Kuivaaminen

Olen hukannut kuivurin ohjekirjan, enkä löydä mistään tietoa missä lämpötilassa omenaviipaleet kannattaisi kuivata. Kuivurin lämpötilan voi säätää 35-70°C välille. Pelkään, että liialla lämmöllä ne paistuu ja liian alhaisella vie kauan aikaa.

Marttojen sivuilla sanotaan että sais olla enintään 50 astetta.

Genesee, kuivausaikoja (OBH Nordica kuivaaja) : Sienet ja hedelmät n. 6 h. Sienien ja mausteyrttien kuivauslämpötilan ei tule olla yli 50 astetta. Muita aineksia ei saa kuivattaa yli 70 asteessa.
Kaupasta ostettujen omenien kuori on usein vahamainen. kuori sellaiset omenat.
Kuivurin lämpötilaa voi säätää kannessa olevan venttiilin avulla. Kun venttili pidetään kiinni saavutetaan korkein lämpötila eli 70 astetta.

Edelläoleva teksti suoraan kuivurin ohjekirjasta.  Omenasiivut kuivasin tuolla 70 asteen lämmöllä eli se venttiili kiinni. Meni suunnilleen tuo 6 tuntia  ja tuli sellaisia nahkeita siivuja. Jatkokuivasin niitä vielä hiukan (yön yli)  saunan lauteilla (lattialämpö) jotta sain vähän kuivemmaksi, ihan säilyvyyttä ajatellen.

Olen kuivannut OBH Nordican kuivurilla nyt monta satsia omenarenkaita, noin 8 tuntia on mennyt kun olen pitänyt luukku auki. Mies niitä syö ja tykkää kun ovat rapsakoita. Mustaherukan kuivaamisessa meni monta yötä, joten sitä en kuivaa toiste. Aroniaa kuivatin viime syksynä ja sitä kuivatan taas kunhan kypsyvät. Nyt on kuivurissa porkkanaraastetta, ollut jo 9 tuntia eivätkä vielä ole kuivia. Luukku on ollut auki.

MIten teillä muilla, kuivaako epätasaisesti? Meillä toinen puoli ritilästä kuivaa paljon nopeammin kuin toinen. Se virtakytkimen puoli on hitaampi.

Sama juttu täällä, toinen puoli ritilästä kuivuu nopeammin. Täytyy välillä kääntää ritilät jotta toinenkin puoli kuivuu vastaavasti.

Oletko O-S kuivannut selleriä, mietin meneekö siihen yhtä kauan kuin porkkanaan. Meinaan juustohöylällä vedellä suikaleita mukulaselleristä ja kuivata ne. Raasteena kuivaaminen olisi toinen vaihtoehto mutta ajattelin että se raaste saattaa osittain tippua alas siitä ritilältä.

En ole kuivannut selleriä, olen sille allerginen joten ei kuulu meidän ruokavalioon. Ainakin porkkanaraaste tippuu vasta kun on kuivaa ja ritilöitä liikuttaa. Mutta sitten saakin olla varovainen ettei sitä murua ole joka paikassa.
Meillä oli aiemmin Prego-merkkinen kuivuri, mun mielestä kuivasi nopeammin mutta hajosi vähän väliä -lakkasi lämmittämästä, alkoi pitämään todella pahaa ääntä jne.- ja vuoden sisällä joutui vaihtamaan monta kertaa uuteen, joten vaihdoin sitten merkkiä tuohon OBH Nordicaan. Ollut nyt tämän syksyn käytössä.

Mulla on käytössä tuollainen halpisversio, jonka lämpöä ei pysty säätelemään, eli mututuntumalla mennään. vaihtelen välillä ritilöiden paikkoja, kun alimmainen kuivuu aina muita nopeammin. Ihan hyvin on mustikat ja puolukat kuivuneet, n. 12 tuntia siihen menee. Tänään tekisi mieli hakea vielä satsi mustikkaa.

Kiitos neuvoista. Mun kuivuri on Motonetistä viimevuonna ostettu Prego, missä lämpö säädetään nupista. Sillä ei ole kuivattu paljoa, joten kestävyydestä ei ole mitään kokemusta. Vanha kuivuri on Jenkeistä ostettu Nesco ilman mitään säätöjä, mutta sen rakenne on vähän kestävämmän oloinen kuin tämä Prego. Vanha kuivuri toimisi vieläkin, mutta se tarttee muuntajan sähkönsyöttöön.

Eniten olen kuivannut chilejä, tehnyt omena- ja hedelmäsoseista hedelmänahkaa ja Jenkeissä tein itse ammutun valkohäntäkauriin lihasta jerkyä.

Omenavipaleet oli nyt viimeyön 45 asteessa kuivumassa ja olivat aamulla rapeita. Nyt vois lattaa uuden satsin kuivumaan.

Jostain syystä ei onnistunutkaan suppisten kuivaaminen pöydällä sanomalehden päällä tänä syksynä. Sienet mustuu liikaa ja luulen että johtuu sienten iästä tai jostain.

Olen nyt sitten kuivanut lämpimän takan päällä. Ensin puristanut käsissä ylimääräisen veden pois ja sitten kuivanut pariin kolmeen osaan revittynä.

