Kuinka monessa maassa olet käynyt?

Jaa, pistänkö minäkin lusikkani tähän soppaan… siis laskemaan. Ruotsi, Norja, Tanska, Saksa, Espanja (+ saarista Mallorca, Gran Canaria, Fuerteventura), Portugali, Ranska, Hollanti, Belgia, Kypros, Viro, Neuvostoliitto, Englanti. Siis 13 ilman Espanjan saaria, ne mukaanlukien 16. On sitä siinäkin.

Suuri osa maista kertyi 1970 joulun aikaan, kun olin 10-vuotiaana isäni ja siskoni (11 v.) kanssa autolla kiertämässä Eurooppaa, joulun vietimme Malagassa.

Jospa minäkin laskisin... Ruotsi, Viro, N-L, Tanska, Saksa, Ranska, Belgia, Hollanti, Luxenburg, Italia, Espanja, Kreikka, Turkki, Israel, Jordania, Egypti, USA, Thaimaa, Malesia, Indonesia, Vietnam ja Singapore. Eliskäs 22 maata + niitä välilaskuja muutamia vielä päälle... Malesia on suosikkini sydän

Neljässä lomakohdemaassa en ole yöpynyt: San Marino, Ranska, Albania ja Vatikaani.

Maailmaa kiertänyttä porukkaa täällä näkyy olevan. itse kuulun siihen keskikastiin eli:

Ruotsi, Viro, Tanska, Saksa, Sveitsi, Englanti, Belgia, Ranska, Espanja, Italia, Vatikaani (ei yöpymistä) Tsekki, Itävalta, USA ja Kanada. Eli 15.

Töissä (2 kuukakutta tai enemmän) olen ollut Saksassa, Englannissa ja Sveitsissä.

13 maata löytyy minun listaltani. 14, jos pikavisiitit lasketaan. Kaukomaille en hingu, mutta Kreikkaan tahtoisin. Ainut vaan, ettei koskaan tunnu olevan sopiva aika; keväällä ei malta, kesällä siellä on liian kuuma, syksyllä mies ei oikein saa lomaa järjestymään ja talvella on liian kylmä.

13 maata löytyy mun listalta. Korfulla on tullut käytyä useamman kerran, se on ihana paikka.Ensikesänä on vuorossa Montenegro.

Minun suosikkikohteeni - käyntimäärien perusteella - Kreikassa ovat Ateena, Kreeta ja joskus esihistoriallisella ajalla se "entinen" Rhodos. Se, mistä ei enää vuosikymmeniin ole ollut kuin kulissit jäljellä. Yksi suosikki on myöskin Lefkas - siksikin, että sieltä on niin helppo ja suht lyhyt matka autoilla Kreikan mantereella ihan minne vain. Tai autolautoilla vaikkapa Korfulla tai muilla saarilla. Yöpymispaikkojakin kun löytyy vaikka mistä - ihan yksityisistä hotelleihin - jos ei päivä retkeen riitä.

Siellä sellaisia yhden käyntikerran kohteita ovat Thessalonika, Kos, Kefalonia ja Mykonos. Äsh, Kefalonialla kävin itse asiassa kahdesti, se toinen kerta oli risteily Lefkakselta; jolla reissulla käytiin myös Meganissoksen ja Ithakan saarilla - ja uimastoppi Onassiksen Scorpioksen rannassa.

Taisi tulla viime lokakuun Kiinan-reissulla tasan 40 täyteen kun lasketaan vain valtiot, ei mitään saaria ja osavaltioita erikseen. Useimmissa maissa ollaan kierrelty useampaan otteeseen, mutta on siihen mennyt aikaakin melkein 30 vuotta pomppivaa naurua. Josko sitten joskus jos/kun pääsee eläkkeelle, ehtisi niihin kaikkein kaukaisimpiin paikkoihin myös, esim. Uusi-Seelanti olisi varmasti mahtava kokemus, samoin Etelä-Amerikan maat.

