä jotku on reissanut. Mun käynnit suomen rajojen ulkopuolella jää 11 maahan. Niistä varsinaisia lomamatkoja Norja, Viro, Saksa, Turkki, Thaimaa, Venäjä ja Ruotsi kissanäytely reissuja eli vain viikonloppu matkoja osa edellisistä lisäksi Itävalta, Puola, Liettua ja Latvia. Näistä maista mihin haluan uudestaan tehdä lomamatkan on Thaimaa sinne menetin sydämmen vaikka olin siellä melki tsumamin aikaa eli juuri lähdettiin pois, kun koto suomessa kuulin uutisista tapahtuman ei millään meinannut uskoa sitä todeksi itkin monena päivänä niitten paikalisten puolesta jotka opiin tunteen 3 viikon reisulla kyllä surin niitä lomalaisia jotka sen joutu kokeen, mutta minulla ei ollut siellä ketään tuttua lomalaista.