Minulla erillaisia kasveja 10 niin ja sitten noita santtuja 11 jotka ovat kukkineet,sitten vielä poikasina olevia 8 ei vielä kukkineet.lehtinä vielä toiset 8 siinä minun toistaiseksi.
No 90 on minulla, joista mm. 9 lihansyöjää, tusinan verran Orkideoita..noita juurtumassa olevia pistokkaita ja siemenistä kylvämiäni en laskenut mukaan.
Kymmenisen sisäkasvia meillä.
Liian monta, anopinkieli, traakkipuu(kai), komerokukka, pallojukka ja kaktuksia. Minä haluaisin päästä eroon joka ainoasta, on muutenkin niin ahdasta, mun piti viedä ne kaikki keväällä ulos ja antaa luonnon hoitaa niiden hävitys, mutta tossa niitä vaan nököttää yäk…
Yksi ainoa palmuvehka, joka sekin taistelee hengestään jatkuvasti.
Ensimmäisessä opiskelija-asunnossani mulla oli valtava määrä erilaisia viherkasveja ja ihan tosissani hoidin niitä, mutta sitten tuli kissoja jotka söivät ne (tai kaatoivat tai kaivoivat mullat) ja sitten tuli hevosia joiden jälkeen aikaa saati mielenkiintoa vaan ei yksinkertaisesti ole riittänyt enää ylimääräisille hoidettaville.
Palmuvehka, rahapuu, aralia (joku iso), leveälehtinen anopinkieli, 3 Hoya Compactaa, nahkamuori, kiinanruusu (uusi) ja 16 orgideaa (osa ulkona tällä hetkellä). Terassilla 3 kaktusta, 2 vaahtera-auliota (kituliaita) ja kaksi vanhaa pelargoniaa (eivät vielä kuki), iso kliivia, joka ei ole koskaan kukkinut ja mustanmerenruusu (täydessä kukassa). Näissäkin hoitamista ihan tarpeeksi!
Mulla on melkein kaikkea parittain: palmuvehkaa, amazonliljaa, kliiviaa, rönsyliljaa; muita: rungollinen kiinanruusu, kärpäsloukku, posliinikukka australis (posliinikukkia täytyy saada lisää!), peruspunainen amaryllis ( ja istutusta odottamassa amaryllikset Apple Blossom ja Susan).
Järkyttävää lisäystä havaittavissa! Amatsoninliljaa, maatiaisamaryllistä, parissa purkissa erilaisia marraskuunkaktuksia, amppelisoilikkia, posliinikukka ja kaksi palmuvehkaa. Keväällä tuo palmuvehka teki toisen lehden, joka mätäni juuresta hyvin pian. Katkaisin lyhyeksi ja poistin lehtiä ja laitoin veteen. Siinä istui kesän, juuressa näkyi ruskea pieni paksunnos, joten tökkäsi pieneen lyhtykynttiläpurkkiin. Eilen nostin pois viisisenttisine juurineen ja laitoin isompaan ruukkuun. Kun kerran juurtui pirulainen. Neidin huoneessa on kaktuspurkki, joka on Herra 18v:n synttärilahja tädiltään ja kaksi pikkutyräkkiä, jotka ovat Neidin tyräkin lehtolapsia, eikä siis oikeastaan kuulu minun kukkalukuun. Pari vuotta sitten ruukkuja oli tasan kaksi…
Minä taas olen viimeisen kuluneen vuoden aikana onnistunut hyvinkin vähentämään näitä. Santut ja tulilatvat meni kaikki jonkun ihme homepölyn seurauksena… Kahvipensas ja kiinanruusu kuolivat kuivuuteen… (vaikka ulkona sataa vettä koko kesän niin ei näköjään huonekasvit kuitenkaan vettä saa sisällä ollessaan…). Perhoskämmekkä taas toisaalta hukkui ulkona, niinkuin tuo palmuvehkakin. Ja viime yön pakkaset vei kolme fuchsiaa…
+ malakanlaikkuvehkakin alkaa näyttää huonoja merkkejä… en tiedä mikä sitä vaivaa, monta vuotta niin hyvin kasvanut ja nyt sitten ei jaksa enää
Minulla on 4 viime keväänä saatua pistokasta. 2 rahapuun, anopinhammas ja 1 joku piikikäs mehikasvi. Lisäksi orkidea jonka sain viikko sitten(selittää miten se on vieklä hengissä minulla). Kaikki muut huonekasvit tuhoutui kun muutimme tänne vuosi sitten.
Heeh, minäkin olen kovasti ruukkulukua pienentänyt, joko heittänyt kasveja menemään tai antanut eteenpäin. Mutta piru kun vieläkin on ahdasta. Viherkasveja en enää huusholliini huoli(äitini ison limoviikunanraadon jälkeen), lähes kaikki kukkiva kelpaa, mieluiten köynnöstävä. Nyt taitaa pääluku pyöriä jossakin nippa nappa alle sadassa, kun mukaan ei lasketa itämättömiä siemeniä ja juurtumattomia pistokkaita.
Kuulostat ihan minun äidiltä. Ikkunoita ei näy kasvien takaa juuri lainkaan. Lisäksi kämpässä pitää olla oma makuuhuoone kasveille jotka haluavat olla vilpoisessa mm jättimäiset brugit.
Hitsi kun luin tuota vanhaa Tilhiskin viestiä "Ensimmäisessä opiskelija-asunnossani mulla oli valtava määrä erilaisia viherkasveja ja ihan tosissani hoidin niitä, mutta sitten tuli kissoja jotka söivät ne (tai kaatoivat tai kaivoivat mullat) ja sitten tuli hevosia "
Voin vain kuvitella millaista on kun ensin riehuu kissat ja sitten tulee vielä hevosetkin asuntoon riehumaan.
Antakaas kun lasken… kolme orkideaa! Ne olen kumma kyllä saanut jopa kukkimaan uudestaan. Olen säännöllisesti pitkiä aikoja poissa kotoa enkä halua värvätä ketään kukkienkastelijaksi. Viherhuoneessa on aina epälukuinen määrä ruukkuja, mutta niiden sisältö on yleensä tarkoitettu ulos istutettavaksi. Minulla näkyy ikkunasta vihreää ympäri vuoden, joten sinänsä en kaipaa sisälle kasveja.
Noin 30 kaksiossa kotona, maalla jokunen…
Vain yksi, melko iso Palmuvehka
menee yli sadan…
Tipilintu, hih, aattele nyt miten kätevää, ei tarvi murehtia verhoista kun muutenkaan ei näe ikkunoita, eikä kukaan sen puoleen näe meille sisäänkään! Maalla mullakin oli vielä yksi viileämpi kukkahuone, mutta ei täällä kaupungissa ole varaa maksaa sellaisesta ylellisyydestä
Jonkun verran yli 100
Kehtaakohan kertoakaan, vain seittemän + kaks pelakuuta jotka tänään pelastin kuistilta