Meneekö kuivatut sienet homeeseeen kun ovat suljetussa purkissa tai muutkin kuin sienet.

Kuivatut suppikset ovat säilyneet ihan hyvinä suljetussa purkissa, mutta tietysti niiden täytyy olla kunnolla kuivuneita ennen purkkiin laittamista. Jos sienissä ei ole kosteutta kun ne purkkiin suljetaan, ei homehtumista tapahdu.

Kuivatan suppikset niin että revin ne kahteen tai isommat useampaan osaan. Kuivatan saunan lauteilla lattialämmityksellä. Kuivuvat täysin rapeiksi 3-4 päivässä.

Säilytän kuivatut omenat ja sienet, ja vähäiset muut kuivatut, aina kannellisissa lasipurkeissa.Koskaan ei ole ollut mitään ongelmaa, kun tosiaan katsoo että ne todella ovat kuivia.

Omenan ja herkkutatin viipaleissa voi joskus olla isompia paloja jotka eivät olekaan yhtä kuivia kuin muut, ne laitan takaisin kuivuriin.

Suppikset ja torvisienet taas kuivuu kuivurissa niin nopeasti täysin rapeiksi, että ovat aivan tasakuivia.

Aion kokeilla seuraavaksi suppiksia siten että leikkaan jo metsässä saksilla pelkät lakit, joten on kasa ympyröitä joissa on reikä keskellä, helppo levittää kuivuriin tasaisesti.

Onko kukaan kuivannut karhunlaukkaa? Minulla kasvaa sen verran, että voisin kokeilla kuivaamista talven varalle.

En ole vielä saanut aikaiseksi, mutta samoissa aikeissa olen. Ajattelin laittaa karhunlaukan lehtiä kiertoilmauuniin tosi miedolle lämmölle. Onnistuiskohan noin? Kokemuksia mielellään vastaanotetaan täälläkin.

Miten olette kuivanneet chilejä?

Pienet chilit olen joskus tehnyt "kaulanauhaksi" : neulalla lanka läpi chilien ja ripustus kuivumaan lämpimään ja kuivaan paikkaan. Toimii hyvin ohutkuorisilla pienillä chileillä ja on kaunis keittiössä roikkuessaan. Chilien lukumäärästä riippuen voi tehdä joko pitkän tai lyhyen nauhan.

Joskus olen veitsellä poistanut chileistä siemenet sekä sen osan mihin siemenet kiinnittyy koska ne on polttavimmat osat chiliä. Hedelmälihan olen sitten leikannut ohuiksi suikaleiksi ja kuivannut ihan keittiön pöydällä. Nopeasti kuivuu noin.

Chilien kuivaaminen on nyt mullakin ajankohtaista, luulen että käytän nyt tuota suikaleina kuivattamista koska ne on helppo kuivana murennella pieneen astiaan jota säilytän maustehyllyssä.

Tuollainen kaulanauha olisi kyllä kivan näköinen. Joskus aiemmin, kun kuivasin ja säilytin chilit kokonaisena, niin eivät oikein tulleet käytetyiksi, kun niin vähän voi yhteen ruokaan kumminkaan laittaa. Myöhemmin, kun tajusin kuivatut chilit murskata tehosekoittimen tapaisella yrttimyllyllä, niin chiliä tuli käytettyä paljon paremmin.

Eilen juuri kerättiin chilit (Lemon Dropseja) ja halkaistiin. Aivan mieletön sato, riittää kymmeneksi vuodeksi!! Osasta poistin siemenet ja ne siementen kiinnittymisosat, mutta koska chilejä oli niin hirveästi, niin noin puolet vain halkaisin ja ajattelin rapsia siemenet pois vasta kuivista chileistä. Aloin kuvitella, että menisi nopeammin. Kuivat chilit aion sitten taas murskata tuolla myllyllä ja pistää maustehyllyyn mahtuviin purkkeihin.

Tuomipihlaja on aivan oikeilla linjoilla; Lemon drop on parhaimmillaan kuivattuna jauheena jolloin n on helppoa ja sopii paitsi kalan ja kanan kanssa niin myös munakkaaseen. Voi isomman satsin säilyttää karkeana rouheena ja morttelissa jauhaa hienoksi juuri ennen käyttöä niin ei makuaromit hupene säilytyksessä.
 Bastas-kissanhiekka on silikageeliä l. kosteudenpoistajaa. Akryyliharsosta voi tehdä parin ruokalusikallisen tätä tavaraa sisältäviä pussukoita ja laittaa tölkkeihin joissa mausteet ja yrtit sekä sienet pysyvät kuivina. Yksi kympin pussi on riittoisaa, kannattaa ostaa vaikka kimpassa. Ei ole siis varsinaista hiekkaa vaan läpinäkyviä ryynejä. Toimii loistavasti.

Tässä noita lankaanpujotettuja chilejä kuivumassa. Pieni viilto podiin auttaa kuivumista kummasti.

Hurmaava kuva! Ja siellä on kottikärrytkin täynnä chilejä, eikös niin?

Onko noissa kuivureissa kovinkin eroja? Aijotaan ostaa kuivuri kun on tullut vastaan jo useampia käyttökohteita ja olisi hauska tehdä omia kuivattuja snacksejä. Onko suosituksia tai varoituksia?