En tiedä että onko oikeassa paikassa vai onko tämmöistä jo olemassa... mutta ajattelin tämmösen laittaa tänne... laitelkaa vastauksia, ois kiva kuulla onko miulla keskivaikea vai vaikea hulluus viherkasveihin
miulta tällä hetkellä ruukuista löytyy noin kolmisen kymmentä kasvia:
Värinokkosta
Erillaisia limoja (suosikki taitaa olla tuo valko kirjava)
kirjovehkaa (tai huonevehkaa en ole varma kumpi)
aasinkorva... joka on projektina robbarin roskiksesta bongattu
Kiinanruusua
kahvipensasta
reunustraakkia
lohikäärmepuita
Piikkikruunu
Peikolehti
Anopinkieliä
Timanttiananas
Rönsylilja
Ja noista melkeen kaikista saa viimeistään keväällä pistokkaita kun hölöllä huutelee
En ole moderaattori, mutta enpä ole listannut kasvejani esittelyynkään (enkä edes aio…:)) Anteeksi nyt tyhmyyteni, mutta miksi tämä keskustelu olisi turha?
Hei! Ei saa sulkea! Pyydän! En minä ainakaan jaksa etsiä jokaisen esittelyjä erikseen. Tässä näkee nopsaan sen minkä haluaa lukea. Voihan aina laittaa uuden listan jolla ikäänkuin päivittää esim, mitkä on talven aikaan kupsahtaneet.
Minäkin laitan tänne omat kasvini kunhan kerkeän.
Tämä keskustelu on mielenkiintoinen ja ASIAA, joten ei saa poistaa.
Kaikkeahan voi aina harkita…:=) Mutta täällähän on jo olemassa noita siemeniä ja vaihtareitakin varten omat keskustelunsa, kuten esim. annetaan, vaihdetaan… jne. jne. Ne ovat taatusti - ainakin olettaisin niin - sitä päivitettyä tietoa.
Ei taida kuulolla ainakaan listan mukaan moderaattoreista olla kuin tarleena ja allekirjoittanut.
Lisäksi olen vähän huono ottamaan asiaan kantaa, kun en itse hoida muita, kuin orkideoita. Minustakin tuo esittelyyn laitettu lista on ollut aika kätevä ja sitä on voinut vilkaista, kun lukee jonkun viestiä. Ja silloin tietäisi ainakin, että mistä lista löytyy.
Näitä palstoja vaan alkaa olla aika tuhottomasti ja siksi saattaa tällaista palstaa olla vaikeata myöhemmin löytää. Mutta jos kirjoittajat tämän tarpeelliseksi näkevät, niin minun puolestani olkoon.
Kirjoitin ja tarkistin viestiäni niin pitkään, että ehti jo monta viestiä tulla väliin.
Tuo muokkaaminen vaan ei taida enää vanhempiin viesteihin onnistua,
joten päivitykset joutuu kyllä täällä palstalla tekemään uudella
viestillä.
Kokeilepa tarleena, vieläkö pystyt omaa ensimmäistä viestiäsi muokkaamaan.
Minulta löytyy tällä hetkellä noin 60-70 ruukkua. Tuosta kasvilistasta esittelyyn halusin sanoa, että yritin sellaista jo kerran tehdä, mutta jostain syystä rivinvaihdot ei siinä toimineet, vaan kaikki tekstit meni yhdeksi kappaleeksi. Tuli aika epäselvä lista, joten otin sen pois…
Mites näillä joilla on 300+ kasvia… missä ne on? miulla noi kolmekymmentä on kaksiossa jossa on tilaa 57 neliöö… ja makuuhuoneessa ei voi ees pitää ku piän sen niin viileenä että voi nukkua ja keittiö on sen mallinen että siellä ei voi mitään pitää… eli miulla ne on tässä olohuoneessa ja muutamia oon pitäny eteisessä
eli tästä mutkikkaasta ja täysin ymmärtämättömästä lauseesta johtopäätös: kasveilla on enemmän tilaa olohuoneessa ku ihmisillä
8 kasvia on jäljellä. Eikä enempää enää tulekaan, juuri tuon FinnishDoven mainitseman tilaongelman takia. En itse edes tajunnut kuinka ahtaaksi oli meidän olohuone ja keittiö käynyt, kun olin sinne niitä purnukoita ahtanut.
Sitten kun tuli lattiaremontti ja kaiken joutui olohuoneesta viemään pois, niin siinä vaiheessa vasta tajusin, että kuinka hienoa on kun on tilaa ja luonnonvaloa! Myös ihmisten katsella. Ja mahtuu itse istumaan nojatuoliin. Ja näkee telkkarin ilman, että tarvitsee tihrustaa jonkun viikunan oksiston läpi. Sen rempan jälkeen lahjoitin pois mm. kaikki kaktukset, tyräkit, kahvin ja enemmän valoa ja huolenpitoa vaativat.
Meinasin ensin, etten uskalla laskea, mutta himpun verran yli 100 purnukkaa näyttäisi olevan. Niistä kolmisenkymmentä pelakuuta, 3 brugia, 3 kliiviaa, 2 santtua, 3 soilikkia ja loput sitä sun tätä. Lukuun kuuluvat myös sisällä talvetettavat, jotka toisen puolen vuodesta ovat ulkona.
Mulla on 50, suurin osa santtuja. Kohta niitä on toivon mukaan enemmän, anoppi toi ulkomailta juuri kaktuksen siemeniä Heh, lueskelin noit määriä mitä muilla on ja naureskelin mielessäni, kun mies on jo pitkään ollu sitä mieltä, et mä olen ihan seonnu, ku meil on niiiin paljon kasveja. Nyt voinkin sanoa, että ehei, mä olen vasta iiiihan alussa kasvihulluuden tiellä :D
minulla kolmekymmentä. sisältää santtuvauvat joiden tulevaisuudesta ei ihan vielä voi olla varma ja sisällä talvetettavat kesakukat. kummastakaan ryhmästä ei tiedä voiko niitä enää hetken kuluttua lukea kasveiksi ollenkaan vai siirtyvätkö ne osastoon entiset kasvit.
Pakko oli minunkin ihan alkaa laskemaan… eli n. 55 kpl tällä hetkellä. Niistä 6 kpl talvetettavia fuchsioita, 10 erilaista santtua, 3 hoyaa, 2 talvetettavaa brugia, 5 kiinanruusua (koska nyt alkaa epäilyttävästi näyttää siltä että kaikki kolme pistokasta kesäheinältä alkaakin kasvaa… no olen jo äidillekin luvannut siitä kiinanruusun jos pysyy hengissä ),6 erilaista "palmua", ja loput kaikea kivaa viherkasvia mikä rehottaa.
Itse en ole aikasemmin ollenkaan noita kukittavia huonekasveja hankkinut lapsuudentraumojen takia (äitini on aina kiroillut noitten kukittavien kanssa kun hän ei ole koskaan saanut niitä uudestaan kukkimaan) mutta nyt tämän vuoden aikana on nuo santut/hoyat/kiinanruusut tullut hankittua ja pari santtua olen jopa saanut jo kolmesti kukkimaan uudestaan ja kiinanruusut pukkaavat vieläkin kukkia Josko hoyatkin joskus sitten kun kasvavat isoksi…
Nyt kuitenkin alkaa olla siinä rajoilla ettei lisää voi ottaa ennenkuin jokin kuolee pois/ ensi kesänä kun talvetettavat menevät ulos (ensi vuonna oletan että meillä on autotalli valmistunut johon aion sijoittaa nuo talvetettavat sitten…)