PikkuPioni, tärkeintä siinä on se, että pystyy säätämään lämpötilaa. Mä tykkään meidän abc Dörreristä. Kun tasot on kiinteät, niin ei yrtit tai mikään muukaan pieni sälä varise seuraavalle ritilälle. Kuivumisnopeuteen kyllä taitaa vaikuttaa hidastavasti.
Tänä kesänä voisi kokeilla marjojen kuivaamista itse joten kysymys kuuluu että oletteko kuivanneet mustikkaa, puolukkaa tyrniä? Millaisia kuivureita teillä on ja miten niillä onnistuu? Uunissa kuivaaminen ei oikein innosta.
Lipstikkiä pitäisi kuivata ja melko piankin vielä.
Minä jo keväällä kuivasin kertaalleen lipstikkaa, nyt odotan uutta kasvua et sais lisää. Siinä on mielestäni mukava maku ja tykkään käyttää sitä persiljan ja tillin kaverina.
Ania, olen kuivannut mustikkaa ja puolukkaa sellaisella pöytäkuivurilla jossa on muoviritiläkerroksia. Hyvin onnistuu, tosin osa marjoista meinaa jäädä ritilöihin kiinni ja olenkin miettinyt, että kokeilisin jotain harsokangasta marjojen ja ritilän välissä.
Meillä ei ole ainakaan mansikoiden kuivaamisessa onnistuttu, ovat tosiaan jääneet metalliritilöihin kiinni ja kun kokeili laittaa leivinpaperin väliin, kuivuminen kesti liian kauan. Ehkä ei vaan osattu, sillä onhan tuossa nyt varaa säätää lämpötilaa ja olisihan niitä marjoja voinut välillä käännellä tai irrotella tai ehkä olivat vaan liian pakusja siivuja. Pitää kokeilla uudemman kerran. Omenarenkaiden kuivaaminen onnistuu hyvin. Mustikoita tai puolukoita en ole malttanut kokeilla, kun ne pitää itse hakea metsästä kovalla työllä, mutta mansikoita meillä on yleensä ylimäärin niin, että niille nyt voi tehdä mitä kokeita hyvänsä.
Olen alkanut nykyisin tekemään myslin itse. Kauraleseitä, pellavansiemenrouhetta, rusinoita ja pähkinöitä. Puolukka ja mustikka sopisi kuivattuna hyvin sekaan ja miksei karpalokin ja tyrni. Tulisi säännöllisemmin syötyä marjoja. Tuota minä aprikoin että mustikka on aika mehevä marja ja tiivis kuorinen, kuivuuko se ikinä. Katselin netistä kuivureita, aika kalliita ainakin nuo Excaliburit.
Meillä on ihan tavallinen edullinen Obh:n kuivuri, jolla olen puolukat ja mustikat kuivannut. Teen usein kuivatuista mustikoista omaa suklaata, eli sulatan 70 prossasta tummaa suklaata, johon laitan sitten pähkinämursketta ja kuivattuja mustikoita. Massan levitän leivinpaperille levyksi, josta lohkon sitten paloja purkkiin. On todella hyvää.
Omatekoiseen mysliin laitan aina kuivattua omenaa, sitä kun on purkkikaupalla kaapissa kuivattuna.
Kuuklatkaas tee-se-itse kasvikuivuri. Kaikenlaista viristystä löytyy. Paloturvallisiksi en kyllä kaikkia menisi kehumaan ;)
Kiitos. Katselin kuivureita ensin kuvista ja sitten hintavertailusta. Millaiset ritilät tuossa Obh:n kuivurissa on, tuleeko pienet marjat läpi? Hinta olisi jo passelimpi, ainakin aluksi.
Tee-se-itse-kuivuri on liian kova haaste.
Ei tipu marjat läpi, ihan muutama saattaa olla kuivauksen jälkeen pohjalla. Tänä vuonna voisin kokeilla viinimarjojen kuivaamista kun punaisia tulee aina niin paljon, ettei pakastimeen mahdu. Jos kuivuvat hyvin, niin niistähän voisi tehosekoittimessa surrauttaa jauhetta, jota on sitten helppo ripotella joka paikkaan.
Pihlajanmarjoja voi kuivatella huoneenlämmössä terttuina. Kuivaminen voi kestää kolmekin kuukautta.
Jonkun idea kuivata " nuorisolle" myslin raaka-ainetta houkuttelisi. Juuri tuo marja-aronia kiertoilmauunilla. N. 24 tuntia n 50 asteen lämpötilassa ?
Marja-aronia säilyy sellaisenakin helmikuulle kellarissa. ehkä. Pitää varmaan olla aika kuiva tila.
http://wikikko.info/wiki/Marjojen_s%C3%A4il%C3%B6minen
Jos kokeilisi säilytellä ensi alkuun aronian marjat terassilla. Ensin ne kyllä pitäisi poimia.
Onnistuiskohan aroniat kuivata kuivurilla? Sikäli,ettei linnut ole syöneet,pitää tarkistaa.
Onnistuu luultavasti. Itse kuivasin kiertoilma uunissa. Kolem pellillistä kerralla ja noin 60 astetta
Opiskelevat lapsen lapset oli erittäin innostuneita kotitekoisesta myslistä. Paahdettuja auringonkukan siemeniä niihin hiukan suolaa ja öljyä, paahdettuja kaurahiutaleita ymn hiutaleita Niihin hiukan sokeria pinnalle ripoteltuna ennen paaahtamista… Pähkinöitä, mantelirouhetta. mallasjauhoja (löytyi jauhokaapista)reilusti kuivattuja omenia(rapeankuivat murskaanui helposti. Muut leikkelin saksilla pieniksi. Omia luumuja kuivattunakuivattuja marjaaronioita. Vähän kanelia. Pihlajanmarjatkin sopisi. ne on vielä metsässä.
Luulisi että kuivurilla onnistuu, mutta en omista sellaista. Sitä jotenkin aina miettii että miten voisi kuivata vaan ihan ilman kuivuria.
Juuri persiljat kuivui lämminvesivaraajan päällä. Aikaa meni n. 3 vuorokautta. Välillä vaan pitää "pöyhiä".
Voi hyvin kuivata, olen jo vuosia kuivannut aronioita kuivurilla. Sitten sauvasekoittimella jauhoksi aina parin viikon satsi kerrallaan. Bamixilla menee näppärästi. Käytän mm. jogurtin seassa.
Olen kuivannut myös tavallisessa sähköuunissa. Lämpö n +50. Uunin suuaukko rakoselleen, väliin joku sopiva vaikka kauhanvarsi tai minkä nyt keksiikään. Kosteus pääsee suuaukosta ulos. Sen verran tarkka olen että jos välillä poistun talosta, katkaisen virran. Samoin yöksi.
Kuivasin kuivurilla satsin pihlajanmarjoja. Osa oli vielä nahkeita kun surautin blenderillä jauhoksi. Jälkikuivatin jauhon vielä miedossa lämmössä uunissa ennen purkitusta. Eiköhän tuokin ole ihan terveellistä ja hyvin menee muiden marjojen seassa pienenä määrinä.
Ostin pari päivää sitten herkkupuodista kuivattuja kiwisiivuja. Niissä oli pinnalla ohut sokeri, mut varmaan menis ihan ilman sokerointiakin.
Tänään ostin tuoreita kiwihedelmiä tarkoituksena kuivata niitä. Onko kellään kokemusta kuivaamisesta ?
Nuu, en ole kuivannut kiivejä, mutta kiinnostaisi sitten tietää miten onnistuit kokeiluissasi.