Millä ihmeellä saisi armaan siippansa luopumaan röökeistä??? Siinä kun on suurin syy siihen, että pitkän lentomatkan taakse ei meidän isäntää saa kuin nukutettuna. Jos silloinkaan - heräähän tuo kotonakin röökille yölläkin…:((

Entä paljonko on paikkoja, joihin palaatte uudestaan? Tai ehkä uudestaan, uudestaan ja aina vaan uudestaan? Niitä meillä on vähän Lohjan ja Tallinan lisäksi. Jokatalvisen hiihtolomammekin teemme aina eri paikkaan, tänä talvena Itävaltaan Kitzbühelin lähelle. Siis vain lähelle, yritämme välttää varsinaisia turistirysiä, ne ovat kalliita ja yleensä kansaa turvoksissa.

No, minulle on Israel, jonne palaan aina uudelleen, varsinkin Kuolleelle merelle. Ja Teneriffa, onhan niitä muitakin, mutta noi tuli ensiksi mieleeni.

Taitaapa olla 22 koossa. Ikää 27, joten siihen nähden on ehtinyt kertyä aika paljon. Kiitos siitä vanhemmille. Eka matka oli äidin masussa (ei laskuissa) ja seuraava 1-vuotiaana ! Matkustelu on ihanaa, kun vaan olisi aikaa ja rahaa läpi elämän.

Ei taida olla yhtään sellaista paikkaa johon palaan aina uudestaan...

Kyllähän minä palaisin vaikka joka maahan uudestaan (paitsi Brasiliaan), mutta kun on niin paljon näkemättömiäkin paikkoja. Rahaa on kumminkin hyvin rajallinen määrä. Ja kun valita täytyy, niin menen ainakin vielä mieluummin katsomaan jotakin uutta.

Saksaa olen myös omasta mielestäni jo nähnyt ihan tarpeeksi.

Toivelistalla on Meksiko, Madeira, Malta, Madagaskar, Islanti, Kap Verde, Kuuba.

Uudestaan… no, ainakin Kreikkaan - melkeinpä minne vain (Rhodos ja pari muuta käymistäni poikkeuksena) - olenhan aika monta vuosikymmentä väittänyt sen olevan Vanhin, Suurin ja Uskollisin Rakkauteni. Siis maan - en kenenkään henkilön siellä…:wink:

On niitä paikkoja kyllä edelleen melkoisesti noissa käydyissä ja nähdyissä muissakin, mistä on jäänyt vähän sellainen: joskus voisi vielä täydentää tutkimusretkiään. Mutta auttamattomasti: Kreikka on ylitse muiden.

Piti ihan laskea ja 41 maata muistin.Jokunen saattoi jäädä poiskin. Pitäisi kartasta katsoen laskea. Mielenkiintoisimmat maat mielestäni ovat olleet Guatemala ja Indonesia. 40 vuotta on tullut reissattua. Maaliskuussa lähden taas kevätretkelle Madeiralle ja juhannuksen jälkeen risteilylle Norjan vuonoille.

Madeiralla olin ensimmäisen kerran keväällä ja sinne taatusti palaan. Korfu on myös toisen vierailun arvoinen. Alpeille on päästävä talvella laskemaan vielä moneen kertaan. Norja on hurmaava. Sinne vie matka laskureissulle maaliskuussa. Lähitulevaisuuden haaveissa on Azorit (vielä siis käymättä), joista olen kuullut ylistystä monesta suunnasta.

Italiaan menen nyt keväällä kolmatta kertaa. Saksaan, Irlantiin ja tietysti Viroon varmasti vielä matkataan.

Ja minulle Rooma on mieluinen paikka ja niin lähellä.

Mihin päin Alppeja Kurjenmiekka lähdet ja millä kyydille? Me lennämme maaliskuussa Müncheniin ja sieltä junalla ja bussilla Brixeniin. Lasketteluvälineet vuokraamme paikan päältä, ei niitä kannata täältä raahata.

Korfulla aion käydä vielä ainakin sen kuudennen kerran. Altaille voisin mennä uudelleen ja uudelleen, ellei olisi niin kallis reissu.